E elmont skrev:
Det man inte vill ha när man kommer är en evig diskussion om vad som är bäst och hur man ska göra. Det är många vägar som bär till Rom och det finns inte enbart en som är den rätta. Kommer jag till en kund som har helt klart för sig hur det ska göras men jag tycker att en annan lösning är bättre är risken stor att endera får kunden ändra åsikt eller så får han hitta någon annan. Man orkar inte stå och argumentera för sina idéer hos någon som på förhand "vet" hur det ska göras.
Ja, många vägar bär till Rom. Men när man sedan ett par år senare vill vidare till Milano kan det vara lättare eller svårare att ta sig dit, beroende på vilken väg man tog sig till Rom.

Så länge som alla de diskuterade vägarna till Rom är tillåtna/godkända/etc är det rimligen kunden som bestämmer vilken av de vägarna som ska väljas, just eftersom kunden är kund.

Jag betalar givetvis min elektriker för all tid han lägger ner. Betalar även för diskussioner och rådgivning inför ett jobb, och är noga med att påtala det. Då förväntar jag mig att han orkar lyssna och bemöta mina argument.
 
Det är dock elektrikern som avgör, tycker han att dina idéer är "fel" får du argumentera och hänvisa vart du vill, risken är mycket stor att denne vänder på klacken och går om han tycker du är snett ute.
För dom flesta yrkesmän är nog ro i själen viktigare än några kronor i plånboken, kanske lite svårt att förstå för vissa men självklart för dom flesta.
 
E elmont skrev:
Det är dock elektrikern som avgör, tycker han att dina idéer är "fel" får du argumentera och hänvisa vart du vill, risken är mycket stor att denne vänder på klacken och går om han tycker du är snett ute.
För dom flesta yrkesmän är nog ro i själen viktigare än några kronor i plånboken, kanske lite svårt att förstå för vissa men självklart för dom flesta.
Jag förstår inte varför en väg som är lika okej/godkänd/etc som en annan skulle ge mindre "ro i själen".

Men absolut, som du säger finns det elektriker som ska ha "sin" lösning, annars får det vara. Lyckligtvis är jag noga att känna på personligheten innan jag anlitar någon, så att jag inte riskerar att gå på en sån nit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.