När jag skulle handla virke till garaget gick jag ut med förfrågningar till alla byggvaruhus inom 5mils radie; i slutändan vann lokala Beijer-varuhuset... Med de rabatter jag fick där (trä till stomme, fasad och tak för ca. 45000) skiljde det ca. 500kr mellan Beijer och Byggmax, och på Beijer fick jag det hemlevererat och slapp stå och välja vilka brädor jag skulle ta ur en enorm hög med krokiga reglar...:)
När man behöver komplettera lite (och handlar kontant) är priset dock ett helt annat på Beijer... Glesen till första 50kvm innertak kostade ungefär lika mycket som de fyra sista längderna när jag hade räknat lite fel...
 
kurre86 skrev:
När man behöver komplettera lite (och handlar kontant) är priset dock ett helt annat på Beijer... Glesen till första 50kvm innertak kostade ungefär lika mycket som de fyra sista längderna när jag hade räknat lite fel...
Va, kan du inte få fortsätta handla till rabatt när du behöver komplettera?
Hos min byggvaruhandlare har jag aldrig vart med om att betala ett högre pris vid kompletteringar av en tidigare beställning.
 
Om jag hade orkat ta alla små kompletteringsköp på faktura hade jag nog kunnat få ha rabatt på dem också, men det blir fruktansvärt många fakturor att betala... Klart lättare att betala kontant vid köp.
 
Jag får rabatt även vid kontant köp, bara de slår upp mitt konto innan de slår in varorna. Detta på Woody.
 
kurre86 skrev:
Om jag hade orkat ta alla små kompletteringsköp på faktura hade jag nog kunnat få ha rabatt på dem också, men det blir fruktansvärt många fakturor att betala... Klart lättare att betala kontant vid köp.
Det man gör då, är att handla på sitt konto men betala med kort.
Alla köpen registreras då, och man fyller sin historik men även får med alla avtalade rabatter.
 
pinussen skrev:
Jag får rabatt även vid kontant köp, bara de slår upp mitt konto innan de slår in varorna. Detta på Woody.
Precis så funkar det hos min lokala handlare också, jag kan också välja om jag vill betala kontant omgående, sätta upp det på kredit (bra under perioder med många småköp) eller få en faktura skickad.
 
J jävla_hus skrev:
Vilka leverantörer kör med kickback? Jag gissar tex att woody gör det men inte beijer?
Hej Lite sent svar men såg tråden först nu. Kickbacks är mcyjet vanliga. Inom rör så visar hantverkarens upp den faktura han hart fått på materialet. Det ska man betala. På den har han mellan 53-70% rabatt beroende på köpevolym under året.
jag vet en röris som har 53% på ett ställe och en annan som har 67% på ett annat ställe. Tyvärr kan ajg inte berätta vilka leverantörer det gäller för det är åtalbart av en tänkt kränkning men jag kan göra lite "rundturer". Det viktiga skälet till att Byggmax, Rusta, Stuvbutiken Karlstad, Biltema,Ö&B, Rinkaby rör, Billig VVS och några till har blivit framgångsraketer inom byggmaterialsektorn är att de kör ärligt netto och därmed handlar alla utländska jobbare, hemfixare och svartjobbare där och de blir allt flera. Dessa har inga firmor så de åker på momsen och då är nettot viktigt. Det finns inte en chans att komma in på kick där om du inte handlar för många miljoner. Deras policy är att slå de kickbenägna företagen på smalbenen och man lyckas. När jag ska handla stort inom bygg så åker jag runt och kollar köparklientelet. Reklamfina firmabilar utanför så går jag aldrig in. I de butiker där jag ser en massa utlänningar vet jag att det är lägsta pris för de kan sånt. I de butiker jag ser svenska småföretagare så går jag. Jag tror det är allra värst inom el. Jag vet inte en enda eluppstickare som kör netto. De som jobbar svart behöver också netto.
Genom kickbacksystemet så kommer en medioker röris upp i en timlön på över 1000 kr.
Då jag anlitar en hantverkare så är min första fråga om han accepterar att använda även mitt material. Den som säger nej räknar kickback och tappar jobbet. Min andra fråga är om jag får välja materialleverantör. Om han säger nej så är det en kickback och han får inte jobbet.Det finns dessutom hantverkare som begär 10.-15% påslag på fakturorna som de har 60% kickback på.Hela kicksystemet är genomruttet-Även vid offert så riskerar köparen kartellbildning med kickbacks. Här är ett av de största skälen till att alla statliga beställningar blir dyrare än budgeterat. Vinnaren lägger sig lågt för han vet att han tar igen pengarna på fakturapåslagen + kicken i de extrajobb som han vet måste till och som den dåliga inköparen inte fattar eller håller tyst om av något skäl. Om det är en anbudskartell som fungerar bäst på små orter där alla känner alla inom hantverket och delar upp jobben rättvist mellan varandra i prisdiffen i offertläget så sköts myglet på ett mer effektivt sätt.
det allmänna kommer aldrig att få bukt med detta miljardmygel innan man hyr in en kunnig konsult som tjänar så gripande mycket på att vara ärlig att han inte vill offra den guldkalven på att tillåta offertmyglet. Först då blir han omöjlig att muta. Men inte under min livstid får jag se något sådant för det finns även starkare intressenter att miljardmyglet av skatter inom bygg består. Så nästa statliga bygge i 10 miljardersnivån kommer att kosta 25 miljarder då också och det blir ett tio minuters ramaskri innan kaffe och bakelser tystar kritiken. Jag vet detta för jag har suttit mitt uppe i smeten. Mvh Bosse12
 
  • Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
Jag begärde en gång för en förening in offert från K-Rauta på takplåt (det var kanske både tak och väggar) till en hall så även om det var en måttligt stor hall var det ganska mycket plåt. Svaret var helt enkelt arean multiplicerad med listpriset så det var en fullkomligt meningslös offertförfrågan.
 
C
F FGLIN skrev:
Svaret var helt enkelt arean multiplicerad med listpriset så det var en fullkomligt meningslös offertförfrågan.
Sånt får man räkna med när man tar in offerter. Med fördel tar man redan från början in offerter från flera aktörer och efter ett tag lär man sig vilka som är meningslöst att fråga och vilka som anstränger sig för att ge ett bra pris.
 
C cpalm skrev:
efter ett tag lär man sig vilka som är meningslöst att fråga och vilka som anstränger sig för att ge ett bra pris.
Det beror ju lite på hur ofta man frågar om offert. Om man i mitt fall gör det ungefär vart 15:e år så lär det dröja innan man lär sig nåt.

Det är ju det som är problemet för oss småhusägare, de flesta av oss tar inte in hantverkare flera gånger om året utan betydligt mer sällan. Och det är ju därför det är så frustrerande med alla hantverkare som utnyttjar kundens oerfarenhet. Dessutom är det ju ett brott mot konsumenttjänstlagen (min fetmarkering):

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
 
C
N Nerre skrev:
Det beror ju lite på hur ofta man frågar om offert. Om man i mitt fall gör det ungefär vart 15:e år så lär det dröja innan man lär sig nåt.
Ha ha, så sant. Jag läste förening och drog direkt paralleller till när jag var engagerad i vår bostadsrättsförening där det ändå går ut ett antal offertförfrågningar om året. Vissa aktörer svarade aldrig på offertförfrågan, även lokala aktörer som marknadsförde sig själva rätt hårt inom sitt gebit.
 
Vi hade 2 byggbutiker förut när jag skulle helrenovera/bygga 2 lgh
Åkte på den ena och frågade på material för runt 60.000, han i kassan bläddrade i listan och skrev ner deras ordinarie priser och gav mig.
Surnade till och kollade Byggmax som förvisso låg 15mil enkel resa bort, åkte till den andra och frågade samma, dagen efter fick jag ett pris som låg 2000 över Byggmax, men då körde dom ner 2pkt utan kostnad med golvspån.
Har nog handlat på butik nr2 för 2-300.000 på några år och nr1 har nog fått 10.000 pga en korkad expedit.

Skulle jag handlat på Byggmax och fått ihop det så hade jag varit tvungen att hyra en lastbil och då hade det spruckit ändå
 
Jag tror det är viktigt att man gör lite arbete mef offerten...

Att bara komma in och be om ett pris från personen i kassam kan vara hit/miss.

leta reda på en senior säljare förklara att du ska handla och vill öppna ett konto.

provhandla ett par brädor.

boka tid och gå igenom dina framtida behov.

begär en offert.

resultaten varierar och det finns säkert många tips.

/ATW
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
C
Ett tips kan vara att mejla och vara så specifik man kan med vad man vill ha.
Åtminstone de som säljer material på offert har oftast dedikerade "gubbar" som jobbar med offertförfrågningar som har lite annan förståelse för det här med volympriser jämfört med personalen i butiken. Man skall inte heller dra sig för att fråga de som enbart riktar sig till proffsmarknaden. De tackar sällan nej till en affär i 60-tusenkronorsklassen bara för att du är privatperson.
 
A ArneTW skrev:
Jag tror det är viktigt att man gör lite arbete mef offerten...
Det gäller ju även för den som lämnar offerten. I alla fall om man är intresserad av kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.