Efter att ha läst den här tråden funderar jag på en om "Hur mycket TID lägger ni på mat?"...

Det verkar som många i tråden har som enda fritidsintresse att laga mat?:)
 
På vardagarna är nog 45 minuter smärtgränsen för middagen. Helgerna är svårare då det varierar väldigt, men i genomsnitt en timme kanske.
 
mexitegel skrev:
Det går att trötta på oxfile också ;)
Är dock bara ~2kg oxfilé i ett parti på 40-50kg!
 
Nerre skrev:
Efter att ha läst den här tråden funderar jag på en om "Hur mycket TID lägger ni på mat?"...

Det verkar som många i tråden har som enda fritidsintresse att laga mat?:)
2Timmar om dagen om man är ledig! Jobb ingen alls då det är färdiga matlådor ur frysen som gäller!
 
Nyfniken skrev:
Jag ser att halva mitt inlägg försvann på vägen från hjärnan till fingrarna. :)

Det jag undrade var om man kunde jäsa degen i kylen i 20 timmar. Annars tar det ju sån faslig tid. Det vore perfekt om man kunde förbereda deg och tomatsås kvällen innan.
Ursäkta att det är utanför ämnet, men jag gör min pizzadeg på surdeg och den kan du även frysa om du vill.
Jag har provat många olika pizzadegrecept, men enligt mig är det bäst med surdeg. Mjölblandningen skall vara hälften durumvete och hälften vetemjöl enligt mig.
 
Om något tar mer än 10 minuter att laga till så är det inte värt besväret tycker jag, bekvämare att vara hungrig då. :D
 
Nerre skrev:
Efter att ha läst den här tråden funderar jag på en om "Hur mycket TID lägger ni på mat?"...
Jag tycker om att göra saker som köttbullar från grunden, så det blir 20-60 minuter en vardag och uppåt två timmar om jag är ledig.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Tid på matlagning kan vara allt mellan 10 min och 4 timmar, 4 timmar brukar jag göra kalopps på då den ska puttra lääänge för att bli riktigt god:)
 
Nerre skrev:
Efter att ha läst den här tråden funderar jag på en om "Hur mycket TID lägger ni på mat?"...

Det verkar som många i tråden har som enda fritidsintresse att laga mat?:)
Beror helt på hur van du är och kan hantera 2-4 moment samtidigt och få allt färdigt samtidigt, så med grundråvaror mellan 30-60 minuter. Men nu är barnen utflugna så det blir en avkoppling när man kommer hem, är man två dessutom så hinner man med lite annat också under tiden.

Glömde tillägga att det är tiden för själva arbetet, sedan kan det som många skriver krävas längre tid innan något står på bordet, en högrev i gryta kräver sin tid för att bli mör och vilken temp man väljer att köra det på i ugnen-
 
Redigerat:
Med bra planering så kan man effektivisera matlagningen en hel del. Många klassiska rätter tar lång tid att göra men innehåller inte så många moment. T.ex. kan man göra en kalops i tryckkokare dagen innan, göra en stor sats lasange i delar som ligger i frysen redo att plockas fram när man kommer hem med trötta och hungriga barn, preppa pizzan på lördagförmiddagen och ugna den när det är dags för käk osv. Vill man ha färskt bröd till frukost kan man göra en deg på kvällen och låta den kalljäsa i ugnen över natten, då räcker det med 10 minuter gräddning på morgonen osv.

Idag blev det fiskpinnar, om någon undrar. Barnen gillar det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.