Hej!
Hur stort matkonto har ni?
Vårat cirkulerar runt 6tusen i månaden och då är allt inräknat dvs papper hygienprodukter osv!
Det är mycket pengar och jag har försökt pressa ner det men mer går inte!
Vi lägger stor vikt vid bra råvaror och mycket frukt och grönt!
2 vuxna och 2 barn, 3 barn om några veckor:)
Får tillägga att vi köper mat ute och pizza max 2ggr i månaden!
Mvh
 
Låter precis som våra kostnader! Vi är också två vuxna med två barn (4 år samt 8 månader). Skulle vara skönt att pressa lite, men samtidigt känner vi att vi "har råd" med detta leverne. Försöker alltid välja svenska råvaror om möjligt. T.ex. alltid svensk fläskfilé istället för dansk.
 
Och vi brukar resonera så här ang. pizza; det är billigare med oxfilé än hämtpizza :) Men det blir utemat nån gång i månaden ändå :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
6000:- ca 2 vuxna och 2 barn. Pizza max en gång i månaden däremot oftast lunch ute.
 
Ca 800kr per månad brukar jag hamna på.

Men det är ju bara jag som ska ha mat så, paddan som brukar krypa runt ute får fixa egen mat. :)
 
ullberg
Vi är bara två vuxna, och vi klockar in strax under 5000 per månad, då gör vi i princip all mat från grunden, och i princip ingen hämtmat (dock blir det över så vi har matlådor nästan varje dag vilket nog håller nere kostnaden kraftigt).

Man kan nog säga att matlagning är vår hobby, och därför håller vi inte tillbaka så mycket. På intet sätt så att vi äter oxfilé och hummer varje dag, det finns dagar med ungspannkaka eller raggmunk och fläsk, men kostar en råvara lite mer ryggar vi inte tillbaka för det.

Jag tror därför att vi kunde pressa detta en del utan att tulla på kvalitén på råvaror. Jag tycker därför ni som är 2+2 och får ihop det på 6000 med bra råvaror verkar göra ett bra jobb, fortsätt med det!

/U
 
Vi ligger också kring 6000. 2vuxna och 2 barn (2 & 5 år)!
 
Två vuxna i hushållet. Sätter in 3200 på Ica kortet varje månad. Brukar ta slut någon dag innan påfyllning. Köper svenskt kött och mejerivaror. Frukt och grönt köper vi det som ser fräscht ut. Vi har inget större matlagningsintresse så det blir rätt enkel och snabblagad mat (pasta, ris, olika former av potatis).
 
Vi är 2 vuxna o 1 barn, vi gör av 2500 i månaden på bara mat. Vi kör med matkasse för 2 personer och då har jag o frugan lunchlådor oxå.
 
Två vuxna ca 2800 kr/månad. Ingen snabbmat, storinköp och matlådor. Lagad mat både vid lunch och på kväll.

/S
 
Ligger nog nånstans runt 6000:- , 2vuxna, 2barn (3 och 5år).
Tycker det känns högt med tanke på att man inte äter hummer eller oxfilé var och varannan dag, pizza eller hamburgare blir det kanske 2ggr i månaden, så det kanske är normalt trots allt. :)
Väljer svenskt kött.
 
FredrikR skrev:
Ligger nog nånstans runt 6000:- , 2vuxna, 2barn (3 och 5år).
Tycker det känns högt med tanke på att man inte äter hummer eller oxfilé var och varannan dag, pizza eller hamburgare blir det kanske 2ggr i månaden, så det kanske är normalt trots allt. :)
Väljer svenskt kött.
Jag tyckte oxå det är högt därav tråden! Men av svaren att döma verkar det vara ett vanligt matkonto! Några i tråden verkar sticka ut dock:)
 
3 vuxna och vi ligger runt 5-6000:- inklusive allt som har med hushållet att göra.
Kan diffa en del över månaderna beroende på väder och vind samt affärernas försök att lura på oss nåt "bra att ha hemma".
Försöker handla så bra råvaror det går till vettigt pris.
Har börjat totaldissa allt vacumpackat söndermörat kött samt vattenskadad fryst kyckling och fryst fisk.Blir lite dyrare på grund av det men anser det vara värt det.
Chips, godis och läsk ingår tydligen i hushållsutgifterna men inte öl och vin?
Måste ta upp det till förhandling nån dag :p
 
Redigerat:
Vi handlar mycket ekologiskt samt färsk fisk 2ggr/vecka.
Vi brukar handla det som är på extrapris i övrigt.
Vi slösar ej och vi slänger ingen mat.
Äter i princip aldrig ute.
Lyckas inte komma ner i de summor som nämns i tråden:(
 
500:- i månaden
bara jag, alltid matlåda på jobbet, väljer alltid billig mat i butiken, kan köpa massvis och lägga i frysen när det är kampanj, handlar oftast på willys.

tycker det finns roligare saker att lägga pengarna på, som garagebygge och farkoster att ställa i garaget

MEN nu har det ju dykt upp en tjej som gillar att laga mat så nu handlar man säkert mat för 1500:- i månaden, på säg 1.5 personer i snitt, de är dyr i drift de där 2 benta man inte klarar sig utan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.