bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär samma mått och handgrävt, som flera nämner så är största problemet att göra sig av med massorna som FYLLER mer än när de låg i hålet :x

Jooo, "riktiga" verktyg är ju alltid bra och jag använder Fiskars spade och skovel ergonomi serien, långaskaftade och funkar för min kroppsbyggnad :)

//Jante
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Vill också rekommendera något hackande tillbehör för att luckra och lyfta stenar. Sedan skyfflar man lätt upp massan.

Jag hade använt:
Grävspade
Korphacka för att bända loss större stenar
Hacka, flat med längre skaft för att luckra och få upp mindre stenar
Norsk anläggningsspade för skyffling
Spett till allt annat

Grävde ner avloppsrör i sprängsten i helgen, bra avkoppling! :D
Jag nappar väl på betet och frågar då. Vad är en norsk anläggningsspade? Är det någon skillnad mot en vanlig anläggningsspade?
 
Jag grävde dränering runt huset för hand, ungefär 25 kbm. Tog en sida per år med vanlig grävspade och skyffel. Det är lite långtråkigt, men genom att hålla planen att gräva 1-2 timmar varje dag utan ursäkter så gick det utan problem. Värst är det när axlarna hamnar under markytan, då är det tungt att få upp jorden. Det tog nog lika lång tid att gräva första 2/3 som den sista 1/3.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Man tänker ju att med en resa till tyskland innan för att införskaffa mutor.

Så behöver kanske inte ett sådant hål ta särskilt lång tid om man har bekanta som kan lockas med gratis öl och korvgrillning. I utbyte mot ett mandoms prov som inkluderar skottkärre-race och diverse roliga (men svettiga) tävlingar.
 
Exakt, en bira per skottkärra eller något sånt så borde det hända saker.
 
pelle242 skrev:
Exakt, en bira per skottkärra eller något sånt så borde det hända saker.
Säkert! Frågan är väl vad det händer för saker efter en tio-femton kärror... :wow:
 
Då är det dags att lägga sig :) Det är inte meningen att allt det roliga skall ske på en dag. :D
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
En murarhink och ett rep för att hissa upp jord kan ju kanske vara en tanke också (kräver dock att man är flera för att det ska bli smidigt).

När vi skulle dränera om så handgrävde jag ett provhål på det ställe där marken är högst (d.v.s. djupast att gräva) för att komma fram till vad grävaren skulle behöva för räckvidd. Jag minns dock inte så mycket från det grävandet idag (det jag minns var allt handgrävande då det rasade in på grund av regnig sommar), men det var 2.10 djupt det hålet tror jag.

Glöm inte att ställa ner en stege innan det börjar bli för djupt att ta sig upp utan hjälp! :)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Ja någon kreativ lösning för att få upp de sista decimeterna ur gropen kommer nog behövas. Frugan lär nog vägra hjälpa till då hon redan är skeptisk. Kommer dock ha gott om tid att klura medans man gräver...

Och planen är att det inte skall bli fullt så djupt att stege krävs. Fast armarna kanske är helt förlamade när man är klar ;)
 
Jag hittar inte nån info i tråden om vilken siffra som är djupet, men tolkar dig som att det är 1,5 meter? :)

Det beror väl lite på hur spänstig man är om man tar sig upp ur 1,5 meter grop, det kan vara svårt att få grepp om kanten. Jag fick problem men hade som tur var husknuten inom räckhåll så jag fick grepp och kom upp och kunde hämta stegen. Gräs och jord var halt...
 
Drömhus2012 skrev:
Jag nappar väl på betet och frågar då. Vad är en norsk anläggningsspade? Är det någon skillnad mot en vanlig anläggningsspade?
Ja, den är norsk.

Nej skämt och sido, den har ett rätt brett blad typ 30 cm vilket gör den tung att gräva med. Eftersom den är spetsig som en vanlig grävspade så går den bra att skyffla jord med sten i. Dock trög att gräva med, då ska man ha en spade med mindre blad så man orkar hålla ut länge, även om det strider mot den normala manliga inställningen till redskapens storlek.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag och min fru baxade ut 90 ton jord och sten med spade och skottkärra när vi fixade till källaren. Vi räknade kärrorna men slutade vid 200. Allt går om man har tid. Ett bra tips som vi inte följde, men hade gjort idag är att köpa ett beg transportband på blocket för ett par tusen. Hjälper särskilt bra vid sista tredjedelen. Sen säljer man det för samma summa till nån annan stackare med handspade och otillgänglig tomt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
inga som helst problem har börjat gräva ur krypgrunden jag och tjejen, gissar vi grävt 8 m3 på 2 kvällar a 1,5 timme

bara hugga in, en korp är ett bra hjälpmedel, och en lätt spade att gräva upp massorna med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.