Behöver en liten "reality check"...

Jag har ett litet projekt där jag skulle behöva gräva en grop på tomten som är 2 x 2.5 x 1.5 m alltså 7.5m3. Jag har en trappa upp i trädgården och därmed svårt att komma fram med ens en liten grävare och det finns ingen enkel väg genom någon granne heller utan att förstöra en massa. Det kommer även vara en bit till där en container kan stå , kanske 40-50m (runt huset) så man behöver förmodligen en dumper också för att kunna jobba effektivt med grävaren och då drar det iväg i hyreskostnad.

Hur rimligt är det att handgräva 7.5m3 jord? En skottkärra verkar lasta ca 100l dvs 75 lass. Känns inte så värst orimligt?

Någon som har gjort något liknande och kan dela med sig?

Självklart beror det på jordmånen, är 2-3 dm matjord och sedan pinnmo. En del sten men inte extremt från det jag grävt hittills i trädgården.

Finns det några bra verktyg man kan använda, förutom bra spade, spett, korp?
 
Har du kollat på Breaking bad vet du att det går bara man är lite enveten ;)

Skämt åsido, det där fixar du på ett par dagar, möjligtvis lite utspritt i tiden pga blåsor i händerna :D

Har du morän är det bra att vattna, och korp gör det mycket lättare.
 
D09
Allt går om man har tiden.

Materialet du gräver upp kommer förmodligen växa i volym till det nästan dubbla då det är packad jord som ska upp.

Har du ingen yta eller ide om hur man kan använda materialet inom tomten?

Brukar spara en del pengar.

Små grävare brukar kunna klättra rätt bra men det hade du redan kollat?
 
Usch...pinnmo är stenhårt när det är torrt....men det klart att det går...se det som en utmaning ;)
Går det det inte ens att lyfta in en minigrävare förbi trappan?
 
Jag fick 16 ton 0-16 grus levererat med lastbil förra sommaren. Detta flyttade jag ca 40 meter med skottkärra på två kvällar à 3h. Är väl iofs värre att gräva ett djupt hål men känns ändå så pass litet att det inte är lönt med grävare!
 
  • Gilla
Peter W1
  • Laddar…
Jag grävde ungefär liknande mängd med jord då jag gjorde plats för altanen och det var några dagars träning. Och då snackar vi inte heldagar utan typ en halv lördag, några timmar på söndagen och så några vardagskvällar.

Mina tips:
Skaffa en ordentlig skyffel för att skyffla jord. Du skottar upp jord 2-3 gånger snabbare i skottkärran jämfört med om du använder en grävspade. Grävspaden använder du för att hugga upp jorden.
Överväg att luckra upp hård jord med en bilmaskin/borrhammare.
Bra handskar, paus då och då, se det som träning. Och det är roligare om ni är fler som gräver.
 
Vi har 1-2 dm matjord och pinnmo.
1 kubikmeter tar ca 4 h om man kör hårt utan bort forsling. (Jag menar då en kubisk kubikmeter, inte bara ta topplagret)
Men det tar ju längre tid desto djupare och du tvingas flytta massorna.
Så två man två dagar (tar väldigt tid om du måste hoppa upp och ner när du kommer ner en bit, fördel med gubbe i gropen och en ovan)
 
Redigerat:
  • Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Om det är mycket träd i närheten får du vara beredd på långa rötter som ställer till det...Håller precis på och gräver rent berg för hand för att kunna bygga en tillbyggnad, och det har stått en björk precis där jag gräver...tar sin lilla tid. Jämförelsevis har jag en plätt där inga rötter finns, där är det som en dag på stranden att gräva:)

Ett lite mer okänt men fruktansvärt bra grävverktyg är en fyllhammare, MYCKET bättre än en korp...ser ut som en förvuxen potatishacka ungefär...http://karlstadredskap.se/fyllhammare-3/ Köpte en sån på Hornbach för runt 2-300 kronor vill jag minnas.
 
Ok, det låter ju inte som jag är helt ute och cyklar iaf. Mest frugan som idiotförklarar mig :D .
Bra tips på verktyg, tack för dem.
Får ta och starta en bildtråd när jag kör igång (tjälen får gärna gå ur först...) så får ni heja på. Blir antagligen lika intressant som att se på när färg torkar ;)
 
Det finns ju företag med personal som är vana vid att handgräva, behöver inte vara jättedyrt.
 
Jag har faktisk sökt lite men inte hittat några, var letar man?
 
pelle242 skrev:
var letar man?
Nordkorea?
 
  • Gilla
brumbjorn och 7 till
  • Laddar…
Det går inte att komma åt med en kranbil
med skopa? Då kan man ju
lasta massorna på bilen direkt.
 
Det blir nog inte praktiskt, en kran skulle få sträckas över hustaket.
 
Vill också rekommendera något hackande tillbehör för att luckra och lyfta stenar. Sedan skyfflar man lätt upp massan.

Jag hade använt:
Grävspade
Korphacka för att bända loss större stenar
Hacka, flat med längre skaft för att luckra och få upp mindre stenar
Norsk anläggningsspade för skyffling
Spett till allt annat

Grävde ner avloppsrör i sprängsten i helgen, bra avkoppling! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.