Om nu mätaren stämmer så har jag 2300liter olja i tanken!
Ringde på en annons idag, en som ville köpa villaolja, han sa mellan 5-6kr/liter.
Vilket gör med 6kr/liter=13800Kr, å då hämtar han å tömmer! Får väl anse det som ett bra pris. :cool:
Det är en ny elpanna från Nibe det (EVC 13) ;D
http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/elp/evc13.htm

 
varför börja köra el ???
Inte bättre o sälja oljan o instalera en pelletsbrännare ?
 
Vill inte börja köra med pellets, tycker att det är ett "jobb" med det, samt jag måste köpa en helt ny panna+pelletsbrännare, och vad kostar inte det?
Samt att jag vill ha ett förråd till annat i pannrummet, inte ett förråd för pellets...
Därför faller valet på en enkel elpanna...samt kanske en luft/luft pump i förlängningen, kanse är fel i mångas ögon, men för oss känns detta val rätt.
 
bara en fråga. Varför NY panna för o köra pellets. Du hade väl en oljepanna. Oftast går det ju bra o köra pellets i en sådan.
Förråd .. Jo visst. men visst har du nån yta som är 2*2 meter som du kan stapla pellets på. Och sen ett veckoförråd vid pannan bara.
Men men det är ju ditt val. Men med elpanna blir man ju så beroende av elbolagen.
 
Visst jag förstår vad du menar, men min panna är från 1979, litar inte på den länge till....kanske håller 1 år , eller 10 år vem vet, men jag vill inte chansa.
Jo, men jag känner inte för att köra med pellets.....vem säger att det är "billigt" om 5 år??? Dessutom har vi inte nått stort hus å värma.....
Skillnaden hade väl varit större om kåken våran hade varit på 250 m2!
Då kanske jag hade satsat på annat än el-panna, kanske luft/vatten.

 
wertok skrev:
kvar ca 2m3;)
 ;D
nog skulle jag hinna beställa oljan när jag har eldat upp dom 2m3 utan att behova elda med geggan från tankbotten :).
Matte i i all era men man ska vara praktisk också ;)
gaia
 
Oki..
Jag antar att du vet vad du gör så det är bara o lycka till med en ny panna.
Köpte mig själv ett vedsystem för 11 månader sen. Rätt kul med nå nytt iaf. :)

Edit:
Glöm inte bort ventilationen nu om du har självdrag och kyler ner murstocken med att
ta bort oljepannan. Kan bli sämre inneklimat av det samt lite andra bekymmer.
Fast har du mekanisk vent. så äre inga problem.
 
Jomen...... ;)
 
Ranchn skrev:
Och den mattematiska uträkningen ser ut som ...?
oprofesionellt och enkelt räknat:
((( 3,14x0,75x0,75)/2) -1,5x(0,75-0,60))x3 = 1,98m2
med sån oprofsig uträkning skulle jag få större och större fel ju längre från mitten nivån ligger - jag vet att min enkla uträkning har sina brister ;)
Det finns mer olja kvar men fex i min tank sitter utloppet några cm över botten för att slippa elda med bottensatsen så .... det är ej matematiskt korrekt men praktiskt med litet marginal ;)
Men nu när oljan är så dyrt så kanske börde jag räkna som en apotekare i ml :-[
gaia
 
Oljan såld! 2100 liter var det, de där mätarna är väl inte 100-procentiga.
Blev en slant! :cool:
 
  • Gilla
kidet
  • Laddar…
Poggan skrev:
Oljan såld! 2100 liter var det, de där mätarna är väl inte 100-procentiga.
Blev en slant!  :cool:
Eller så hade du mer än vad han som köpte redovisade.... :-?
 
nope, allt ok, jag såg all olja...transparanta tankar, med skala så allt är ok! :D
 
Ranchn skrev:
Hmmm lånar tråden lite. Hur kollar man volymen i en rund tank?
Arean * länden i dm ger liter är ex tanken cirkulär är det radien (halva diametern)

r x r x pi (3.14) x länden som ger volymen. räknar man i decimeter så får man resultatet i liter (1 dm3 = 1 Liter).

Fyrkantig tank Längden x bredden x Höjden = volymen.

Är man petig tar man även bort godstjockleken ;-)

Steffe


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.