Det skulle inte vara pga förmågan att tränga ner i träet. Utan risken att det kommer in linolja bakom ett gammalt färglager som kanske inte sitter perfekt mot underlaget, men som trots det inte försvunnit vid skrapningen. Jag kan inte säga säkert om detta är en risk eller inte eftersom jag inte har någon egen erfarenhet. Men vi har pratat med fackfolk som säger att de har erfarenhet från att detta kan hända. Så det är andrahands information som du får.
 
Vi är i nästan samma situation som du var. Hus från 1850 med panel målad med flagnad plastfärg. Vi ska skrapa och måla med linoljefärg. Det är ganska mycket grånat trä också. Jag har inte testat hur lätt det är att skrapa bort färg och grånaden men betvivlar att jag kan få det helt trärent även om det är målet. Vore mycket intressant att höra hur det gick för er.
 
Vi chansade inte med grånas färg utan köpte en lackfräs och har kört av allt trärent med den. Trät blir som nytt och det är en fröjd att måla på! Men det tar tid att fräsa ner färgen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.