Hej

Vi har köpt hus och för första gången i mitt liv så har vi en vedpanna tillsammans med
1500 acktankar som värme huset och ger varmvatten.
Tidigare ägare uppgav att det gick åt ca 15km3 ved per år och som jag ser det finns det ingen möjlighet att förvara 15km3 någonstans så veden inte blir blöt.
Då har tanken slagit ifall det är vettigare att elda briketter som både är mera lätt elda upplever jag samt om jag har tolkat informationen rätt så går det åt ca 5 km3 ved på 1 km3 briketter vilket innebär att vi skulle kunna täcka årsförbrukningen på ca 3 kbm3 briketter vilket är mera lätthanterligt.

Finns det någon som eldar briketter på större mängder och kan ge info hur det funkar?

Sen är frågan vad det gäller acktankar: Hur mycket ska man ladda dessa?
Jag eldar så det hamnar på ca 100 grader men det kanske inte ska ens upp så högt eller?

Mvh
Acke
 
En pall briketter (1 ton) motsvarar ca 4-5 m2 ved så du borde klara din uppvärmning på ca 3 pallar. Men det är ju aldrig fel att ha en pall extra.
Själv värmer jag huset med ca 2 - 2,5 pallar per år, funkar skitbra!
Men fyll inte pannan med briketter innan du har lärt dig hur mycket du kan elda för att fylla tankarna, briketterna har högre energiinnehåll än veden om man jämför per volymenhet.

Fördelar:
Lätt att hantera, man slipper stå och såga/klyva/stapla ved hela våren, tar lite plats, billigare än olja/el och det blir minimalt med skräp. perfekt om man har kökspanna så man slipper allt vedskräp i köket.

Nackdelar:
Dyrare än ved.
 
tdacke skrev:
Hej

Jag eldar så det hamnar på ca 100 grader men det kanske inte ska ens upp så högt eller?

Mvh
Acke
100 grader är på gränsen ... håll 95 innan du blir van med eldning. För resten var läser du den temperaturen? I toppen på tanken eller i botten?

Ang. briketter - ladda aldrig en full panna som du gör med ved! Börja med 1/4 del vedvolym och lägg hellre på mindre mängd och ofta än allt på en gång. Det kan lätt bli för mycket och tanken hinner inte ta emot all värme eller blir laddad innan brasan slocknat. Briketter kan brinna för våldsamt och har man otur kommer pannan att koka. Du lär dej så småningom hur mycket är lagom :).
Man måste magasinera briketter torrt annars smulas dom sönder till sågspån och ökar i volym många gånger om.
För att magasinera ved behövs i stort sätt bara ett tak. Om du ska bygga en vedbod någon gång så planera för dubbelt årsförbrukning dvs 30m3 ... fex 3mx5mx2m höjd.
gaia
 
SCB skrev:
En pall briketter (1 ton) motsvarar ca 4-5 m2 ved så du borde klara din uppvärmning på ca 3 pallar. Men det är ju aldrig fel att ha en pall extra.
Själv värmer jag huset med ca 2 - 2,5 pallar per år, funkar skitbra!
Men fyll inte pannan med briketter innan du har lärt dig hur mycket du kan elda för att fylla tankarna, briketterna har högre energiinnehåll än veden om man jämför per volymenhet.

Fördelar:
Lätt att hantera, man slipper stå och såga/klyva/stapla ved hela våren, tar lite plats, billigare än olja/el och det blir minimalt med skräp. perfekt om man har kökspanna så man slipper allt vedskräp i köket.

Nackdelar:
Dyrare än ved.
Att det är dyrare än ved är jag införstådd med men det känns som att det överväger allefall precis som du säger så slipper men en massa skräp invändigt samt
allt jobb med att hugga, stapla, bära in samt att det kanske blir mindre sot.

Tänker man efter så måste man värdera sin arbetstid fast det är på fritiden,
vad jag menar är, hur lång tid tar det ensam att såga med motorsåg eller elsåg
upp stockarna, kluva veden med vedklyv som går på el om man inte har en traktor som isf äter diesel och sedan stapla detta om man behöver 15kubik??
Känns som ett par dagar samt kostnaden för el och diesel..
Om jag jobbar istället på mitt vanliga jobb 2 extra dagar om tjänar in mellan skillnaden mot briketter så är det givet för min del.

100 grader är på gränsen ... håll 95 innan du blir van med eldning. För resten var läser du den temperaturen? I toppen på tanken eller i botten?

Ang. briketter - ladda aldrig en full panna som du gör med ved! Börja med 1/4 del vedvolym och lägg hellre på mindre mängd och ofta än allt på en gång. Det kan lätt bli för mycket och tanken hinner inte ta emot all värme eller blir laddad innan brasan slocknat. Briketter kan brinna för våldsamt och har man otur kommer pannan att koka. Du lär dej så småningom hur mycket är lagom :).
Man måste magasinera briketter torrt annars smulas dom sönder till sågspån och ökar i volym många gånger om.
För att magasinera ved behövs i stort sätt bara ett tak. Om du ska bygga en vedbod någon gång så planera för dubbelt årsförbrukning dvs 30m3 ... fex 3mx5mx2m höjd.
gaia
När jag börjar elda från T ex 40 grader så går temperaturen upp till ca 100 grader i toppen på tankarna medans botten är kvar på ca 45-50 grader.
Jag brukar ladda in ca 60% mot första gången och då brukar temperaturen hamna på 100 grader i toppen och mellan 90-100 grader i botten.
Jag läste någonstans att man skulle ladda upp ca 95grader både i toppen och botten om det ska räcka länge men jag hamnar aldrig på runt 90 grader utan alltid runt 100 och det är vad det får vara max i tanken enligt plåtbrickan på tankarna.

Mvh
Acke
 
tdacke skrev:
När jag börjar elda från T ex 40 grader så går temperaturen upp till ca 100 grader i toppen på tankarna medans botten är kvar på ca 45-50 grader.
Jag brukar ladda in ca 60% mot första gången och då brukar temperaturen hamna på 100 grader i toppen och mellan 90-100 grader i botten.
Jag läste någonstans att man skulle ladda upp ca 95grader både i toppen och botten om det ska räcka länge men jag hamnar aldrig på runt 90 grader utan alltid runt 100 och det är vad det får vara max i tanken enligt plåtbrickan på tankarna.

Mvh
Acke
perfekt utnytjande av takens kapacitet! Du är ingen nybörjare längre :)
ha det varmt!
gaia
 
gaia skrev:
perfekt utnytjande av takens kapacitet! Du är ingen nybörjare längre :)
ha det varmt!
gaia
Haha
ok, det är med andra ord rätt förfarande att ladda till ca 100 grader.

Hur räknar man ut till exempel hur mycket energi det krävs att höja temperaturen
från 40 till 100 grader om det handlar om 1500 liter vatten?

Hur får jag reda på om kapaciteten på min panna om man vet hur mycket tillförd energi
man ger i vikt (Briketter)?

Mvh
Acke
 
tdacke skrev:
Hur räknar man ut till exempel hur mycket energi det krävs att höja temperaturen
från 40 till 100 grader om det handlar om 1500 liter vatten?
En enkel formel som man kan använda är 100-40*1,163*1500/1000=104,67 kWh

Du måste alltså producera ~ 105kWh för att höja temperaturen 60°C på 1500 liter vatten , men för att kunna räkna mer på det måste du ange pannans effekt + hur många liter ved som gå in i eldstaden per eldningstillfälle, då man man räkna ut hur många inlägg du behöver göra och hur låg brinntid det blir för att producera erforderlig energi med den pannan du har ;)

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.