Du kan med stor sannolikhet inte ha gips som ssita lager mot isoleringen. Skivorna kommer att bukta ned.

Vi en nykonstruktion har man ofta 28mm (28x70 brädor)glesnanel som monteras med ett avstånd på 30 cm ellan plankorna mellan dem och isoleringen lägger man byggplast som dels hindrar fukt från att träånga upp till dne kalla sidan av isoleringen, dels håller isoleringen på plats. Sedan gips mot glespanelen. Om du har takbjälkar på cc60 eller tom. cc120 så blir det för stor belastning om isoleringen bara bärs av gipsskivorna.
 
Man kan då sätta kortlingar mellan takbjälkarna och sätta gipset på andra ledden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om det där undertaket är slätt kan du ju möjligen lägga gips direkt på råsponten/understaket. Att ta bort råsponten och hitta 15mm till kan omöjligen vara värt besväret.

.....egentligen tror jag att hela övningen är onödig. Riv ner "golvskivorna" du har i taket nu och montera gips på läkten som redan sitter där. Måla vitt och se till att det är helt slätt. Då kommer det kännas bättre.....!
Ja det är slätt men snett 😂😅😱. 60 år gammalt hus. Men ja. Jag är inne på det spåret. Om inget annat, just för att träpanel i taket är fult. 4cm tillbaka är också uppskattat. Antar att tom renoveringsgips skulle funka på detta.
Bör man plasta mellan gips och planken då?

Vi har inga som helst fuktproblem på vinden som det är idag förövrigt.
 
Ja, du bör fuktspärra. Detta medger nämligen att ni kan öka mängden isolering utan att skapa fuktproblem på vinden.
 
ja jag har satt plast uppåt. Det blir ju inte perfekt när man gör det i efterhand, men bättre än inget alls.

Renoveringsgips skulle jag undvika. Jag tror det är lätt att det blir vågor i taket då. För egen del skulle jag som sagt behålla läkt på CC30 och sätts gips. Då kommer det bli slätt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla era tips.
Blir till att kolla från vinden och hoppas på slöseri på utrymme. Annars gips dikt ann med plastfilm.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Tack för alla era tips.
Blir till att kolla från vinden och hoppas på slöseri på utrymme. Annars gips dikt ann med plastfilm.
Jag hade uttryckt det så här
Annars plastfilm under gips.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
T
Vi har ett hus från -57 och där var råspont spikat direkt mot underramen på takstolen och på det låg papp och kutterspån. I rummen var det vävspänt tak, dvs det satt en klyvd råspont runt rummet och på den var det spikat en juteväv och sen på det var det klistrat papp som var målad.
Eftersom väven var spänd från vägg till vägg så doldes en del av hur ojämnt det var.

När jag rev det i de rum vi har gjort om så var det rätt ojämnt så jag fick sätta glespanel (28x70) med utgångspunkt från lägsta punkten och resten av glesen har jag satt "klossar" mellan råspont och gles för att få ett plant tak.
Skillnaden från lägsta punkt till högsta punkt var ca 4 cm så jag "tappade" lite takhöjd på det. Det hade inte gått att bara skruva gips direkt i råsponten utan att det hade sett ut som böljade vatten och att försöka klyva glepanel så att jag fick ett plant tak skulle varit ett gigantiskt arbete.

Jag gissar att det varit likadant i ert hus så ovanför den råspont du ser så ligger en papp och sen isolering och det har varit vävspända tak en gång i tiden. Om du tar ner befintligt takmaterial och börjar riva råsponten så kommer isoleringen ner. Det du kan göra då är att sätta upp isolering med glespanel direkt på underramen och hoppas på att det är tillräckligt rakt för att sätta gips på det men det är inte troligt.
Sen undrar jag var man dragit elrör för taklampor i dagsläget? I vårt fall var de spikade mot råsponten och doldes av väven och vid varje uttag satt inte en dosa utan en träkloss med hål i som sista biten kabel kom fram genom plus att det satt en krok för lampa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.