M M.Peterson skrev:
Intressant, det borde dom ju varit medvetna om. Men Då får jag börja med att gräva bort gräs och lägga sten. Sen får jag se om jag följer lag eller trotsar. Kan säkert hitta på lite hyss med gräsbesökande gäster.
Lägga fotanglar/spanskaryttare i vägkanten så kör folk bara där en gång.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Risken är att de som träffar fotanglarna kommer långt ut på tomten den där enda gången då de kör på dem.... Kanske inte så roligt att ha en långtradare i köket!
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
C
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Som sagt du får inte bygga eller placera föremål i vägområdet som varierar beroende på typ av väg och hastighet men ca 5-7 m på denna ttp av väg skulle jag tro
Postlåda får stå 50 cm från vägens (vägrenens) kant. Just sayin'... 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Postlåda får stå 50 cm från vägens (vägrenens) kant. Just sayin'... 😉
Var hittar man källan till det?
 
C
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Finns såklart undantag för postlådor staket bla. Men det får ju ske i samråd med väghållare dvs att man inte får planera hinder där hur som helst
 
Dags för markstående "brevlåda" i pansarplåt med betongfundament och inbyggd bilklyvare ;)
 
Den relevanta informationen för framtida referens:

allehanda.se: Löser problemet med postlådorna (2013-12-11)
"– Trafikverket, då Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, och Posten gjorde en överenskommelse 1967 om hur postlådorna ska stå, och föreskriften uppdaterades 1999. Brevlådans ytterkant ska vara minst 50 centimeter från vägkrönet, säger han.
Så här står det bland annat i föreskriften:
"För att postlåda inte ska vara till hinder i väghållningen bör den helst placeras utanför vägområdet. Postlåda kan dock få placeras inom vägområdet om lantbrevbäraren skulle bli tvungen att stiga ur bilen för att lägga ner post i lådan. Avståndet mellan vägkant (vägrenskant) och postlåda får aldrig understiga 50 centimeter.""

Hittade denna genomskärningsbild av väg. Men den är sparsam med att visa på definitionen av vägrenskant.
trafikverket.se: Layout1 - 223t0401-typsektion.pdf

Begrepp:
trafikverket.diva-portal.org: KRAV Publikation 2022:002 VGU Begrepp och grundvärden (2022-01-01)
Trafikverkets dokumentportal för vägar:
Vägar och gators utformning (VGU) - Bransch

Hur vägar skall utformas:
trafikverket.diva-portal.org: Publikationsnummer 2022:001 Version 1.0 KRAV Publikation 2022:001 VGU Vägars och gators utformning (2022-01-01)
 
Redigerat:
C
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Finns såklart undantag för postlådor staket bla. Men det får ju ske i samråd med väghållare dvs att man inte får planera hinder där hur som helst
(Enstaka) postlådor är tydligen ett generellt undantag. Om man bara följer riktlinjerna behöver man inte fråga någon.
 
Här är det inte aktuellt med nya placeringar utan alla postlådor ska grupperas på gemensam plats med enstaka undantag.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Brevlådans ytterkant ska vara minst 50 centimeter från vägkrönet, säger han.
Någon som förväxlade betydelsen av krön och kant?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
C
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Här är det inte aktuellt med nya placeringar utan alla postlådor ska grupperas på gemensam plats med enstaka undantag.
Så är det nog överallt. Fast jag gissar att Trafikverket inte lägger ner någon energi på att snoka i om lådorna längs vägen är sanktionerade av någon postutdelare eller inte.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.