Jag håller med Dunkelfil.

Merkostnaden som extra isolering innebär kommer ni att tjäna igen innan barnet börjar skolan även om ni inte upplever huset som kallt just nu.

Monteringen av isoleringen går fort, skulle inte tro att det tar mer än två-tre dagar för två man.

Jag tilläggsisolerade mitt hus med 50mm västkustskiva och sänkte elförbrukningen med 15% (3500kWh/år). Jag använde drygt 100 kvm isolering. Om man räknar med att ni behöver ca 300 kvm isolering så blir kostnaden runt 30' för er men det går säkert att pressa priset genom att ringa runt.
 
Efter att ha kollat runt lite och snackat med byggnadsvårdsexperter med flera så har vi kommit fram till att det finns flera svar. Vi har valt den enkla vägen och kommer inte att isolera. Vi har däremot tätat springor mellan timret och den gamla fasaden samt vid fönsterna med lindrev. Efter att ha studerat energideklarationen på vårt hus rekommenderas det att isoleras upp till vinden för bästa effekt med en sänkning på 4600kWh. Det motsvarar 9%. Om vi däremot byter till bergvärme istället för ved skulle vi spara 58% av förbrukningen. Fast det är inte heller ett alternativ för detta huset som förmodligen skulle "dö" av att inte bli uppvärmt underifrån med hjälp av murstockarna. Sen har jag "kommit på" att väggarna är tilläggsisolerade från insidan, samt att jag hörde med grannen som berättade att förr-förra ägaren även bytt ut golvet och isolerat på det sättet.

Vi kommer alltså bara att köra på, från och med idag. Vi har rivit den gamla masonitfasaden och hittat en mycket vacker panel under den som inte var skadad det minsta. Fasaden är utbytt på vissa ställen (under fönster etc) och det är vindpapp lagd på de ställen som panelen är bytt. Idag ska vi börja regla för luftspalt.

Är det någon som förresten har koll på hur man gör vid fönsterna? Eftersom den gamla panelen fortfarande sitter kvar så kommer fönsterna att hamna lite innanför den nya fasaden... Hur ska man regla för att det ska bli rätt när man sätter dit panel och foder utan att det blir en "springa" mellan den gamla fasaden, nya fasaden och fodret? Någon som förstår vad jag menar?...
 
Ola78
Regla upp en ram runt fönstret av samma dimension som spikreglarna till den nya panelen+nya panelens tjocklek. I den ramen sätter ni sen smygar som ni gör av panelbrädor och som är lika breda som avståndet från fönstret till baksidan av fodret.
 
Redigerat:
Ola78 skrev:
Regla upp en ram runt fönstret av samma dimension som spikreglarna till den nya panelen+nya panelens tjocklek. I den ramen sätter ni sen smygar som ni gör av panelbrädor och som är lika breda som avståndet från fönstret till baksidan av fodret.
Tack Ola! Nu ska jag ut och jobba! :D
 
Hm, någon som har en bra länk till hur man ska regla? Hur långt ut börjar man, ska man bara regla horisontellt eller åt andra håll också? (runt fönster har jag förstått). Jag vet att det ska vara ca 60 cm mellan reglarna, men är det något annat man ska tänka på?
 
Ola78
Catlina skrev:
Hm, någon som har en bra länk till hur man ska regla? Hur långt ut börjar man, ska man bara regla horisontellt eller åt andra håll också? (runt fönster har jag förstått). Jag vet att det ska vara ca 60 cm mellan reglarna, men är det något annat man ska tänka på?


Har du kollat här http://www.byggbeskrivningar.se/ Där finns beskrivning på tilläggsisolering av fasad och hur man byter fasad.
 
Jag skulle absolut slänga upp en tilläggsisolering på detta hus, om det
bara rör sig om en skiva på 30-45mm, fönstren såg ju nästan ut att stå utanför
fasaden.
satsa på lite isolering /vindduk och ny träfasad.
 
På ett timmerhus gör 45 mm isolering ingen skillnad alls i princip. Det är bara onödigt att lägga pengar på. Gör som ni tänkt med att ta bort läkt och sen sätta ny spikläkt och ny panel. Då finns den gamla panelen kvar under och även den isolerar ju lite faktiskt. Ni skulle troligen tjäna en hel del (komfort åtminstone om än inte så mycket pengar) på att lägga ett helt nytt lager vindpapp mellan den gamla panelen och spikläkten. Att få huset dragfritt är mycket viktigare än att lägga på ett tunnt lager isolering. Genom att använda vindpapp ändrar man inte husets funktion. Fuktvandringen kan ändå ske som den ska.

Ska ni måla med slamfärg eller linoljefärg behövs egentligen inte ens spikläkten eftersom de färgerna inte kräver någon luftspalt men det är bra mycket enklare att slå upp ny panel om man har spikläkt att använda.

Edit: Förresten... Lindrev köper ni nog absolut billigast hos Zikon. http://www.lindrev.com/ Där köper man en hel förpackning 2 cm tjocka och 5 cm breda remsor (184 m totalt) för ca 750 kr. (runt 4 kr metern)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.