sblixten skrev:
Det är inte en smaksak.
Du kommer alltid kunna spara mer i energikostnad på pvc då de finns med bättre u-värde.
Det går i princip inte att åstadkomma samma konstruktion med trä.
hade meningen med livet bara varit att spara energi så har du till viss del rätt, eller eg skulle man strunta i fönstren totalt bara ha vägg istället.:)
 
Nimajneb skrev:
hade meningen med livet bara varit att spara energi så har du till viss del rätt, eller eg skulle man strunta i fönstren totalt bara ha vägg istället.:)
Jag utgick från trådskaparens frågeställning och inget annat.
Om du svarade på en annan fråga förstår jag ditt svar bättre ;-)
 
Det här kanske du blir lite klokare av:

Energirådgivaren Bengt Drakenberg sparade 10 000 kwh/år genom att bara förbättra sina fönster med att sätta i en ny inre isolerruta. Fast han bytte också radiatorventilerna, vilket ingår i beräkningen där.

I mitten av 1980-talet bytte han samtliga radiatorventiler och lät 1999 renovera husets tio originalfönster med en extra, inre isolerruta.
– Det resulterade i en betydlig komforthöjning och en sammanlagd minskning av energiförbrukningen med cirka 10 000 kWh per år. Mycket mer än förväntat, men Malmö är ju ett blåshål
http://www.byggahus.se/renovera/renovering-fokus-energi
 
Frågan är om man vill ha så mycket lägre än runt 1.0 i u-värde?

Vi ligger där på våra fönster och då tar det flera timmar innan kondensen försvinner. Vintertid fryser denna till is och då tar det längre tid.

Ju lägre u-värde, desto mer likt blir det ju bilens rutor (som ju inte släpper ut någon värme alls när den inte används). Alla vet ju hur bilrutor ser ut vintertid och vad som krävs för att få bort frosten på rutorna.
 
Nja, han sparade 5000 på tilläggsisolering på taket, och 5000 på tilläggisolering av fasaden plus byte av fönster om jag läser rätt? Så kanske 2-3000 just på fönsterna.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det här kanske du blir lite klokare av:

Energirådgivaren Bengt Drakenberg sparade 10 000 kwh/år genom att bara förbättra sina fönster med att sätta i en ny inre isolerruta. Fast han bytte också radiatorventilerna, vilket ingår i beräkningen där.





[länk]
Nja...säger jag om denna sanning.....skulle nog gärna veta EXAKT vad som är gjort och bytt....10 000 kwh/år är fantastiska siffror på en villa.....
 
Jag kan fråga honom. Kan du specificera vad du vill veta?
 
Jag har gått från 30.000 Kwh/år till 18.000Kwh/år i uppvärmning. Av detta står fönsterbytet för ca 7.000Kwh/år.
Nu bor jag på kallare bredgrader vilket gör sitt till. Sen var mina fönster dåligt tätade runt om vilket också gör skillnad.
Ändå kommer jag inte kunna räkna hem detta fönsterbyte rent ekonomiskt, men det var värt varje krona komfortmässigt, estetiskt och funktionelt.
 
Hej.

Energi = Effekt över tid. = U x A x dt x T

U = U-värde
A = Area (m2)
dt = diffande temp
T = Tid
dt x T = Gradtimmar

En grov räkning för Malmö ger 23 - 8,9 x 8760 = 123516 gradtimmar.
Medeltemp inne - medeltemp ute x antal timmar / år.

Energiförlusten blir således:
Bef. fönster u-värde ca. 3: 3 x 1 x
123516 x 10^-3 = 397,5 kWh/år/m2.
Nytt fönster, u-värde 1,1: 1,1 x 1 x
123516 x 10^-3 = 145,8 kWh/år/m2

Ger en minskad energiförlust på 251,8 kWh/år/m2.
Antag ca. 20 m2 fönster så har vi en energibesparing på ca. 5036 kWh/år.

Edit: Efter en snabb på SP-fönsters hemsida hittade jag denna tabell över gradtimmar.
http://www.spfonster.se/?option=com_content&view=article&id=275&Itemid=201

En ny uträkning med 75000 gradtimmar ger en energibesparing på 142,5 kWh/år/m2.


 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Att byta ifs gamla men hela och relativt täta fönster och på det viset spara 10 000kWh/år tror jag är otroligt svårt....är fönsterna istället trasiga och/eller väldigt otäta....samtidigt som man ser över uppvärmningsystemet är det en annan sak...det kommer nog vara omöjligt att svara på vad som gjorde vad....dessutom måste man veta alla förbrukningar både före och efter...även veta väder och även temp inne och ute......
 
fresve skrev:
Nja, han sparade 5000 på tilläggsisolering på taket, och 5000 på tilläggisolering av fasaden plus byte av fönster om jag läser rätt? Så kanske 2-3000 just på fönsterna.
Nej, nu pratar du om renoveringen han håller på med nu. Läs ett par stycken längre ner i texten. Det handlar om förbättringar han har gjort tidigare.
 
Han skulle alltså innan brännt iväg 43000-5000 = 38000 kwh på uppvärmning på ett hus placerat i Malmö, har han 25 grader inomhus? Låter ju helt sjukt.
 
Nu har jag pratat med Bengt Drakenberg.

Han hade alltså 2-glasfönster från början. Sedan bytte han det inre glaset mot en kassett, det blev alltså 3-glasfönster istället.
Han beräknade att han gick från att ha ett u-värde på 3 till ca 1, på ca 17-18 kvm fönster.

Hans beräkning innan han gjorde bytet var att han skulle spara 1700 kWh per år (!), men i verkligheten blev det 10 000 intjänade kWh.

Orsaken till den så drastiskt sänkta energiförbrukningen var att kittet i de gamla fönstren var helt uttorkat och de hade läckt som ett såll. Det betydde alltså så mycket mer att fönstren blev täta än att glasrutan fick bättre u-värde.

Interesting :)
 
Enk Projektet skrev:
Att byta ifs gamla men hela och relativt täta fönster och på det viset spara 10 000kWh/år tror jag är otroligt svårt....är fönsterna istället trasiga och/eller väldigt otäta....samtidigt som man ser över uppvärmningsystemet är det en annan sak...det kommer nog vara omöjligt att svara på vad som gjorde vad....dessutom måste man veta alla förbrukningar både före och efter...även veta väder och även temp inne och ute......
För en "energirådgivare" är väl allt möjligt :)

Marlens inlägg

Marlen Eskilsson skrev:
...
Hans beräkning innan han gjorde bytet var att han skulle spara 1700 kWh per år (!), men i verkligheten blev det 10 000 intjänade kWh.

Orsaken till den så drastiskt sänkta energiförbrukningen var att kittet i de gamla fönstren var helt uttorkat och de hade läckt som ett såll. Det betydde alltså så mycket mer att fönstren blev täta än att glasrutan fick bättre u-värde...
visar detta tydligt.

Tänk om han bara tätat och underhållit fönstren. Hur mycket hade han sparat/tjänat då?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.