F
Moana Moana skrev:
Vi har en frekvensomvandlare som drar ner pumpen hastighet, har den på dygnet runt på lägre frekvens. Sparar mycket ström.

Hur fungerar det? Något man kan installera på befintlig?
 
Normalt har man 3 fas motorer till frekvensomvandrare. Även om de små matas med enfas. om det finns för enfasmotorer vet jag inte. Googla
 
F Fideliox skrev:
Hur fungerar det? Något man kan installera på befintlig?
Ja, men kanske inte alla. Går på 1-fas i alla fall.
 
F Fideliox skrev:
Jag har ett styrningsrelä faktiskt så jag körde bara dagtid fick alger rätt fort men det kan ju ha berott på dålig kemi.
Jag råkade ut för samma problem då jag minskade ner till 16 timmar per dygn. Jag betalar dock hellre för extra el än häller i ännu mer kemikalier i poolvattnet.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
jarlh jarlh skrev:
Jag råkade ut för samma problem då jag minskade ner till 16 timmar per dygn. Jag betalar dock hellre för extra el än häller i ännu mer kemikalier i poolvattnet.

Ja som sagt vet jag inte om det berodde på cirkulationen eller dåligt skött bara.
 
F Fideliox skrev:
Ah det är ju sant. Vi har lite drygt 35 kubik. Enligt ettiketten på pumpen så gör den 290l/minut.

35 000/290=120, dvs det tar ca 2 timmar att cirkulera det 1 gång. 2*4=8. Så det borde räcka med 8h. Eller tänker jag fel?
290l/m är fri pump utan motstånd på sug och trycksida. Flöde behöver mätas det också.
 
M
Min pump är också på 750W. Den ska pumpa 230L/min vilket stämmer ganska precis när jag kollat (ytan på poolen x hur mycket nivån sjunker vid backspolning).
Jag kör timerrelät 8-20, inga problem med vattenkvaliteten. Poolen alltid täckt när den inte används, 32gr och saltklorinator.
 
F
Nu har jag mätt, ligger på 590w så 0.6kw i timmen kan man nog räkna med.
 
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Nej. Det betyder att den kan avge 0,75 kW i kontinuerlig drift.
Märkskylten visar Max ström vid denna last.
Men hur mycket pumpen verkligen drar måste man mäta dess strömförbrukning och räkna.
Exakt, motorn drar runt ett pumphjul (impeller) och motorn orkar max 0,75 kW. Den drar mer energi om jobbet är tyngre, och ökad uppfordringshöjd är det mest energikrävande (skillnad mellan fria inlopps- och utloppsnivåer, alltså inte stutsarnas placering) men inte direkt mer än märkeffekten 0.75 kW. Om inflödet redan har ett övertryck går pumpen lättare (nivåhöjd räknas) men om utflödet måste övervinna ett befintligt tryck kan den gå tyngre (under bassängnivån, men den lägre uppfordringshöjden minskar problemet. Om flödet är strypt kan pumpen gå lättare/billigare men nyttan per kWh minskar troligen. Onödigt långa slangar ökar energiförbrukningen eller sänker flödesmängden genom inre friktion, likaså strypningar på utloppsidan eller skarpa böjar. Stryp aldrig på inloppssidan. Motorkylningen är oftast helt beroende av ett vätskegenomflöde, så stryp inte flödet mer är marginellt (kan hända ofrivilligt med skräp, löv, gräs eller kvarglömda leksaker, trasor eller badkläder. Sedan drar den förstås inget alls om den är avstängd. Att mäta förbrukningen är det enda exakta, det finns alltså massor av andra parametrar.

Industripumpar är idag nästan alltid varvtalsstyrda centrifugalpumpar utan strypventil i utloppet som reglerar flödet. Långsammare men billigare elräkning utan ventiler. Ett stort pappersbruk kan ha tretusen pumpar med snitteffekt kanske 50 kW, men tillverkar kanske 75 procent av elströmmen själva i en eller flera ångturbiner genom att utnyttja övertrycket i ångan från ångpannorna som bränner upp bark och lignin (träharts) innan ångan används för värmning av hela processen och alla byggnader = gratis el om man inte ser till investeringskostnaden. Ett kraftverk för elproduktion gör exakt samma sak, fast ångan produceras annorlunda genom att man eldar med olja eller kol istället, eller kokar vatten i en kärnreaktor. Om man inte har ett fjärrvärmesystem kan kan man inte utnyttja värmen i ångan, som istället kyls bort utan att komma till nytta. Därför är vattenkraft den enda lösningen i bergiga länder. Fast ett distributionsystem av elström är nog ännu dyrare än ett kraftverk att bygga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.