P Pligg85 skrev:
Man har ju lärt sig att bara tvätta händerna i "kallvatten" vilket är ljummet bra vatten som kommer ut.

Om det är en normal handtvätt 20 sek med tvål vill säga.

Skillnaden att välja "varmvatten" är ju som sagt ingen alls i upplevelsen men man har tömt vvb i onödan på en mängd uppvärmt vatten.

Något som är mycket användbart med köksbänk och köksö med dubbla kranar så blir det ofta att man kör varmt på bänken och kallt i ön.

Håller man på med allt möjligt så är det smidigt att inte behöva spola, kunna ha riktigt varmt eller kallt tillgänglig från första dropparna.
-
Samt i duschen så ställer man max värme för att inte slösa kallvatten (eftersom det bara är nytt varmvatten man vill ha fram)

Så fort det kommer värme så drar man vredet på önskad temp.

Dubbelt så snabbt och slipper spola bort ett par liter kallvatten.
Kallvatten är inte lika dyrt som varmvatten. Jag tror dessutom inte att det gör någon skillnad. Men om man ser att du spolar tills vattnet är varmt. Då är det varmt vatten som du inte använder för att du väntar på varmaste och där efter vrida på kallvattnet.
Jag är ganska övertygad om att. det är en rejäl förlust affär. Duscha 30 sek kortare. Så har du nog ändå sparat mer pengar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kallvatten är inte lika dyrt som varmvatten. Jag tror dessutom inte att det gör någon skillnad. Men om man ser att du spolar tills vattnet är varmt. Då är det varmt vatten som du inte använder för att du väntar på varmaste och där efter vrida på kallvattnet.
Jag är ganska övertygad om att. det är en rejäl förlust affär. Duscha 30 sek kortare. Så har du nog ändå sparat mer pengar.
Jag riktar duschen mot mig när värmen på vattnet har önskvärd lägstanivå, då måste nytt varmvatten fram ända från vvb helt enkelt.
Dvs om jag bara startar och kör blandat så tar det längre tid och vattnet i kallrören under tiden har bara slösats.
De kanske höll 20c men där har det nu kommit 5 gradigt vatten.
Annars hade man kunnat kört 10 sek längre med snålare blandning om man haft detta 20 gradiga att använda.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kallvatten är inte lika dyrt som varmvatten.
Det har ju gått åt energi för att värma det stillastående kallvattnet till rumstemperatur, så visst har Pligg85 en poäng.
Men det kanske inte är där de stora besparingarna ligger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.