P Pin skrev:
Två årslöner (netto) i aktier, fonder, bankkonto. En årslön till om jag säljer bilen.
Dyr bil eller låg lön? ;)
Har själv en hyfsad buffert på runt 300k i olika former av sparande men är i full gång att bränna upp allt vad buffert heter genom att flytta från gammalt hus på vischan till nyproducerad lgh i stan och typ fyrdubbla bolånet...
 
M mawno skrev:
Dyr bil eller låg lön? ;)
Har själv en hyfsad buffert på runt 300k i olika former av sparande men är i full gång att bränna upp allt vad buffert heter genom att flytta från gammalt hus på vischan till nyproducerad lgh i stan och typ fyrdubbla bolånet...
Det där med bilen var en rejäl avrundning. Den är drygt fem år gammal nu, men kostade över 900 k ny, så det kvalificerar nog in som dyrt Köpte den begagnad för långt under halva nypriset. Kanske värd knappt 300 idag så mindre än min årslön men det är väl en ganska normal årslön.
 
useless useless skrev:
De flesta i normal arbetsför ålder som lever i familj har väl iallafall ett huslån på 50-80% av husets inköpspris plus en eller två bilar på avbetalning?
Jag brukar köpa bilar i 10-20000-klassen. FInns så låga billån?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar köpa bilar i 10-20000-klassen. FInns så låga billån?
Du kan låna pengar för att köpa bilen. Vissa banker kallar det privatlån om det är lägre belopp och/eller köp av privatperson.

Men att köpa en bil för 10 000 med lånade pengar är väl inte att skapa en buffert?
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, lånefirmorna blir besvikna när man inte har några lån, krediter eller avbetalningar, de tror att man ljuger.
Men jag vet inte hur andra har, kanske är det typ standard att ha det ??
Jag har iofs ett bottenlån på huset på dryga miljonen fortfarande, men å andra sidan har jag bättre utveckling på de pengarna på börsen/ISK så det är där de ligger istället(och har blivit mycket mer än så där också, jag gjorde över 17% extra bara på att sälja innan Corona-dippen och köpa tillbaka i början av maj).

Jag och frugan har alltid haft inställningen att vi inte skall dra på oss mer skulder/kostnader än att bägge kan jobba på McDonalds och ändå ha råd att behålla huset. Bilarna kan man behöva sälja, men då de är betalade kontant så är de ju i praktiken riskfria. I dagsläget så skulle vi nog bägge kunna gå i pension (ca femton år i förtid), men man skall ju ha något att göra också. Dessutom så vill man kanske kunna resa och göra lite andra mer extravaganta saker också.

Nästa investering blir att köpa ett par bostadsrätter till barnen så att de tar sig in på bostadsmarknaden också. Hittade nybyggen med låg månadskostnad som kommer att vara färdiga lagom till dess att det är dags att flytta hemifrån, det såg ut att kunna bli en bra affär för dem på sikt baserat på pris och läge.

Jag kommer från en arbetarfamilj och fick tidigt lära mig värdet av hårt arbete och att alltid ha ekonomin under kontroll och det har verkligen lönat sig. Det lönade sig även för mina föräldrar, men inte förrän efter att jag flyttat hemifrån (det var ju inte förrän på slutet av 80-talet som man i praktiken kunde börja göra karriär i arbetslivet).

De flesta som hänger på denna sajten är nog inte rädda för att arbeta hårt och de gillar dessutom att arbeta både på jobbet och hemma, det är åtminstone den uppfattning jag får när jag läser andra skribenter här.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta i normal arbetsför ålder som lever i familj har väl iallafall ett huslån på 50-80% av husets inköpspris plus en eller två bilar på avbetalning?
Det är väl regel. Fast numera tycker jag att det i alla fall i min bekantskapskrets är mer bilar på privatleasing än avbetalning.

För egen del är det väl en nettoårslön på kontot och ett "antal" nettoårslöner investerade. Inga lån. Jag har däremot varit i andra änden av skalan och behövt sälja saker på tradera och panta burkar för att få pengar till mat för månaden, så jag vet att det kan svänga. Kan vara en anledning till att jag numera ser till att ha ordentlig marginal.

Jag gillar inte att öronmärka pengar om det inte verkligen behövs. Nu ligger allt kapital i en enda stor hög mer eller mindre. Behövs en ny värmepump går pengarna till det, blir det förtidspension går pengarna till det.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi är rätt sopiga på att hålla undan pengar. Vi sparar till barnen men i övrigt förbrukar vi nästan allt. Och 80% av de vi kunde sparat går in i huset, så jag antar det är ett sorts sparande. Lönekontot blir dock inte tomt utan en månadslön finns där iaf, även om vi har det på ett gemensamt konto vi kallar ”transaktion”.

jag tänkte som motviktsbeteende i tråden .. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Flyktsoda och 7 till
  • Laddar…
Vi har just nu en buffert eftersom vi sålde ett hus med liten vinst, 100 000 kr. Annars har vi klarat oss utan buffert i alla år genom att låna till det vi behöver. Totalt förkastligt, jag vet, men det har funkat för oss. Och ja, jag vet att det blir mycket dyrare i slutänden.
Men det är faktiskt skönt att ha lite pengar som bara finns där.
 
Z
Vi har en buffert på ca 3 månadslöner netto. Sen lägger vi ca 30-40% av våra inkomster på sparande varje månad.
 
Har 5 månadslöner netto på buffertkontot och utökar det med 500kr varje månad. Sen har man ju lite andra sparade pengar till tex renovering, bilköp och prylar som jag vill ha.
 
Den som lever i skuld är icke fri, eller hur Persson uttryckte det. Det är i alla fall skönt att slippa trängas i köpladorna när det är lönehelg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Z Zilenser skrev:
Vi har en buffert på ca 3 månadslöner netto. Sen lägger vi ca 30-40% av våra inkomster på sparande varje månad.
Men om du sparar 30 till 40 procent av inkomsten blir det ju fyra månadslöner per år. Då blir bufferten snabbt större än tre månadslöner. Eller har du bara hållt på så i ett års tid?
 
P Pin skrev:
Men om du sparar 30 till 40 procent av inkomsten blir det ju fyra månadslöner per år. Då blir bufferten snabbt större än tre månadslöner. Eller har du bara hållt på så i ett års tid?
Jag tolkar det som att Zilenser skiljer på buffert och sparande. Dvs bufferten är 3 månadslöner och sparandet okänd summa, men 30-40% av inkomst går dit.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag tolkar det som att Zilenser skiljer på buffert och sparande. Dvs bufferten är 3 månadslöner och sparandet okänd summa, men 30-40% av inkomst går dit.
Aha. För mig är det samma sak. Sparandet är en buffert, och bufferten är ju sparad den också. Men jag förstår att en del öronmärker pengar till olika syften. Själv tycker jag det blir en suboptimerung eftersom det aldrig blir riktigt som man planerat, och framför allt för att pengar är just pengar. Ingen skillnad på den ena kronan mot den andra.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Man kan ju välja att placera olika "buffert", lätt tillgängligt, kortsiktigt och låg risk med små variationer - "sparande", längre perspektiv och högre risk, men värdet varierar mera över tiden.
Finns inget rätt eller fel, man gör på det sätt som passar.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.