storkarp skrev:
Husbyggartomten. Ingen kanske förväntar sig att det skall var nybyggt om 10 år men å andra sidan betalar man inte heller för ett nytt hus d.v.s man betalar kanske 20% lägre pris. Sedan är det en annan sak att huspriserna under en lång tid stigit kraftigt. Värdeökningen har till stor del tagit ut värdeminskningen p.g.a ålder. det är upp till var och en att spekulera i om och i så fall hur mycket huspriserna kommer att öka. Faktum kvarstår att vill man bygga ett nytt hus och bevara dess standard/realvärde måste man underhålla med 2-5% av inköpskostnaden. OBS. Man måste dra av ev tomtvärde för detta sjunker knappast i värde.

.

Men nu handlar det ju inte om att behålla huset på ett nybyggnadsvärde under sitt ägande. Om du lägger 2-5% per år så upprätthåller du säkert det. Men dom flesta bygger nog nytt för att slippa underhåll på det sätt ett betydligt äldre hus kräver, och av andra orsaker självklart.
Vill påstå att du inte behöver lägga mer än 0,5% första åren i underhåll.

Menar du att du själv skulle lägga undan 5% för att när du säljer det, sälja det i samma skick och samma pris som ett helt nybyggt? Vad är vitsen med det?
 
Mikael_L
storkarp skrev:
En kostnad som allt för många glömmer är underhållet/avskrivningen. Hoppa över underhållet och 4 miljoner är förbrukat inom 50 år d.v.s knappt något värde alls på huset. Alternativ lägg 2-5% av husvärdet på underhåll för att värdet skall bevaras.
Ja det är ju husvärdet vi pratar om väl.
En 4 mille-kåk i stockhplmsområdet har väl en tomt på 2mille med en byggnad på för 2 mille.
Så 2-5 % ska ju räknas på 2 mille.

5% är väl att ta i, men 2% är säkert ganska realististskt som underhållskostnad över tiden.
De första åren efter nybyggt så är det givetvis lägre, men då är det läge att fondera, för efter 10-20 år börjar det gå så mycket pengar att 2% / år inte räcker till.
 
Nu har vi kommit till en lustighet nämligen begreppet avskrivningar för en vanlig familj boende i nytt hus......

bankerna som uppenbarligen inte kan ekonomi har i sina låneunderlag inget eller mycket bristfälligt tagit med avskrivningsresonemang...

Vad betyder detta för en vanlig svensson då?

Jo med avskrivning menas att man sparar pengar motsvarande den förslitning på huset som sker.På en bil som måste skrotas om 10 år så är avskrivningen en 10 del per år dvs man bör spara en tiondel per år för att kunna köpa en ny när den gamla har tagit slut.

I en villa så borde man se sin egen avskrivning som tex tvättmaskinen..6år håller en sådan..
Fönster 15 år håller dom...etc..lycka till
 
Hoppas verkligen att ni får ert drömhus "Gris" då ni absolut kommer att klara det bra.
Blir bara så arg och besviken på en del insändare som pratar en massa dynga om "ödesdagen".

Trädgården kostar det man vill att den skall kosta.
Tycker man att det lämpar sig att bo på en "åker" mitt i finaste villakvarteren så har man kanske missat det faktum att grannarna
inte tycker att det är så kul och att man kanske egentligen borde ha valt att bygga huset någon annanstans!?
Vill man lägga 500.000 kr och anlägga Pool,gästhus och "you name it" så gör man det!
Har man kunskaper,tid och kontakter så kan man fixa allt själv ...inkl. husbygget.
Den händige "förståsigpåaren" tycker förståss att det sistnämnda är att föredra även om det tar 10 år!

Här är lite mer att tänka på för den som överväger att köpa hus:

Räkna på en ränta på 12 %
Räkna kallt med att någon blir arbetslös..
Räkna med att ni får 4 barn som kostar ca 1 miljon vardera över 18 år..
Räkna med att något dyrt går sönder på huset om 50 år och planera för det..
Räkna med att "underhållet" på huset kostar mer än ni tjänar..
Räkna med att priset på el 4 dubblas då kärnkraften läggs ner och att driftkostnaden därför skenar..
Räkna med att fastighetsskatten återinförs och läggs på 5% samtidigt som taxeringsvärdet dubblas..
Räkna med att arbetslösheten ökar till 25% så att era löner INTE ökar de kommande 30 åren..
Tänk på att en höjd skatt får alla höginkomsttagare att fly landet vilket gör att ert hus minskar i värde
då ingen har råd att köpa det under nämnda förutsättningar.
Tänk och beräkna därför att huset tappar minst 50% av sitt värde över 20 år..
Glöm sedan inte bort möjligheten för naturkatastrofer och det faktum att försäkringsbolagen inte ersätter för sådana under kristider..
En buffert på 6-700.000 kr kan också vara bra att ha ( i kombination med att ni även också har betalt halva huset kontant ) ...för tänk om t.e.x båda bilarna totalhavererar samtidigt som värmepumpen! ( bara att köpa nytt och kontant då det inte längre finns några banker som lånar ut pengar )

Glöm sedan inte den uppenbara risken med att någon utav er är otrogen vilket gör er till ovänner för resten av livet ( och skuldtyngda )

Vem vill egentligen utsätta sig för alla dessa risker för att få jobbet med att klippa gräsmattan,rensa ogräs och skotta snö på vintern?
Nä bättre är det då med en trygg HYRESRÄTT !!!

Lycka till....
 
Mikael_L skrev:
Ja det är ju husvärdet vi pratar om väl.
En 4 mille-kåk i stockhplmsområdet har väl en tomt på 2mille med en byggnad på för 2 mille.
Så 2-5 % ska ju räknas på 2 mille.

5% är väl att ta i, men 2% är säkert ganska realististskt som underhållskostnad över tiden.
De första åren efter nybyggt så är det givetvis lägre, men då är det läge att fondera, för efter 10-20 år börjar det gå så mycket pengar att 2% / år inte räcker till.

Nu vet jag inte hur man lyckas komma undan med 2 miljoner för ett hus när allt på det nya huset är klart och betalt men det kanske går?
Jag klarade mig nätt och jämt under 4 miljoner för 200 boyta + garage.
Låt säga då att jag ska spara 2% per år för framtida underhåll och reparationer. På 10 år borde jag alltså ha sparat ihop 800.000:-. Kan inte riktigt se att det är en rimlig summa som "bör" finnas tillgodo för husets räkning.

Jag menar, om jag istället köpt samma hus 1999 med den åldern som huset skulle haft, inte hade jag behövt lägga 80.000 per år i underhåll DÅ heller, känns inte rimligt. Än mindre 5% vilket låter helt och hållet åt skogen..
 
Redigerat:
Whynot skrev:
Räkna på [...]
Svårt det där med ironi, någon kommer säkert ta dig på allvar. :)
 
-MH- skrev:
Svårt det där med ironi, någon kommer säkert ta dig på allvar. :)
Vänta bara ska du se...
 
-MH- skrev:
Svårt det där med ironi, någon kommer säkert ta dig på allvar. :)
Hehe, jag var en av dem måste jag erkänna:) Hann läsa rätt långt och bli lite lätt ängslig innan jag fattade..
 
Whynot skrev:
Vem vill egentligen utsätta sig för alla dessa risker för att få jobbet med att klippa gräsmattan,rensa ogräs och skotta snö på vintern?
Nä bättre är det då med en trygg HYRESRÄTT !!!

Lycka till....
Ja början kanske var ironisk, men verkligheten ligger som en våt filt över avslutningen. Inte det minsta ironiskt där inte... :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja början kanske var ironisk, men verkligheten ligger som en våt filt över avslutningen. Inte det minsta ironiskt där inte... :)
Ja, det bästa är väl att aldrig någonsin ta risker, bo i hyresrätt, aldrig dricka alkohol, alltid äta nyttigt osv. Då kanske man blir 100 år gammal och skuldfri men hur kul liv har man haft? ;)
 
Gris skrev:
Ja, det bästa är väl att aldrig någonsin ta risker, bo i hyresrätt, aldrig dricka alkohol, alltid äta nyttigt osv. Då kanske man blir 100 år gammal och skuldfri men hur kul liv har man haft? ;)
Förmodligen en av de mest insiktsfulla kommentarerna i denna tråd!

Lycka till med huset :)
 
Gris skrev:
Ja, det bästa är väl att aldrig någonsin ta risker, bo i hyresrätt, aldrig dricka alkohol, alltid äta nyttigt osv. Då kanske man blir 100 år gammal och skuldfri men hur kul liv har man haft? ;)
Det var inte riskerna, utan gräsklippningen, snöskottandet och ogräsrensningen jag var ute efter. Det är nästan värt att flytta tillbaks till hyreslägenheten bara för att slippa det... :D

Riskerna för ditten och datten tar en hårt i början; jag känner inte någon nybliven husägare som inte legat vaken och lyssnat på knirkande och annat och undrat vad det är som låter och hur dyrt det kommer att bli, men det går över efter något år eller så. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det var inte riskerna, utan gräsklippningen, snöskottandet och ogräsrensningen jag var ute efter.
Fyrhjulsdriven bil och trädgårdsmästare. Problem solved, case closed. QED, VSB, etc.
 
Ja vad skall man säga "Gris" ? :confused:

Med än mer Ironi kan man ju säga att ni skeptiker som bor i hyresrätt ju kan fortsätta med det.
Ni villaägare som ångrade era val och ligger vaken på nätterna och funderar över hur räntorna skall bli om 20 år eller i vilket skick huset är om lika lång tid kan ju flytta tillbaka hem till era "ekonomiska" lägenheter,eller ännu bättre...hem till mamma och pappa! :rolleyes:

...Tur trots allt att vi alla är olika :)
 
Lite OT men jag tänkte på det som har sagts här om underhållskostnader idag, när jag såg skriverier i Metro om att BR-ägare har fått sänkt "hyra" p g a låga räntor medan hyresgäster inte får del av detta. I artikeln jämförde man rakt av hyra med BR-avgift + räntor...det är ju missledande eftersom hyran inkluderar inre underhåll, vilket BR-ägaren måste finansiera själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.