kalkylera in en rimlig amortering är mitt tips. Är man spelartypen och vill leva maximalt just nu är ammorteringsfritt nog det rätta men vill man vara på säkra sidan skall man amortera i rimlig takt. med 4 miljoner amorterar man kanske inte på 10-20 år men max 50 år skulle jag rekomendera. Tänk på att man kanske vill låna några hundratusen till om ett antal år till tillbyggnad eller renovering. Då är det bra om man hunnit amortera en del. sen kan man under en period bli arbetslös även som civilare och då måste ju ekonomin klara detta i något år i alla fall.
 
Intressant fråga, men mer intressant är att det är andra gången sen ja vart regelbunden besökare här som frågan ställs av nån med (i mitt tycke) hyfsat rejäla löner :) De personer som jag är chef för ligger i lönespannet 22000 - 25000 de flesta och flertalet har sambos/makar som tjänar i samma nivå. I stort sett alla som är över 30 och har barn bor också i hus så har dom råd borde rimligtvis Ni ha det också. Nån skrev att man vänjer sej vid nivån, det stämmer absolut, i början är känns det dyrt att bo i hus varje gång vi köpt ett men på 2-3 år bor man in sej i utgiftsnivån och det rullar på utan större problem. Jag kan inte se nån som helst anledning till att Ni med era nuvarande löner och yrken inte skulle köpa hus, dom flesta tjänar mindre än Ni gör och det funkar ändå. Du som är ekonom kanske är för duktig på att räkna :) :) köp huset om det känns rätt i övrigt!
 
Jag rekommenderar att ni inte amorterar mer än topplånet, och kanske ltie till, och därefter sparar pengar på banken istället. Kan vara bra att ha den dagen någon av er vill starta ett företag eller så.

Så, då var båda sidorna av den diskussionen representerade i den här tråden också. :)
 
Något topplån är väl knappast aktuellt med 1 miljon i kontaninsats. Tvingas man topplåna skall man nog ställa sig frågan minst en gång till "har jag råd". Just idag ´kanske det inte är lönt att ammortera mer än nödvändigt men detta gäller nog bara en kort tid. Jag tog ett lån för 6 månader sedan och vet att ränta bara tillfälligt ligger i dessa fantastiskt låga nivåer. Därför vill jag snabbt ammoretar så mycket jag kan så att jag har råd med den tredubbla räntan som kommer om några år.
 
Jag har under fyra år alltid hittat sparränta som är bättre än låneräntan. Varför skulle jag amortera?

Med en miljon i kontantinsats, så behöver man inte amortera. Spara pengarna till reparationer, underhåll och buffert.
 
Jag tycker att du och din man ska göra en bedömning av er livssituation och av vad han tror sig kommer att pyssla med efter sin disputation (kanske ett par / tre scenarier).

1)
Ska din man göra akademisk karriär lär det bli några år av postdoc-tjänster (ofta på annan ort). Gör er en bild av hur det kommer att funka att hyra ut ert nya hus och hur ni ska hantera dubbelt boende där ni har tunga lån på er nybyggda villa hemma i Svedala. Dessutom brukar dessa postdoc-tjänster inte vara så välbetalda.

2)
Ska din man försöka bli rik på sin forskning efter att ha disputerat (genom att ha en stor andel i ett teknik-startup) väntar ganska säkert ett antal år med mycket låg inkomst men med optioner på att kunna "casha ut" inom några år. I detta scenario ska man definitivt inte ta huslån på 4 mille.

3)
Ska din man ut i näringslivet kan han säkert få en hyfsad position på ett företag med teknikhöjd. Håller han sig nära hemorten kan ni njuta av ert nya boende och samtidigt ha god ekonomi. Däremot kommer han ha svårt att växla spår till 1) eller 2) med ett 4-miljonerslån.

Kanske lite "food for thought" bortom det rent ekonomiska (jag har själv varit i en liknande situation)...
 
Jättebra tips och tankar från er alla och mycket att ta fasta på! Det var ett bra forum det här!
 
KristinaRT
Min man och jag är själv i en liknande sits, han blir färdig om några år, och jag är färdig men inom ett annat område (medicin) där jobben inte växer på träd (om man inte är läkare). Det är verkligen en MYCKET stor skillnad mellan att hanka sig kvar inom universitetet med post doc-tjänster (med allt vad det innebär av mindre bra lön, arbete på annan ort osv), och att gå till industrin där lönen är bättre. MEN i dagens "lågkonjunktur" är många företag ovilliga att satsa, och ingen vet ju hur länge det håller i sig. Det är alltså kanske inte lika lätt att få ett stabilt och välbetalt jobb nu som för 1,5 år sedan. Och ingen vet hur det blir om ett eller två år, och om det kommer variera inom olika områden.

Jag kan inte råda dig till hur ni ska göra, men fundera mycket på framtiden och hur den kan se ut. Vill ni lägga en stoe del av er disponibla inkomst på boendet, och enligt kalkylerna har råd - KÖR, som du själv skriver, det är inte gratis att bo i hyresrätt eller bostadsrätt heller....

MEN kalkylera för höga räntor, i kombination med föräldraledighet och arbetslöshet och se vad som händer då. Det finns ett ordspråk som jag brukar försöka tänka på "Hoppas på det bästa och räkna med det värsta", fungerar för det mesta om än en aningens pessimistiskt :)
 
Bolånarkollektivet har blivit "too big to fail" ur ett nationalekonomiskt perspektiv så centralbankerna verkar vilja släppa fram en ny husprisuppgång och på sikt även inflation.

Om centralbankerna går för hårt fram kommer troligtvis politiker gå in och stötta bomarknaden genom diverse garantier (BKN-garantier till banker mm).

För 2 år sedan trodde jag att många hushåll med 4-5-miljonerslån skulle få problem men det politiska trycket från högbelånade politiker och journalister kommer nog att hindra Riksbanken att höja räntan till nivåer som på sikt kanske kommer krävas när/om inflationen stiger. Idag kan man betala räntan på ett 3.5 MSEK-slån med bara barnbidraget om man har 3 barn. Det är nice.

Jag tror att inflationsmålet 2% kommer att manipuleras om så krävs; dvs den redovisade inflationen kommer se konstlat låg ut för att man skall kunna stötta bomarknaden med låga räntor under längre tid.

Med andra ord så är det nog bara att tuta och köra och lita på att Riksbankens duvor som Lars EO Svensson får igenom förslaget med att tillåta högre inflation. Så länge som man sitter i samma båt som tillräckligt många andra belånade hushåll, styrande politiker och andra makthavare så tror jag att allt kommer att göras för att stötta huspriserna.
 
Tror du att räntan sätts efter vad bostadsägare skall tycka om, och inte efter konjunkturen?
 
Statsmakten lär värna om den stora massan. Om den stora massan får stora trubbel med hög ränta (p g a att för många belånat sig för mycket) är jag övertygad om att man kommer att ta till något av det som investor föreslår, eller höja räntan men samtidigt vidta andra åtgärder för att undvika att alltför många ska tvingas gå från hus och hem p g a bolånen.
 
Med de nuvarande lönerna som ni har så tycker jag inte att det ska vara något problem alls. Vi har samma löner i grunden, men jag har valt att inte jobba fulltid så min nuvarande lön är 18 000. 4 barn, varav tre av dom på halvtid. Vi kommer ha ett lån på 4miljoner. Och med nuvarande ränta kommer vi kunna spara ca 10 000 i månaden. Inga problem alltså i mina ögon
 
evasch skrev:
Med de nuvarande lönerna som ni har så tycker jag inte att det ska vara något problem alls. Vi har samma löner i grunden, men jag har valt att inte jobba fulltid så min nuvarande lön är 18 000. 4 barn, varav tre av dom på halvtid. Vi kommer ha ett lån på 4miljoner. Och med nuvarande ränta kommer vi kunna spara ca 10 000 i månaden. Inga problem alltså i mina ögon
Nuvarande ränta lär inte vara för evigt. Med en ränta på 6% (vilket historiskt inte är en orimlig nivå) hamnar ni på 0 kronor i månaden (om ni har 3% idag).

Men, men, det kan ju hända att räntan håller sig i trakten av 3-4% ett bra tag framåt. Låt oss hoppas det :)
 
Den stora massan är inte ens i närheten av att ha trubbel med att kunna bo kvar. Däremot kanske den stora massan tröttnar på att bo dyrt, men det är en annan femma som varken regering eller riksbank kan göra något åt.
 
-MH- skrev:
Den stora massan är inte ens i närheten av att ha trubbel med att kunna bo kvar. Däremot kanske den stora massan tröttnar på att bo dyrt, men det är en annan femma som varken regering eller riksbank kan göra något åt.
Boendekostnaden är ganska hårt knuten till ränteläget. Riksbanken kan minska risken för att att den stora massan ska tycka att den bor dyrt genom att hålla ner räntan (och låta inflationen dra iväg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.