Nej har inte det.
Däremot finns det (enligt en granne som har bott i området i 60 år) en gammal övertäckt brunn i ena ändan av gropen som jag tror har fungerat som dränering eftersom det knappt har varit något vatten i gropen trots att det regnade rätt rejält i några dagar.
 
Det låter juh bra. För vattenfylld grop är INTE roligt.
 
Största problemet just nu är ja har stött på källarväggar från ett hus som stod på tomten innan nuvarande huset byggdes (1940)
De är 30cm tjocka och fylld med stenar i olika storlekar
Ett h-vete att bila ner
 
bomm skrev:
Svårt att råda då man inte sett det i verkligheten. Men ja, det kan bli sättningar om man har maximal otur. Du kan göra som du tänkt fast lämna så lite massor som möjligt (slänta från sockeln och ut) för det är inte roligt att i efterhand gräva bort massorna.

Har du någon dränering på hålet nu? så slipper du att hålet blir vattenfyllt och det börjar rasa mm.
Snackade just med en betongkille som ska lämna offert, enligt han så utgår de (när det är frågan om tillbyggnader) att grävaren lämnar det släntat 45grader ut från sockeln.

Är det ett vedertaget sätt att överlämna ett sånt grävjobb till plattbyggarna?
 
Det är väl enda sättet att garantera att det inte blir sättningar före utbyggnad påbörjas... Men det beror också på vad du har för material under. En modern lösning med bärlager och makadam, skulle jag våga gräva ut mer än en gammal grund som står direkt i lera/morän... Men vid många dräneringar så grävs det väldigt djupt och närmast jämt med sulan och oftast går det bra, men varje år hör man om något hus som rasar eller får sättningar så det är absolut risk att inte slänta.
 
bomm skrev:
Det är väl enda sättet att garantera att det inte blir sättningar före utbyggnad påbörjas... Men det beror också på vad du har för material under. En modern lösning med bärlager och makadam, skulle jag våga gräva ut mer än en gammal grund som står direkt i lera/morän... Men vid många dräneringar så grävs det väldigt djupt och närmast jämt med sulan och oftast går det bra, men varje år hör man om något hus som rasar eller får sättningar så det är absolut risk att inte slänta.
Det är ett hus från 1940 och det är inte en modern lösning :) Under "klacken" är det en del stora stenar och där under mestadels morän och kanske en del lera.

Det får bli att slänta av, sen får firman debitera mig för det extra jobbet som uppstår för att ta bort släntningen näer de väl ska gjuta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.