Hej!

Jag håller på att gräva ut för vår utbyggnad och behöver få verifierat att jag tolkat konstruktörens ritning rätt. Han är på semester så jag vill inte störa honom
Som jag tolkar ritningarna (se bifogade filer) rätt så ska det (om man räknar från golvets nivå) grävas ut ca 65cm (platta 10cm, isolering 30cm, makadam 25 cm).
Rätt?
 
  • Detaljerad byggritning som visar konstruktionssektioner och materialspecifikationer för en utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning för utbyggnad med måttangivelser för grävning och konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan svara?
 
Det är de lokala förutsättningarna som styr (förutom färdig höjd) i tekniska beskrivningen ovan anges förutsättningarna. Bort med all matjord och annat organiskt. Sedan gräv tills det är hård fast morän (orörd mark). Därefter lägg dränering, duk och bärlager och/eller makadam och packa dessa. Mät av makadamet så du kommer i rätt höjd med kantbalk.
 
Morän är det redan efter några decimeter under marknivå, men frågan är: Är det (minst) 65 cm under den tänkta golvnivån i källaren som jag måste gräva?
 
K
Ja, så tolkar jag det.
 
Det blir ett djupt hål!:) Du har grävmaskin va?
 
Tack för svar
Grävmaskin är för fegisar...;)
Nä, klart jag har det och en minidumper... men det är ett jävla jobb ändå att få bort alla jordmassor
 
Missade att det skulle vara källare också, så då kommer du naturligt gräva ut så pass djupt att du är nere på orörda massor. Och ja det är minst 65 cm under färdigt betonggolv du skall gräva. Dräneringen lite djupare med fall.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
En fråga till, hur mycket extra behöver jag gräva i sidled utöver de 5,6 resp 6,3m?
Läste någonstans att man behöver gräva 2 meter extra, vilket ställer till det för mig...
 
Det måste dels finnas plats att arbeta där nere, dels måste det även vara säkert att jobba för rasrisk.
Beroende vad det är för material i marken (morän kan vara allt från grov sand till silt) är det sand så faller det sig naturligt att man måste slänta schakten ordentlig medan silt är stenhårt och kan grävas med 90 gradiga väggar. Oavsett så bör det ur ett säkerhetsperspektiv släntas (30-45 grader beroende på material) då det kan rasa vid kraftiga vibrationer eller nederbörd. Det är svårt i efterhand att gräva upp sådant som rasat ner och har man otur kan någon bli fastklämd eller så rasar det ner under gjutning.

Med det sagt, minst en meter utanför kantbalken och sedan slänta schakten. Glöm inte att dräneringen skall ligga med fall.

http://vpp.sbuf.se/Public/Documents...rt_Omarbetning av skriften Schakta säkert.pdf
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Som det verkar av "provgropen" jag grävde i vintras (med i princip 90 gradiga väggar) så är jorden riktigt stabil. Nästan ingenting har rasat trots regn och att den är ca 2m djup.

Har börjat gräva med med ca 60graders lutning, vi får hoppas att det håller :)

Ps. Har även fått lära mig hur man fixar bandkrängning på en TB219, aningen lättare än på svenska försvarets bv202 :)
 
Har kommit en bit nu och har stött på ett område som består av packad morän och massor av kullerstenar i storlek som fotbollar. Hur försiktig jag än är känns det som om hela grävaren ska slås/skaka sönder när skopan skrapar över stenen.

Men det är väl grävaren byggd för att klara av?
Hur gör ni när ni gräver i sådan mark?
 
Ja är det riktigt jävligt så tar man tjälkroken å bryter/luckrar upp massorna med, sen slevar vidare.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nu börjar jag närma mig nästa "problem".
Jag ska ju gräva ner ca 50-60cm under "klacken" på den befintliga väggen, känner mig lite orolig för att det kanske blir sättningar eller något annat ska hända. Det är ju trots allt en hel sida av huset som friläggs + en halva. Dessutom är fasaden som är längst ner på ritningen oxå ovan jord, Dock så finns stödmuren som är utritad vid källartrappen redan på plats så den stötta upp huset en del.

För att minimera risken att något ska hända funderar jag på om jag ska lämna kvar ca 50 cm jord som är närmast huset och under den befintliga klacken tills dagarna precis innan firman som ska gjuta plattan kommer och tar över.

Vad tror ni om risken att nått ska hända?
Något annat jag kan göra för att "säkra" upp?

Edit: Vi har även sedan tidigare grävt ur källaren i det befintliga huset och gjutit en ny platta där utan några "distanser" mellan husväggen/klacken så den nya plattan inne i källaren sitter "ihop" med klacken/källarväggen. Det borde ju oxå ge en del extra stabilitet till helheten?
 
Redigerat:
Svårt att råda då man inte sett det i verkligheten. Men ja, det kan bli sättningar om man har maximal otur. Du kan göra som du tänkt fast lämna så lite massor som möjligt (slänta från sockeln och ut) för det är inte roligt att i efterhand gräva bort massorna.

Har du någon dränering på hålet nu? så slipper du att hålet blir vattenfyllt och det börjar rasa mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.