A
H HEM2121 skrev:
Tyvärr, helt sant. De läser inte instruktioner t.ex. vid golvläggning, lägger golv som det vore en altan, med bara lite påläsning och samma arbete så blir golven mycket snyggare, läsa på hur ska behandlas efter inläggning t.ex. vid oljade golv. Tänk att måste stå och läsa innantill för hantverkare. Men det finns också de som kan sitt jobb, dessa hantverkare som är guld värt är dock svåra att få tag i.
Vi har tidigare gjort utförliga listor och beskrivningar kring hur hantverkare ska göra i olika situationer (väldigt enkla saker) och flera gånger påtalat var dessa beskrivningar finns. Dock märker vi att de i regel inte tittat ett skvatt på dessa. Och gjort en massa fel som de undvikit om de tittat i 5 minuter per vecka.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Vi har tidigare gjort utförliga listor och beskrivningar kring hur hantverkare ska göra i olika situationer (väldigt enkla saker) och flera gånger påtalat var dessa beskrivningar finns. Dock märker vi att de i regel inte tittat ett skvatt på dessa. Och gjort en massa fel som de undvikit om de tittat i 5 minuter per vecka.
Låter lite som att ni gjort ett halvdant förarbete när ni väljer hantverkare. Ska man behöva stå och hänga över axeln på dem så kan man ju fundera över nyttan med att ta in hantverkare över huvud taget. Lika bra att göra jobbet helt själv då.
Jag måste då haft tur med mina hantverkare för jag har alltid kunnat ha en kort uppstart och sen glatt kastat över nyckeln och sen återgå till mitt ordinarie jobb medan hantverkarna gör sitt
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Detta exempel var för länge sedan. Jag vet nu att om man renoverar så måste man ta ledigt i veckor från jobbet och stå och glo över hantverkarnas axel konstant så de inte gör fel hela tiden.

Detta är helt absurt då man knappast behöver stå och glo när bilmecken håller på med bilen eller när Mobilbutiken lagar skärmen.

Kostnaden blir då hantverkarnas timpenning OCH den uteblivna lön du därmed missar.
Ja alltså det är så det är. Man måste vara på plats annars blir det inte som man vill.
 
A
S Stuff skrev:
Låter lite som att ni gjort ett halvdant förarbete när ni väljer hantverkare. Ska man behöva stå och hänga över axeln på dem så kan man ju fundera över nyttan med att ta in hantverkare över huvud taget. Lika bra att göra jobbet helt själv då.
Jag måste då haft tur med mina hantverkare för jag har alltid kunnat ha en kort uppstart och sen glatt kastat över nyckeln och sen återgå till mitt ordinarie jobb medan hantverkarna gör sitt
Tja vad ska man göra menar du? Vi har tagit in stora firmor med väldigt bra betyg överlag? Den värsta firman vi haft för många år sen var en av Stockholms högst aktade.

Några bekanta som totalrenoverade sitt hus fick "sparka" två firmor kort in i processen för att de var så undermåliga. Även de bägge firmor med mycket hög omsättning och väldigt starka betyg.
 
Redigerat av moderator:
Q
MathiasS MathiasS skrev:
Den bästa lösningen för vem?

Som säljare accepterar jag inte ett sådant upplägg eftersom det lägger alla fördelar hos köparen.
Varför inte? I takpriset har hantverkaren redan räknat in alla eventuella hinder plus lagt på lite till, precis så som man gör i fast pris offerter. Några av dessa hinder inträffar säkert på vägen men långt ifrån alla 20 som han offererat för. Med takpris får köparen veta vad tjänsten kan kosta och ta beslut om man har råd med det eller inte, men behöver samtidigt inte betala för fler timmar än vad hantverkaren faktiskt jobbat.

Jag förstår att du Som Säljare tycker att takpris är orimligt, nu får du ju en del av kakan via provision om du säljer 50h och behöver leverera bara 35.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Samtidigt har du ingen aning om hur nära de undersökt jobbet. De kan ju dra valser utan problem (och gör det gärna och ofta).

Vi har i tidigare situationer känt att vi måste vara på plats heltid för att guida hantverkarna. Ofta känner vi att vi själva som amatörer hade gjort ett bättre jobb. Vilket är fullständigt absurt. För 700kr per timme förväntar jag mig nästan perfektion, inget hafsjobb som en glad amatör gör bättre.
Frågan är om just "hantverkare" är värre än andra?
Tänkte mest på att dra valser utan problem.

Politiker?
Vid varje val så kommer många tomma ord.

Fotbollsspelare? Gör så ont, ont när laget leder och det inte är så mycket tid kvar på matchen.

It-bransch.
Tid för när nästa "felfria" uppdatering ska komma..

You name it!
 
Clarken37 skrev:
bra betyg överlag
Låter som du tittat på betyg hos ngn förmedlingssida. De betygen skrivs oftast av firman själv. I princip kan man skippa firmor som finns på dessa sidor. En bra firma går aldrig via ”brabyggare, Offerta” osv.
 
A
H hempularen skrev:
Låter som du tittat på betyg hos ngn förmedlingssida. De betygen skrivs oftast av firman själv. I princip kan man skippa firmor som finns på dessa sidor. En bra firma går aldrig via ”brabyggare, Offerta” osv.
Har använt RECO och lite andra sidor. Aldrig brabyggare eller offerta.
 
A
lunnabo lunnabo skrev:
Frågan är om just "hantverkare" är värre än andra?
Tänkte mest på att dra valser utan problem.

Politiker?
Vid varje val så kommer många tomma ord.

Fotbollsspelare? Gör så ont, ont när laget leder och det inte är så mycket tid kvar på matchen.

It-bransch.
Tid för när nästa "felfria" uppdatering ska komma..

You name it!
Har tagit in massor av tjänster utan att få samma problem som med hantverkare. Men kanske bara haft otrolig otur (vilket alla mina kollegor och bekanta också verkar ha)
 
Q Adde byggahus skrev:
Varför inte? I takpriset har hantverkaren redan räknat in alla eventuella hinder plus lagt på lite till, precis så som man gör i fast pris offerter. Några av dessa hinder inträffar säkert på vägen men långt ifrån alla 20 som han offererat för. Med takpris får köparen veta vad tjänsten kan kosta och ta beslut om man har råd med det eller inte, men behöver samtidigt inte betala för fler timmar än vad hantverkaren faktiskt jobbat.

Jag förstår att du Som Säljare tycker att takpris är orimligt, nu får du ju en del av kakan via provision om du säljer 50h och behöver leverera bara 35.
Provision? Nu gör vi en reboot så ser vi om vi kan enas....

Vi har två parter här. Företaget (Säljaren) och Kunden (Köparen).

Om företaget offererar ett fast pris tar man höjd för alla risker man kan se och man lägger på en premie för att garantera det fasta priset. Det betyder inte att risken för företaget är noll. Tvärtom är den fortfarande högst reel och då och då kommer det kosta pengar (dvs fastpris projektet går back och kostar mer än man kan fakturera kunden). Uppsidan för företaget är att man premieras av att jobba effektivt och veta vad man pysslar med och då kan man leverera projektet med högre marginal än man gjort vid löpande räkning. Uppsidan tillsammans med premien för det fasta priset måste täcka kostnaden för de fastprisprojekt som inte går som planerat.

För kunden är fördelen tydlig, man vet vad det kommer kosta. Nackdelen är att det i snitt kommer vara lite dyrare.

Det finns således fördelar och nackdelar för båda parterna och man kan säga att det i snitt är en balans i riskfördelningen.

Vid ett takpris är inte riskfördelningen längre i balans och därför ska företaget inte acceptera den prismodellen.

För företaget försvinner möjligheten till uppsidan eftersom du jobbar på löpande räkning upp till takpriset. Om däremot något oförutsett händer (över takpriset) så måste man fortfarande bära den kostnaden själv.

Kunden däremot, både äter kakan och har den kvar. Försäkring mot oförutsedda utgifter OCH det lägsta priset om allt går enligt plan, och dessutom kostar det inget att få denna "tjänst". Kakan är gratis och en sak är klar, kakor är aldrig gratis.

Den kund som kräver takpris ska således erbjudas ett fastpris istället, det är mer jämställt.

Detta är grundläggande principer som gäller för all tjänsteförsäljning, spelar ingen roll om det är hantverkare, it-konsulter eller städtanten....

Att det är på detta vis hindrar förstår inte köparen/kunden att kräva ett takpris (det kan ju ligga i dennes intresse), men företaget borde inte acceptera det.....
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Clarken37 skrev:
Det måste ju finnas någon gräns för vad som är rimligt att fakturera rörligt och hur mycket det kan tillåtas avvika från offert?
Det finns en gräns och det är att det fakturerade beloppet ska vara skäligt, vilket verkar innebära att det inte får avvika alltför mycket från vad andra hantverkare anser att en normal faktura för det jobbet skulle vara.

Tillägg:
Företaget ska också kunna lämna en noggrann specifikation över hur många timmar som har utförts varje dag och vilka arbetsmoment som då har utförts.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
BirgitS
H HEM2121 skrev:
2 olika, du kan inte kombinera offert och löpande.
Offert 15% över men hantverkaren bör informera dig. Över 15% måste de informera dig och du ska godkänna.
En offert är en beskrivning av vad hantverkaren planerat att göra och vad det kostar. Priset kan vara ett fast pris eller ett timpris på löpande räkning som ibland kombineras med ett takpris eller ett ungefärligt pris.

Ett ungefärligt pris får inte överskridas med mer än 15 %. Det är alltså i praktiken samma sak som ett takpris och skillnaden är om företaget uppger det förväntade priset eller det förväntade priset + 15 %.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Provision? Nu gör vi en reboot så ser vi om vi kan enas....

Vi har två parter här. Företaget (Säljaren) och Kunden (Köparen).

Om företaget offererar ett fast pris tar man höjd för alla risker man kan se och man lägger på en premie för att garantera det fasta priset. Det betyder inte att risken för företaget är noll. Tvärtom är den fortfarande högst reel och då och då kommer det kosta pengar (dvs fastpris projektet går back och kostar mer än man kan fakturera kunden). Uppsidan för företaget är att man premieras av att jobba effektivt och veta vad man pysslar med och då kan man leverera projektet med högre marginal än man gjort vid löpande räkning. Uppsidan tillsammans med premien för det fasta priset måste täcka kostnaden för de fastprisprojekt som inte går som planerat.

För kunden är fördelen tydlig, man vet vad det kommer kosta. Nackdelen är att det i snitt kommer vara lite dyrare.

Det finns således fördelar och nackdelar för båda parterna och man kan säga att det i snitt är en balans i riskfördelningen.

Vid ett takpris är inte riskfördelningen längre i balans och därför ska företaget inte acceptera den prismodellen.

För företaget försvinner möjligheten till uppsidan eftersom du jobbar på löpande räkning upp till takpriset. Om däremot något oförutsett händer (över takpriset) så måste man fortfarande bära den kostnaden själv.

Kunden däremot, både äter kakan och har den kvar. Försäkring mot oförutsedda utgifter OCH det lägsta priset om allt går enligt plan, och dessutom kostar det inget att få denna "tjänst". Kakan är gratis och en sak är klar, kakor är aldrig gratis.

Den kund som kräver takpris ska således erbjudas ett fastpris istället, det är mer jämställt.

Detta är grundläggande principer som gäller för all tjänsteförsäljning, spelar ingen roll om det är hantverkare, it-konsulter eller städtanten....

Att det är på detta vis hindrar förstår inte köparen/kunden att kräva ett takpris (det kan ju ligga i dennes intresse), men företaget borde inte acceptera det.....
Fast nu jobbar ju inte hantverkare till självkostnadspris, även ett arbete på timmar är ju direkt vinstdrivande. Endast om det skulle barka iväg riskerar det ju att bli en förlust. Konsumenten anses ju vara den svagare parten då hantverkaren är experten. Experten förväntas ju också vara skicklig nog i sitt ämbete att denne kan göra en någotsånär bra gissning på hur lång tid det ska ta, det bör inte vara svårare att göra detta för löpande räkning kontra fast. Antingen så får man bara klargöra att uppskattningen gäller om det inte föreligger någon urananläggning i källaren eller andra försvårande omständigheter. Eller så får man göra en närmare undersökning först, behöver den vara väldigt omfattande är det ju rimligt att ta betalt för jobbet, då den gagnar konsumenten även om hen inte går vidare med renoveringen.
 
Clarken37 skrev:
Tja vad ska man göra menar du? Vi har tagit in stora firmor med väldigt bra betyg överlag? Den värsta firman vi haft för många år sen var en av Stockholms högst aktade.

Några bekanta som totalrenoverade sitt hus fick "sparka" två firmor kort in i processen för att de var så undermåliga. Även de bägge firmor med mycket hög omsättning och väldigt starka betyg.
Använd inte förmedlingstjänster.
Gör mer egen research och gå bara på personliga rekomendationer
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
En offert är en beskrivning av vad hantverkaren planerat att göra och vad det kostar. Priset kan vara ett fast pris eller ett timpris på löpande räkning som ibland kombineras med ett takpris eller ett ungefärligt pris.

Ett ungefärligt pris får inte överskridas med mer än 15 %. Det är alltså i praktiken samma sak som ett takpris och skillnaden är om företaget uppger det förväntade priset eller det förväntade priset + 15 %.
Ja, det är precis så jag menade. Jag har även bifoga länk i ett tidigare inlägg som beskriver detta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.