Det låter bra så :)
 
savio skrev:
Åter till topic.

Var min idé bra eller dålig?
dvs:

1. Sätt murbruk mot gallret med några cm

2. Sätt skumfog

3. sätt murbruk några cm längst in mot rummet

4. spackla sista biten snyggt.
Då kör jag så!

Men då jag kan tro att det kan bli lite knivigt att fästa det första murbruket vid gallret så tänkte jag nog sätta en målad träskiva längst ut vid gallret.
Det är inga problem eller? :O
 
Jag har tänkt om (igen).

Jag sätter först en målad träplatt mot kanten (gallret).
Sedan kör jag skumfog i hela hålet.
Sist sätter jag helt enkelt en täckplatta i köket som täcker hålet och då bör det ju inte vara hela världen att det inte är helt jämnt innanför, eller?
 
Sätt inte trä där, det kommer att börja mögla. Ta något oorganiskt. Typ en bit svart sopsäck och silvertejp. Kommer inte att synas utifrån.
 
Som tips, var försiktig med skummandet för får du in för mycket kan det säkert trycka ut gallret även om du lagt ett lager murbruk framför.
 
Roary skrev:
Sätt inte trä där, det kommer att börja mögla. Ta något oorganiskt. Typ en bit svart sopsäck och silvertejp. Kommer inte att synas utifrån.
Aj? Jag har nu satt upp en målad träskiva där.
Kommer den börja mögla?

Jag har tänkt att skumma igen resten men inte börjat än eftersom skumfogen var slut i butiken, tänkte köra igång vilken dag som helst nu.

Säg inte att jag måste plocka ner träbiten o börja om? :O
 
savio skrev:
Aj? Jag har nu satt upp en målad träskiva där.
Kommer den börja mögla?

Jag har tänkt att skumma igen resten men inte börjat än eftersom skumfogen var slut i butiken, tänkte köra igång vilken dag som helst nu.

Säg inte att jag måste plocka ner träbiten o börja om? :O
Spån suger åt sig fukt. Eftersom den sitter innanför gallret så blir den inte blöt men förmodligen börjar den att mögla förr eller senare. Om lukten inte kommer in så spelar det visserligen ingen roll så välj själv ;)

Har du inte så mycket undertryck i lägenheten och ser till att få det hyfsat tätt så lär det inte spela någon roll..
 
Roary skrev:
Spån suger åt sig fukt. Eftersom den sitter innanför gallret så blir den inte blöt men förmodligen börjar den att mögla förr eller senare. Om lukten inte kommer in så spelar det visserligen ingen roll så välj själv ;)

Har du inte så mycket undertryck i lägenheten och ser till att få det hyfsat tätt så lär det inte spela någon roll..
Den sitter direkt mot gallret och eftersom gallret är ihåligt så lär den blir blöt :blushing:
Men gör det ngt eftersom jag har skumfog mellan?

Är det bättre att sätta lite plast från en sopsäck menar du?


Vad menas med undertryck i lägenheten? Gällande ventilationen så är det en frånluftsventil + en kolfilter-fläkt i köket.
 
Undertryck = Mycket luft sugs ut och mindre in. Blir det tätt så spelar det ingen roll, och det borde det bli med skum. Börjar det sedan lukta unket i köket så vet du varifrån det kommer..

Jag skulle ha använt något oorganiskt bara för att vara på den säkra sidan, Men jag är ibland överdrivet försiktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.