Måste man limma och krångla?
 
Lim och skruv. Krånglet kan du strunta i, det brukar gå bra ändå.
 
  • Gilla
Magnusnu och 5 till
  • Laddar…
En skruv är ofta gängad 2/3 av längden, du vill nog ha en skruv som är 80mm lång.
Du vill inte att gängorna håller i båda reglarna.
Förborra den ena regeln (lite) för att få ihop reglarna maximalt.
 
  • Gilla
crille88 och 1 till
  • Laddar…
Väcker tråden då jag har liknande fundering. Ska göra två stolpar längre fram som ska bära en hea220 balk. Gällande stolpar så har jag tänkt och göra dom i trä. Vad jag tänker mig så finns det tre lösningar men frågan är vilken man ska göra. Stolpen ska vara totalt sett ca 220x125. Alt1: 2st 2"9 och 1"9 på flaten. Alt2: som ett i, med två 2"5 och en 2"5 tvärs. Alt3: fyra 2"5 och en 1"5. Vad hade ni valt, om ni förstår min tanke :).
 
Redigerat:
1 1alexander skrev:
Vad hade ni valt
Det billigaste. Men stolparna är väl klara sen länge?
 
C
Lyfter tråden. Bra tips men åt vilket håll dvs glad eller sur gubbe lägger man ihop 2 eller 3 reglar till stolpe egentligen?
En snickare jag växlade några ord med sade att kanske bör man lägga sur gubbe utåt. Sur gubbe ut på båda sidor måste det innebära.
Jag ska lägga ihop 3 reglar varav mittenregeln är ganska mitt i kärnan (ej lika beständigt trä tydligen) så den spelar väl ingen roll hur den ligger men om man har 3 "vanliga". Hur tycker ni man bör lägga ihop dem?

När det gäller trall verkar det finnas olika åsikter men nu gäller det stående stolpar och tjockare virke om det har betydelse. Jag tänker mest på att man inte vill ha en glipa som öppnar sig mellan reglarna efter ett par år men det kanske aldrig händer om man limmar?
 
Redigerat:
Virke som är 45 mm tjockt böjer sig väl knappt?
 
C Chippe skrev:
Lyfter tråden. Bra tips men åt vilket håll dvs glad eller sur gubbe lägger man ihop 2 eller 3 reglar till stolpe egentligen?
En snickare jag växlade några ord med sade att kanske bör man lägga sur gubbe utåt. Sur gubbe ut på båda sidor måste det innebära.
Jag ska lägga ihop 3 reglar varav mittenregeln är ganska mitt i kärnan (ej lika beständigt trä tydligen) så den spelar väl ingen roll hur den ligger men om man har 3 "vanliga". Hur tycker ni man bör lägga ihop dem?

När det gäller trall verkar det finnas olika åsikter men nu gäller det stående stolpar och tjockare virke om det har betydelse. Jag tänker mest på att man inte vill ha en glipa som öppnar sig mellan reglarna efter ett par år men det kanske aldrig händer om man limmar?
Rätt metod måste väl vara att klyva regeln och vända på ena biten, trycka det genom planhyveln och sedan limma ihop igen så att ev rörelsekrafter tar ut varandra. Låter dock lite överarbetat för en stolpe.

Årsringar rätar ut sig när virke torkar.

Jag skulle bara smälla ihop dessa tre reglar utan hänsyn till årsringar öht. Du ska väl klä in stolpen så den inte syns?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Lyfter tråden. Bra tips men åt vilket håll dvs glad eller sur gubbe lägger man ihop 2 eller 3 reglar till stolpe egentligen?
En snickare jag växlade några ord med sade att kanske bör man lägga sur gubbe utåt. Sur gubbe ut på båda sidor måste det innebära.
Jag ska lägga ihop 3 reglar varav mittenregeln är ganska mitt i kärnan (ej lika beständigt trä tydligen) så den spelar väl ingen roll hur den ligger men om man har 3 "vanliga". Hur tycker ni man bör lägga ihop dem?

När det gäller trall verkar det finnas olika åsikter men nu gäller det stående stolpar och tjockare virke om det har betydelse. Jag tänker mest på att man inte vill ha en glipa som öppnar sig mellan reglarna efter ett par år men det kanske aldrig händer om man limmar?
Spikar eller skruvar jag en stolpe som ska vara synlig gör ja den självklart tillräckligt snygg för ändamålet, ska den kläs in gör man den tillräckligt stark och funderar knappast över hur årsringarna hamnar.
Limmat stolpe har jag aldrig behövt då det finns bra limträ att beställa om vanligt konstruktionsvirke ej är tillräckligt.
 
C
Jag sätter virkets utsida utåt men det kanske bara är att limma ihop och ta snyggaste sidorna utåt. Alla reglar är plana och raka utom en som är något skålformad men det blir nog bra. Ska inte klä dem så man kommer att se skarvarna på två sidor av stolpen men det stör mig inte.
 
C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Virke som är 45 mm tjockt böjer sig väl knappt?
Jag har en bit 45x200 i garaget över och den är rak men riktigt skålformad faktiskt.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.