garageväggen har nu stående regelvägg av 45x145

jag ska regla på utvändigt med 45x45 för ett till lager isolering (detta ska även göras senare på insidan)

längst ner kommer jag att ha stående panel, dubbelfasspont ca 1-1,1 meter hög med bröstlist i ovankant.

bakom den nedre delen av panelen tänkte jag montera liggande 45x45, sedan vindduk och liggande spikläkt som fäst direkt mot 45:an

hur bör jag göra ovanför där panelen ska vara liggande?

ska jag montera 45x45 på varje stående regel lodrätt, sedan vinddukt och spikläkt, även den lodrätt mot varje 45:a

eller ska jag montera 45 : orna vågrätt för att minimera köldbryggor och sedan endast spikläkten lodrätt?

jag kommer som sagt ha ett lager 45x45 invändigt med, och alla dessa blir vågrätt så där bryts ju köldbryggor med.

vilken dimension rekommenderas på spikläkten?
 
Alla mina tips är utifrån glada amatörerfarenheter, sunt förnuft och hörsägen :)

Ska jag vara helt ärlig tror jag det inte spelar någon roll. Kan inte se någon direkt nackdel med något av alternativen.

Jag skulle resonerat såhär:
- Snöa in på köldbryggor och pressa ur varenda möjliga isoler-mån: liggande 45x45, stående läkt/gles.

- Enkelt, snabbt o smidigt: Stående 45x45 direkt på reglarna.

Vilken spikläkt/gles? Vad har du liggandes eller vad får du tag på billigt? Går väl att använda det mesta.
Eller ja, kom på att det är nog bra att det blir styvt nog så panelen inte sviktar om du kör liggande 45x45 och stående gles/läkt. Antingen genom tätare gles/läkt eller grövre dimension.

Glöm bara inte "dropputrymme" mellan liggande gles/läkt och vindduk, dvs 45x45, vindduk, masonitbit, spikläkt.
 
Redigerat:
jag tänkte nästan ha stående 45 på överdelen där det ska vara liggande panel, då kan jag isolera inifrån med 2stx95mm skivor istället för 145+45, faktiskt mycket billigare med 95mm skivor om jag minns rätt.

jag har massvis med typ 20-25x150mm alltså sågat virke tänkt till panel gissar jag. som jag kan klyva till 70mm och få spikläkten. men frågan är ju om den blir för tunn, endast 20-25 mm (minns inte exakt)


jag tror panelen kommer styva upp rätt bra eftersom det blir dubbelfasspont, alltså spontat på båda sidorna.


dropputrymme innanför panelen? :x där ska det väl inte droppa något? eller är det eventuell kondens och liknande?
 
Mikael_L
thestrut skrev:
...bakom den nedre delen av panelen tänkte jag montera liggande 45x45, sedan vindduk och liggande spikläkt som fäst direkt mot 45:an

hur bör jag göra ovanför där panelen ska vara liggande?

ska jag montera 45x45 på varje stående regel lodrätt, sedan vinddukt och spikläkt, även den lodrätt mot varje 45:a
Ja gör så, tycker jag.
Korsreglar du på utsidan så bör du ha minst 28x70 glespanel som spikläkt för att det inte ska fjädra för illa vid spikningen och tillräckligt underlag för spiken att dra i.
Egentligen ska man nog t.o.m överväga 34x70.


vilken dimension rekommenderas på spikläkten?
Se svar ovan. + att dimensionen även bestämmer luftspalten. Målar du med slamfärg t.ex. räcker 20mm luftspalt. Ska du ha någon plastfärg (uteakrylat m.fl) så är stor luftspalt viktigare. Kan kanske fortfarande räcka med 20mm, men större luftspalt skadar verkligen inte.
Man måste nog se på hela konstruktionen som helhet för att uttala sig. Hur väderutsatt är det, hur hög vägg och hur bred takfot osv.
 
konstruktionen blir inifrån och ut typ gips + gips + osb +45,installationsskikt + plast + 145 väggregel + 45 tilläggsisolering + vindduk + spikläkt + panel, dubbelfasspont

ca 4,5 meter till takfot och ca 8,5 meter till nock.
14,5x9 meter byggyta

taksprång ca 50 cm

jag kommer nog köra med någon sorts akrylatfärg, troligen jotuns butinox som är någon hybrid om jag minns rätt
 
Blev int riktigt klok på det där.. Är det 34 mm som gäller eller?
 
Ja håller med om att det är otydligt skrivet... men verkar ju som dom rekommenderar 34mm läkt, men vad "spänna fritt" betyder vete fasen.

Jag resonerar att det inte ska svikta och det ska inte kunna bli en vattensamling.
 
Jag kan ju regla med 45 or utvändigt så jag får bra förutsättning att fästa panelen, dvs lodrätt där panelen ska vara vågrät och vice versa.

Kan man klara sig med 20-22mm luftspalt ur just det hänseende, alltså att ventilationen blir tillräcklig
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L
Vet du vilken färgtyp du ska måla med?
 
Mikael_L skrev:
Vet du vilken färgtyp du ska måla med?
Har målat med jotun butinox, tidigare.. Tänkte fortsätta med det:)

Det är någon hybridfärg tror jag
 
Jag gjorde som så att jag spikade 45x70 liggandes nertill på väggen för den stående panelen.
Till den liggande panelen satte jag klossar på 25mm samt 45x45 stående utanför reglarna, summan blir då 70mm även där.
När jag sedan isolerade inifrån skar jag rimpor av 45mm isolering som träddes in i springan mellan stommen 45x170 och 45x45 som monterades utanför.


Visserligen skulle du ha 45x45 så det blir ju lite annorlunda.
Jag tänkte bara berätta hur jag gjorde för att bryta köldbryggan vid liggande panel.

Du kan ju t.ex. klyva till klossar/distanser till 45-28 = 17mm tjocklek och sätta 45x28 utanför om man känner att man verkligen vill bryta köldbryggan. sen kommer ju spikläkten utanför utegips/vindpapp/vindduk.
 
Redigerat:
Fast på ett garage där du kanske även lägger den invändiga 45x45'an liggandes så vet jag inte om jag skulle orka göra som jag skrev...
 
Mikael_L
Låter ju klokt, färgen jag använder antar jag är ganska tät,

Frågan är hur mycket luftspalt som verkligen krävs..

Skippar gärna att köpa 28/34 mm till luftspalten när jag har gott om hemsågad panel som jag kan klyva till..

Sparar gärna dessa 5000:- men inte om det absolut inte går:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.