Ptja, bordet var inte billigt. 3 tusen.
Vill ju inte förstöra den. Och om någon säger att det kan skada bordsbenen att ha sån hjul så är det ju helt klart inte värt det........
 
Mitt piano (ca 250 kilo?) har sådana hjul. Men sedan står det på glasfötter för att det inte ska bli märken i golvet, så det är ju ändå inte flyttbart.
TyYfxe-cAbY_aVm716GHEjAmhx_M5zprhakSJE-b6hePKvnA5jTrddu91T_Pt7dfQAH0HTK6dn4xlqjr8zRqTi56EKm6jXnRseiXLX0i979DTz3JuSY2yWO0K4DPNuWxnXl399EOPr0_6vyK9nytataM25sO21spJvZeSVs87TUB5d2eF2S4pH36m9ynMSA7GAzZVm7PkMXNGa0eeczjzy8xg5M4doJiE8inUfk-stlELwbMH_i-zHDukGKISo2HTa9Bw69Q2HMOmcV8vj7XE62rYWIrchNJlThGRPgoMAc3L0kCVN-kK02ouao0I0r8tVdf9_1ePSqJrKdNlKna1zU8FZiYowcQR-97oN-ESaV5slwV5gKlTe7obkcnNPO2OWC8jt9qcximfMJ03uZuEf7ZgxoeGKKhKnoZQRM1nWMNzUqTVXE-Ufkc3thcaGAE8ofl1_3dwFBQGBU4NlR6sHwlFksDGdmBdmV_cKm42xMOMGeAcBCkoqq3Y1aVnT-w0yJmr6XdvVDa_RA5lZ-ykGloK8YOoJZx_lfd6TYtaPYATr2yzjFbny7P7-M9dwYpLl3wEW-DZ4MF2HBevwRrhD90B1HLz6WIhlSMQyPBPwhVhlUfet7g7zVcQuELTNUPUR5lxjv95KhBrqehHMM7VW9a5eaqM8WfR-k8Vv4v6QywcDWfvrQz_MStlavqqxcInRBKtJt_HbYZ7LvQ5g_De61O=w1180-h885-no
 
Jaha, oj, tack för din väldigt användbara respons. Jag tänkte att jag också skulle lägga något under hjulen. någon slags hård skiva, eller sån där snygga glasskålar (vart du nu har fått tag i dem).
Sen kan man ju ta bort underläggen när man behöver flytta på bordet, rulla undan bordet, göra det som skal göras, och sen rulla tillbaka bordet och lägga tillbaka underläggen igen. Kanske bökigt men fortarande lättare att flytta bordet med hjul, än om man ska behöva ta bort alla saker som står på bordet och sen bära undan det och sen tvärt om.. =)
 
Redigerat:
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Jaha, oj, tack för din väldigt användbara respons. Jag tänkte att jag också skulle lägga något under hjulen. någon slags hård skiva, eller sån där snygga glasskålar (vart du nu har fått tag i dem).
Sen kan man ju ta bort underläggen när man behöver flytta på bordet, rulla undan bordet, göra det som skal göras, och sen rulla tillbaka bordet och lägga tillbaka underläggen igen. Kanske bökigt men fortarande lättare att flytta bordet med hjul, än om man ska behöva ta bort alla saker som står på bordet och sen bära undan det och sen tvärt om.. =)
Min erfarenhet är att det inte är lättare med hjul, inte om de står i sånna där koppar. Det är jobbigare att lyfta bordet och flytta på dem, än att bara lyfta bordet och ställa det lite åt sidan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Mitt piano (ca 250 kilo?) har sådana hjul. Men sedan står det på glasfötter för att det inte ska bli märken i golvet, så det är ju ändå inte flyttbart.
[bild]
Glömde citera dig:)
 
De där hjulen tål ingen belastning alls..

Jämför designen med pianohjulen..

Där sitter hjulet centrerat, mitt under benet..

Ditt hjul sitter på en liten arm utanför bordets belastningspunkt..

Bra att du lyssnat på mamma och skippat denna idé! (y)
 
  • Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Bra att du lyssnat på mamma och skippat denna idé! (y)
Så feedback från detta forum är inget värt? :rofl:
 
Nu tycker jag folk är väldigt negativa här. Typen av hjul som TS har valt är ju vanliga på vissa typer av soffor och då borde ju belastningen kunna blir betydligt större än från ett bord.
Här exempel på en oxfordsoffa från Mio: https://www.mio.se/p/oxford-delux-3-sits-soffa-svangd-fast-kladsel/29147?id=M1620996
Där får man ju med en metallkopp som hjulet står i. Du kanske kan kolla med Mio om dessa metallkoppar går att köpa löst.
 
Düsseldorff
D Dublin skrev:
Nu tycker jag folk är väldigt negativa här. Typen av hjul som TS har valt är ju vanliga på vissa typer av soffor och då borde ju belastningen kunna blir betydligt större än från ett bord.
Här exempel på en oxfordsoffa från Mio: [länk]
Där får man ju med en metallkopp som hjulet står i. Du kanske kan kolla med Mio om dessa metallkoppar går att köpa löst.
Det är ju det som är grejen, hjulen pajar mjuka golv, därav kopp. Men visst, har man 200 år gamla ekgolv så är det inga problem.
 
Oavsett kopp eller platta under hjulen så ska det dras/förflyttas på golvet och då som det brukar bli ett tryck på liten yta som kan knäcka golvets yta rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.