Tomture61
SBH skrev:
det torde inte bero på om du använt karmskruv/hylsa eller skruv.
har du drevet eller tätat med annat?
Beror ju lite på vart det läcker in luft då :p
Karmen är ihopfogad i hörnen med laxstjärtar , när jag använde skruv (drog ej hårt) ville karmen flexa ut ngr mm ,även i fogningen.
Läckaget är mellan dörr och karm (sitter tätning org som på en ytterdörr)
 
SBH skrev:
fogskum räcker inte. efter ett par öppningar och stängningar (beror på vikt och storlek på dörr) så börjar dörren att lossna.
jag lär bli varse, källardörren (väldigt tung dörr) är satt med bara skum, suttit i 8 månader nu och än inte släppt...
 
  • Gilla
DanielHallsberg
  • Laddar…
findus42 skrev:
Oleg@ igen

Proffs som vill göra ett snyggt montage använder inte karmskruv utan karmhylsor. Karmskruv skadar kanterna på hålen då man måste skruva igenom dem framifrån. Då är det svårt täcka hålen snyggt med träplugg. Plastplugg använder vi endast undantagsvis.

mvh Findus
Eller så vet proffs att man alltid backar med skruven några varv för att sedan skruva i med lite tryck, eller så har man fönster med tvåstegsborrade karmhål.
Hylsor tar för lång tid att använda om det inte är tvunget. (Läs tunga sidohängda produkter)
Dessutom funkar inte hylsor överallt.
 
Föredrar ni karmskruv så varsågod. Om ett annat proffs gör snygga stabila och snabba montage på något annat sätt så är det också ok. Alla sätt har brister och fördelar. Inget system fungerar överallt.
Den sortens proffs som jag vill anlita vet det också. Proffs som försöker trycka på mig en enkelspårig sanning ber jag hålla sig undan.

Det jag vanligen monterar är blankoljade ekkarmar. Om montage med hål används så pluggas det med ytbehandlade ekplugg och bättringsmålas. Jag förborrar aldrig monteringshål på verkstad då det är stor risk att det inte går att använda. Undantaget instickskarm då alla förutsättningar är kända.

Att backa karmskruven och sedan dra in den skadar kanten det med. Det finns ju proffs som skiter i om det är fransigt. Det finns kunder som tycker att det duger. De har sin marknad och vi som bygger grejer som skall se ut som möbler har en annan.

mvh Findus
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.