Status
Tråden går ej att kommentera.
Tossegubbe skrev:
Hahaha tja dödsallvar vet jag inte men jo har pysslat en del med anläggning av grönytor mm men skulle inte kalla mig expert på ngt sätt men har däremot fått dessa instruktioner av yrkesmän och sk experter på området.
Tycker det vore tråkigt om det blir fel för ngn i onödan bara om man kan undvika det.

Fast det där med matjord verkar vara en hel vetenskap för "proffsen" går faktiskt med provrör och mätinstrument oc pillar i högarna och mäter en massa saker som jag inte har en aning om (näringsämnen och liknande) och sedan beställer dom X antal kg kalk, natrium och sand osv som skall tillsättas och blandas för att jorden ska funka tydligen.
Över min kunskapsnivå helt klart som sagt men dom ger iaf stränga förhållningsregler när det gäller hantering och utläggning mm.
du ja ska säga dig en sak angående "experter" som du snappat upp all din info och som du delar med dig av här på internet i denna tråd.
"experter" kan oftast minst av alla, de lägger vikt vid saker du skriver här över,
det är ingen raketforskning att anlägga en gräsmatta kan ja avslöja, ja har jobbat med detta i 10 år och tycker det är så löjligt påstående att man inte får köra med en grävmaskin på jorden.

herregud tror du att det står polacker o skyfflar ut all jord i alla trädgårdar som ska anläggas, och tror du inte gräset är fint där de kört me grävmaskin?
nä ingen ringer mig iaf o säger att gräset inte är fint där ja lägger ut jorden me grävmaskinen, och ja, om ja inte skulle larva runt o trycka åt jorden överallt skulle gräsmattan inte se särskilt bra ut efter ett tag och knappt bära en gräsklippartraktor.
 
  • Gilla
jlillieholm
  • Laddar…
Beror väl iof på vad man har för krav på jobbet med men du kan väl inte på allvar mena att tex golfbanor och idrottsanläggnngar köper dyra maskiner bara för att dom tycker det är koj att ha dom och använda dom?
Nu vet jag inte vad dom heter men hela funktionen med dom är iaf att perforera marken och luckra upp den efter att den blivit tilltryckt.

Nu menar jag inte att ni inte kan eran grej men det är ungefär som byggingejörer, i 9fall av 10 så kan säkert snickren bygga ett hus utan en sådan men det innebär inte att dom inte har kunskaper som kan vara relevanta och behövs i vissa omständgheter för att få ett bättre eller snabbare resultat.
Och jo jag har sett ett exempel hos banverket där en grönyta fick göras om pga att maskinföraren larvade över jorden, dom sådde och inget hände på länge och eftersom det fanns deadline på en färdig gräsyta så fick det bli rullgräs för x antal 100 000.
När dom kom för att lägga ut det och kontrollerade marken så konstaterade dom att jaha här var det packat och fick fräsa om det innan dom kunde rulla ut gräs.
Förklaringen jag fick till detta är att visst kan man packa jorden MEN et kommer att ta otroligt mycket längre tid innan maskar mm har luckrat upp den nog för att det ska växa och dessutom så dör mycket större andel gräsfrön i solljuset innan det hinner gro.

Och som en parantes så fick cheferna samma svar av entrepenören som larvade över jorden och hade fastpris "jomen det tar för lång tid att göra det annars"
Gissa vem som fick notan för rullgräs ;)
 
Redigerat:
Sen brukar man ju överdosera gräsfröna också, för att vara säker på resultat.

Det där om att maskiner inte får larva över jorden har jag svårt att förstå. En larvburen maskin har ett lägre marktryck än en mänsklig fot. För att komprimera jord med fötterna behöver man trampa en hel del. Minst två varv med täta steg.
 
Redigerat:
Jag får nog hålla med tossegubben, men jag är absolut ingen expert.

Jag har en gräsmatta som är otroligt hårt packad och problemet med den är att den blir knölig.
Jag tror det beror mycket på ogräsrötter i kombination med den hårda packningen, men jag vet inte riktigt.
I vilket fall så tycker jag den är obekväm att sitta/ligga på och när krocketklotet missar porten med 1cm,
tack vare en knöl, och jag ännu en gång blir sist, så svär jag över gräsmattan;)

Jag tror att alla har vi olika krav på gräsmatta och i slutändan handlar det om vilka krav du har och hur mycket tid och pengar du är beredd på att lägga på detta, som någon skrev.
Själv är jag beredd att lägga tid(billig terapi), men inte så mycket pengar, så jag får nog leva med mina knölar och kanske blir det lite bättre för varje år.

Jag har även fått tipset att blanda jorden med sand(kommer inte ihåg fördelningen).

Där jag bor kan man åka till återvinningsstationen och köpa en skopa matjord för 20:-.
 
Man får inte glömma att marken faktiskt packas oavsett om man kör med maskin eller inte. Det handlar bara om när den packas. Efter ett år eller två av nederbörd är marken lika fint packad som med skopa. Skillnaden vid de två förfaranden är att man vid det första ser resultatet på en gång istället för att som vid det andra chansa på att det packas till rätt höjd och att ingen kliver där under tiden.
 
Det har du rätt i.. i teorin om man räknar kg/m2 men grejen är att ligger det en "hög" jord som är tex 50x50cm och du larvar över den så får du hela maskinens tyngd (20ton) på denna lilla yta vilket gör att den blir superkomprimerad medans ytan brevid inte får ngt tryck alls på sig och när det sedan sätter sig kommer det att bli en puckel där (dessutom en puckel utan gräs en lång tid)
Normalt brukar man däremot välta ytan med en sådan där gallervält efter sådden dels för att få ner fröna så dom inte blir uppätna av fåglar och dels för att platta till ytan.


tihimas skrev:
Sen brukar man ju överdosera gräsfröna också, för att vara säker på resultat.

Det där om att maskiner inte får larva över jorden har jag svårt att förstå. En larvburen maskin har ett lägre marktryck än en mänsklig fot. För att komprimera jord med fötterna behöver man trampa en hel del. Minst två varv med täta steg.
 
Men på det viset planerar man inte ut jord. Man lägger så stora ytor som grävmaskinen når utan att flytta sig. Man lägger hela ytan för högt och trycker till den med skopan som är ganska stor. Man trycker plant med hela skopans botten så jämnt mot materialet som möjligt. Det man är ute efter är en jämn packning.
Jag använder aldrig maskinens egenvikt till att packa jord, bara lera. Packar jag ojämnt så sätter sig marken ojämnt också och jag får likförbannat komma tillbaka och göra om gräsmattan. Har jag varit tvungen att köra över en hög för att komma fram så gräver jag upp högen igen. Sist men inte minst. Inga högar blir liggande som de tippas, utan flyttas med skopan minst en gång under arbetet.
 
tihimas skrev:
Men på det viset planerar man inte ut jord. Man lägger så stora ytor som grävmaskinen når utan att flytta sig. Man lägger hela ytan för högt och trycker till den med skopan som är ganska stor. Man trycker plant med hela skopans botten så jämnt mot materialet som möjligt. Det man är ute efter är en jämn packning.
Jag använder aldrig maskinens egenvikt till att packa jord, bara lera. Packar jag ojämnt så sätter sig marken ojämnt också och jag får likförbannat komma tillbaka och göra om gräsmattan. Har jag varit tvungen att köra över en hög för att komma fram så gräver jag upp högen igen. Sist men inte minst. Inga högar blir liggande som de tippas, utan flyttas med skopan minst en gång under arbetet.
kan vi inte sammanfatta det så här:

vi som sysslar med detta o vet hur de görs, vi hur man gör i praktiken för att få de funka.
såna som tossegubben som vet hur de görs i teorin, han kan få komma o kolla när de görs i verkligheten, o sen besiktiga nåt år senare o peka, ahaa, där har han kört me grävmaskinen.

förresten, om ja lägger ut 10 cm matjord så kör ja självklart me larverna fram o tillbaka i det, fast kör med maskiner mellan 2 o 8 ton, kanske iof pytsar ut lite uppepå sen eller krattar upp ytan o rakar till de om ja vill va mer noggrann. men att inte packa jorden o sen försöka gå med en grässåmaskin eller rulla ut färdigt gräs på de, de får såna som tossegubbe syssla med.
 
Ja man brukar kunna se ganska snabbt vilka gräsmattor i ett nyanlaggd villaområde som är "rätt" gjorda och vilka som blivit stressjobb, samma sak brukar synas gångar och garageuppfarter mm där vissa grävmaskinister tycker man kan bara packa till underlaget med skopan istället för att slösa tid helt i onödan med att padda ;)
Nåja alla har olika värderingar och prioriteringar och erfarna yrkesmän vet ofta var man kan ta genvägar utan att det påverkar slutresultatet men tyvärr har inte alla samma definition av ett bra resultat, vissa är nöjda med att man kan köra en gräsklippare på tomten medans andra vill ha golfgreen av den.
 
@gb79

Jag kan bara stå för hur jag själv arbetar och jag föredrar att börja längst in och arbeta mig utåt. På det viset slipper jag köra i matjorden. För det mesta kör jag traktorgrävare och det är också en förklaring till att jag inte vill köra i jorden.

@tossegubben

Jag kan göra en golfgreen också. Det är bara det att det sällan är någon annan än en golfklubb som betalar för det.
 
Redigerat:
Låter som det logiska tillvägagångssättet men är inte traktorgrävare ganska klumpigt att använda i en villaträdgård?
Tvivlar inte på att du skulle kunna göra en green men som du säger sällan ngn vill betala för det, det viktiga är att man vet grunden och vad som påverkar slutresultatet.

tihimas skrev:
@gb79

Jag kan bara stå för hur jag själv arbetar och jag föredrar att börja längst in och arbeta mig utåt. På det viset slipper jag köra i matjorden. För det mesta kör jag traktorgrävare och det är också en förklaring till att jag inte vill köra i jorden.

@tossegubben

Jag kan göra en golfgreen också. Det är bara det att det sällan är någon annan än en golfklubb som betalar för det.
 
Kan man bara köra in någonstans ifrån så börjar man längs in och arbetar sig bakåt. Smidigt med tg på korta jobb. Man slipper traila runt den. Det är bara att sätta sig i och köra till nästa jobb.
 
Det är väl inte så konstigt att de som är maskinförare tycker att det sätt som de jobbar på är det bästa? :)

Vad jag förstått handlar det här med packad jord mycket om att om man packar för hårt blir jorden för tät och syre når inte ner till rötterna. Det handlar alltså inte enbart om att få en slät yta som inte påverkas av att man går på den.
 
Det handlar inte om att packa den stenhård. Det handlar om att packa den på rätt sätt, så att den blir homogen. Man trycker med skopan samtidigt som man drar skopan längs ytan. Då får man ett ytskikt som är hårt och man har ändå inte packat ihop jorden ända ner till botten.
 
Och för att göra det lagom hårt så ska det sitta lite erfarenhet i fingrarna ;)
Sen är det också en ordentlig skillnad om man går över en anlagd yta med en bandmaskin eller en hjulare. Den senare trycker ju betydligt hårdare på ytan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.