lärjungen
C Comfort Thomas skrev:
Ok, ja utedelen bör inte luta framåt eller mot kompressorsidan.
Vi brukar montera med svag lutning bakåt och svag lutning åt vänster så inte risken finns att vibrationsdämparna sätter sig lite och får utedelen att luta fel.
Ok, bra info. Tack. Jag satte en gummibit bakom kompressorsidan eftersom det minskade vibrationerna ytterligare. Men det gör också att utedelen lutar bakåt (se röd ring på bild). Bör jag ta bort denna gummibit?
 
  • Utedel till värmepump monterad på vägg lutar bakåt med gummibit markerad i röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där du har din gummibit brukar det sitta en ställskruv med gummiplatta så man kan justera lutningen.
Inget fel i att ha gummi som stöd om det hjälper mot stomljud, kanske får ha lite koll bara så inte gummit trycks ihop för mycket under åren.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Blev det någon skillnad med fjädrarna? Minskade stomljuden?
 
  • Gilla
ekholm1970
  • Laddar…
stålfjäderdämpare funkar normalt mycket bra och väl värda dom 500.- ett set om 4 brukar ligga på.
Finns dock en brasklapp och det är som vanligt att det finns fjädrar som fungerar mindre bra, kan vara för hårda eller att man köpt för fel vikt och dom slår igenom.
 
lärjungen
M Malkolm skrev:
Blev det någon skillnad med fjädrarna? Minskade stomljuden?
Stomljudet minskade mycket märkbart. Tidigare kunde man knappast stå i badrummet pga att det ljud som bildades var så obehagligt. Ungefär som när man kör med rutorna halvöppna på bilen och det blir ett sånt där öronbedövande dundrande ljud. Efter att fjädrarna monterats på kunde man vistas i badrummet igen. Stomljudet försvann inte helt tyvärr, men såpass mycket att tillvaron blev dräglig. Upptäckte också att om man höjde tempen på innedelen från 21 grader till närmare 30 grader försvann stomljudet nästan helt. Antagligen för att utedelen arbetar på en annan frekvens då.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Ok. Det får nog bli en sån lösning framöver med fristående. Men det trista är att vi reser bort två månader om några dagar och har galet mycket att hinna med innan dess. Har en hyresgäst i stugan och vill försöka fixa en snabbfix tills vi kommer tillbaka. Nån som har erfarenhet av hur bra dessa fjädrar dämpar vibrationerna?

[länk]
Fick dom monterade på min luftvärmepump häromdagen och den är knäpptyst
 
A
Monterade också fjäderdämpare i veckan,måste sägas att skillnaden är enorm,man hör inte utedelen överhuvudtaget längre,rekommenderas varmt för 500kr (y)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
9 av 10 luft/luft monteras på stålfjäderdämpare när man visar kunden skillnaden och 500:- extra som en ”säkerhetsåtgärd” blir så stor kostnad i sammanhanget
 
Varför ingår inte dessa som standard?
 
  • Gilla
simonnilsson76
  • Laddar…
För att det finns dom som tex vill ha markstativ eller att utedelen är placerad på en sådan vägg att det inte finns behov.
Går att lägga in både stålfjäderdämpare, tak och annat som ”standard” men oftast bättre att på plats ge rekommendation om vad som kan vara lämpligt.

Köper du tex en bil så plockar du på det du själv har behov av .
 
C Comfort Thomas skrev:
För att det finns dom som tex vill ha markstativ eller att utedelen är placerad på en sådan vägg att det inte finns behov.
Går att lägga in både stålfjäderdämpare, tak och annat som ”standard” men oftast bättre att på plats ge rekommendation om vad som kan vara lämpligt.

Köper du tex en bil så plockar du på det du själv har behov av .
Hur ofta köper man en bil som rullar av bandet?
 
Det är ju det jag menar .
Finns inga värmepumpar som rullar av bandet med stålfjäderdämpare, ute i Europa där många gånger samma modeller monteras har dom kanske inte alls behov av stålfjädrar på grund av klimatet eller huskonstruktioner och vill då kanske inte betala för en ”onödig” fjäder.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Det är ju det jag menar .
Finns inga värmepumpar som rullar av bandet med stålfjäderdämpare, ute i Europa där många gånger samma modeller monteras har dom kanske inte alls behov av stålfjädrar på grund av klimatet eller huskonstruktioner och vill då kanske inte betala för en ”onödig” fjäder.
Tack
 
Har precis beställt en pump till fritidshuset och säljaren menade att det var i undantagsfall det behövdes stålfjädrar. Själv är jag skeptisk och inställd på att fixa ett markstativ till sommaren.
 
Beror på yttervägg och vad man har rum innanför där utedelen är placerad.
Fritidshus har ofta inte dom bästa ytterväggar konstruktionsmässigt så stålfjädrar eller markstativ är vettigt, dock självklart beroende på vad det är för rum innanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.