Förvisso, men det är så dags då. Fakturan kommer ju efter avtalets genomförande (eller under dess gång). Så det kan man inte hänvisa till som avtalsgrund, även om det är ett lätt sätt att hitta informationen på – efteråt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, varför då?
För att jag lärt mig att det är så... 🤓

Skämt åsido. Jag försökte hitta något om detta men lyckades inget vidare. Som jag minns resonemanget var det att om man var en kund sedan tidigare och därför fått fakturor tidigare där säljaren "informerade" om de betalningsvillkor denne önskade kunde dessa fakturor ses som anbud inför kommande avtal och valde man då att fortsätta att handla accepterade man dessa betalningsvillkor.

Lite jämförbart med att det exempelvis skulle stå en tydlig skylt i butiken.

Jag har ingen aning om detta är något som är prövat och skulle hålla eller bara fria fantasier från någon juridisk teoretiker.

Kanske någon av de juridiskt skolade här kan kommentera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du blandar inte ihop det med betalningsvillkoren? De kan gälla om de står i webshoppen tex.
 
Kanske det, men kan man inte se detta som en del av betalningsvillkoren?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det, men kan man inte se detta som en del av betalningsvillkoren?
Jo, men köps något i en webbshop så är det ju en helt annan sak än ett muntligt hantverkaravtal, vilket väl är det vi får anta att TS mest ser framför sig då det exempelvis i inlägg #9 pratas om något sådant.

Oavsett vilket: ett köp i en webbshop är ett rätt formaliserat köp och knappast något där man kan vänta sig att en säljare bara hittar på en dröjsmålsränta, utan den lär vara rätt väl beskriven.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men köps något i en webbshop så är det ju en helt annan sak än ett muntligt hantverkaravtal
Fast webbshopen är det inte jag som pratat om. ”Kanske det” syftade på eventuell sammanblandning.
 
Fair enough. Men inga villkor i ett avtal är ensidiga. Antingen har man kommit överens om dem eller inte. Att efter ingånget avtal hävda att ”Såhär gör jag alltid! Det är bara att gilla läget!” håller inte rättsligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Antingen har man kommit överens om dem eller inte.
Fast ibland är överenskommelsen väldigt "subtil", typ kliva på en buss. Eller kanske genom att fortsätta handla väl medveten om säljarens räntevillkor genom de anbud denne givit i tidigare fakturor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.