Räntelagen ger anvisning om hur dröjsmålsränta ska beräknas. Kan firma själv bestämma om att inte följa denna utan ta ut en annan ränta?
 
R
S sepani skrev:
Räntelagen ger anvisning om hur dröjsmålsränta ska beräknas. Kan firma själv bestämma om att inte följa denna utan ta ut en annan ränta?
Ja om han har avtalat det med dig innan.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Vissa saker i räntelagen är tvingande, i synnerhet i konsumentavtal, men på det stora hela är det som @Janu78 skriver.

Så vad är avtalsvillkoret du vänder dig emot?
 
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker i räntelagen är tvingande, i synnerhet i konsumentavtal, men på det stora hela är det som @Janu78 skriver.

Så vad är avtalsvillkoret du vänder dig emot?
Kan inte lagen på rak hand, men det är vanligt med 8 till 20%.
 
R Janu78 skrev:
Kan inte lagen på rak hand, men det är vanligt med 8 till 20%.
Nej jag vänder mig inte mot något, jag bara undrar om firman fritt kan ta ut vad de vill? Jag förstår självklart att om man inte skrivit avtal utan anlitat på löpande räkning så kan man inte åberopa någon referens där. Men räntelagen pratar om basränta plus ca 10%. Så mest nyfiken
 
Är det bara räntesatsen som är grejen finns egentligen ingen gräns. Utan avtal blir det referensränta (just nu 3,5 %) plus åtta procentenheter, men man kan som sagt fritt avtala högre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det bara räntesatsen som är grejen finns egentligen ingen gräns. Utan avtal blir det referensränta (just nu 3,5 %) plus åtta procentenheter, men man kan som sagt fritt avtala högre.
Ok tack och om man anlitar en firma som brukar ha 30 % så är det det som gäller?
 
Gäller och gäller, har ni skrivit ett avtal på 30 % så är det det som gäller. Har ni inget avtalat i frågan gäller den lagstiftade nivån.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gäller och gäller, har ni skrivit ett avtal på 30 % så är det det som gäller. Har ni inget avtalat i frågan gäller den lagstiftade nivån.
Ok så om man inte har skrivit avtal kan firman inte hänvisa till att de brukar ha 40% dröjsmålsränta (om det är vad de brukar ha)?
 
Beror på, skriver de något om det på sin hemsida (lätt hittat) eller liknande så kan de ha rätt till det ändå
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag skulle säga nej. Utan något annat avtalat gäller lagen.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga nej. Utan något annat avtalat gäller lagen.
Men säg att TS anlitat samma firma tidigare och accepterat fakturor med dessa räntevillkor, då kan det anses vara avtalat.
 
Nej, varför då?
 
Det man får anta om vissa specifika betalningsvillkor ska gälla på ett ”förenklat” sätt är att företaget har någon typ av allmänna villkor. Dessa kan då exempelvis finnas på hemsidan och hänvisas till när man sluter avtal. Sådana innehåller ofta bestämmelse om betalningsperiod och dröjsmålsränta.

Men bara att de allmänna villkoren finns på hemsidan blir de inte i sig en del av ett enskilt avtal. De måste hänvisas till, skriftligt eller muntligt.

Man måste helt enkelt komma överens om något annat för att lagens nivåer inte ska gälla. Att man i ett tidigare avtal kommit överens om något har jag svårt att se att det påverkar.

***

Sen utmanas nog sånt här sällan. Är man en dålig betalare hör det nog till ovanligheterna att man bråkar om vilken dröjsmålsränta som gäller. Då är det nog troligare att man inte bråkar alls, eller om allt mellan himmel och jord urskillningslöst.
 
De flesta som fakturerar har väl den ev räntan synlig på fakturan? Sällan man behöver leta i nå annat finstilt...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.