Mikael_L
kolonisten skrev:
Ja..gud så kul att läsa om skruven..info jag behövde eftersom "min" lurige snickare debiterat mig 9000 skruv+cutters för 50 kvm altan. Säg att det inte beror på att jag är av kvinnligt kön, snälla...
Låter jättelurad ... :( :mad:

Vi gjorde ca 35kvm altan bara rak och enkel och vinkelrät överallt. Satt bräder på "tvärs" vid kanten för att dölja ändträ samt även där trallen blev "skarvad".

Köpte ut 5 x 250st =1250 essve cutters, fick 1,5 låda kvar. Åtgång ca 900/35 = 25 skruv /kvm.
Men då var det cc 70 i bjälklaget, med cc 60 skulle åtgången blivit ca 15% mer.


Men 9000 skruv till 50 kvm :eek: :confused:

Behöver man öht trall då, det är väl bara att gå på skruvskallarna istället. :p
 
Detta är precis som är jag var tonåring och var ung å vacker och hängde i diverse forum det var väldigt mycket pajkastning och sanlådedebatt.

Nu är jag bara vacker och hänger här och allt är sig likt.
En som räknar ut någonting gör det oftast exakt, den som utför erbetet i vilket syfte beräkningen togs fram tar oftast hänsyns till andra "dolda" faktorer.
Jag menar när man beräknar så är det svårt att ta med i beräkning om man bryter av 5 eller 10 skruv eller är det vetenskapligt bevisat?

om det går åt exakt 50 skruv per kvm i beräkningen och man skall skruva 3kvm räknar ni skruv på lösvikt i butiken eller köper ni en låda om 250st?

"Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar. Praktik är när allt fungerar, men ingen vet varför. oft är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför." (ironi)
 
Redigerat:
Ett tips från en novis :) Räkna med 50 skruv / kvm och köp hem det. Då kanske ni slipper åka en extra sväng i panik för att köpa mer skruv under byggets gång.

När bygget sedan är avklarat så märker man om man fick någon skruv över. Den kan man lämna tillbaka nästa gång man är i närheten av sitt byggvaruhus.

Det verkar väl enklast :) Jag tror ingen kommer kunna räkna ut exakt på skruven hur många som kommer gå ut - oavsett hur mkt man argumenterar för sin sak ;)
 
Trallskruv är som mjöl typ, man har det alltid hemma för man behöver det i tid o otid. Ingen anledning att lämna tillbaka.
 
Trallskruven går kan man ju använda till annat än trall.
Vet inte hur många ggr jag återkommigt till min "skruvmix" och funnit det jag behöver. :)
 
mr_bygg skrev:
Vi ska under veckan bygga en altan på ca 50 m2 så det blir intressant vilken uppskattning som ligger närmast vårt slutresultat.
Nu är altanen äntligen klar och det gick ca 2000 skruv till en yta på ca 55 m2, dvs ca 36 per m2. Ungefär vad jag som amatör hade räknat med och svärfar som har lite mer erfarenhet hade uppskattat så siffran 35 skruv per m2 verkar vara ganska OK.

Självklart är det svårt att ge en generell siffra på hur mycket skruv som går åt eftersom det till stor del beror på utseendet på altanen men med lite sunt förnuft så är det inte så svårt att själv göra en uppskattning.
 
Gammal tråd som de är dags att väcka lite liv i igen
Vi ska bygga en altan på ca 40kvm. I vår offert har dom lagt in 3 hinkar skruv, dvs 3600 skruv. Låter väldigt mycket? Skulle de inte räcka med 2 hinkar? Eller tänker jag fel nu?
 
Mikael_L
Ja två hinkar = 2400 skruv borde ganska lätt klara sig till en 40 m2 altan.

Men det kan bero lite på saker som om skruven även ska användas till räcken och liknande och att klä in altanen nedtill osv.
Men en normal inklädning av en altan max 1/2 meter över mark går det inte så mycket skruv till, så även till detta borde 2400 skruv räcka.
 
Jag körde 120m2 trall med 2 plankors Inramning. Det gick åt 4000st trallskruv. Och 2000st stora träskruv.
 
Pratade med leverantören nyss. Hade slagits fel på en hink för mycket. Enligt hans beräknar ska även 2400 skruv vara med ganska stor marginal.
Synd att man inte kan använda till räcken etc då dom är lite för långa.
 
Jag har byggt altaner i över 15 år åt folk och jag slår alltid virket dikt. Med tanke på att efter två år har det torkat isär till lagom glipor, ca 4-5 mm. Lämnar man 3-4 mm med blött virke så har du cm efter nåt år.. då ramlar allt emellan samt barntår fastnar..
 
Jag tänkte just den tanken, hust stor är chansen att det sväller speciellt om det ligger ute?
Borde väl vara nästan 1%
och 99 på att det mer torkar och bildar en glipa?
Är man orolig så kan man använda tumstocken som bladmått emellan.
But i like to roll the dice! jag hade tryckt ihop det och byggt klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.