Såg för ett tag sedan på forumet hur någon hade räknat ut hur många trallskruv som går åt?
Kan inte hitta det nu...

Någon som kan hjälpa mig hur man ska räkna?
 
Ca 35 per kvadratmeter är en siffra jag stöter på när jag söker. Grabber säger 25-35.
 
Redigerat:
Perfekt!
Precis vad jag också satt och funderade över :D
 
det går 9 st trall 28x120 på 1 m2
6 st i varje bräda
9x6=54 skruv...
FACIT

mvh
snickar estwing
 
9 x 120mm blir mer än 1m2 om man ska vara petig, lägger man sen inte trallen tätt ihop så.. ;)
 
  • Gilla
Larsmadsen42
  • Laddar…
Jag gjorde slut på ca 2000 skruvar till min 50m2 lilla altan. :)

Jocke
 
  • Gilla
Makal82
  • Laddar…
Man brukar väl säga att det går åt åtta meter trall (28*120) per kvadratmeter. Har man sedan 60cc och sätter två skruvar i varje regel, kan man räkna på följande vis för att få en uppskattning:

8 gånger antal kvadrat, delat med 0,60, gånger 2 = antal skruv

ex. Skall göra en 50 kvadratmeter stor altan.
8*50 = 400/0.60 = 666*2 = 1332 trallskruv

I de reglar som man skarvar trallen, så går det åt dubbelt så många skruvar eftersom det skall sitta två skruvar i varje ände. Så det beror också på hur lång trallen är, hur många skruvar som går åt.

Detta är förstås i teorin, men man får en uppfattning av hur mycket man behöver.

J-E
 
Redigerat:
säkert byggt 100 altaner.
RÄKNA med 54 st skruv/m2
gör du detta blir det rätt, tro mig.

FredrikR: du skall slå ihop trallen om du nu inte vill ha 1 cm glipor! lr lägger du varannan trall *ler* då blir det ej många skruv.
skämt åsido.
54 st skruv, detta inkluderar skarvar m.m.

mvh
snickar estwing
 
man bör räkna med 54 skruv per m2 för det finns inge värre än att skruven tar slut och man har tre plankor kvar (sen bör man räkna att man tappar någon skruv :p)
 
räkna 8.3 meter per kvm, inte 9 som det stog i något facit längre upp. snickare är bättre på att spika än räkna uppenbarligen...
sen vet jag inte vilket C/C som samme räkneexpert brukar använda men c/c 60 brukar ju användas och då ger det max 35st per kvm + några till om det är många skarvar.
 
styrman1 skrev:
räkna 8.3 meter per kvm, inte 9 som det stog i något facit längre upp. snickare är bättre på att spika än räkna uppenbarligen...
sen vet jag inte vilket C/C som samme räkneexpert brukar använda men c/c 60 brukar ju användas och då ger det max 35st per kvm + några till om det är många skarvar.
dessa uträknare borde komma ut i yrkeslivet*byggena*
förklara INTE för mig hur man bygger en altan å gö mig till åtlöje..
slå ihop 9 trall över 3 golvreglar a`6 skruv i varje x 9= 54.
då får du ett överslag som inkluderar skarvar, skruva ihop trall som e skeva m.m.

gjorde precis en altan på 90m2
gick lite mer än 4500 skruv.

sen om du sätter 1 skruv i varje trall lr varannen det vet ej jag.
men räkna bort skruv man sätter för att få ihop vissa trall å mata in 1 4" spik där istället så kör me 50st/m2 så får du ännu mer exaktare.

keep on
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
dessa uträknare borde komma ut i yrkeslivet*byggena*
förklara INTE för mig hur man bygger en altan å gö mig till åtlöje..
slå ihop 9 trall över 3 golvreglar a`6 skruv i varje x 9= 54.

Men hur får du det till 1 m2 ??

9trallbrädor i bredd (1,08m om dom ligger tvärtajt) som ligger över 3 golvreglar (1,2m) blir närmare 1,3 m2..
 
Redigerat:
estwing skrev:
dessa uträknare borde komma ut i yrkeslivet*byggena*
förklara INTE för mig hur man bygger en altan å gö mig till åtlöje..
slå ihop 9 trall över 3 golvreglar a`6 skruv i varje x 9= 54.
då får du ett överslag som inkluderar skarvar, skruva ihop trall som e skeva m.m.

gjorde precis en altan på 90m2
gick lite mer än 4500 skruv.

sen om du sätter 1 skruv i varje trall lr varannen det vet ej jag.
men räkna bort skruv man sätter för att få ihop vissa trall å mata in 1 4" spik där istället så kör me 50st/m2 så får du ännu mer exaktare.

keep on
mvh
snickar estwing
Det där med åtlöje sköter du rätt bra själv just nu.
Som det står ovanför här så räknar du 1.3kvm
Kanske därför snickarnas fakturor sällan stämmer?
 
Jag litar mer på någon som har skruvat ihop altaner och därmed har praktisk erfarenhet än en beräknad teori då parametrarna inte stämmer.

Har ni aldrig varit med att man tar fram en formel för beräkning av en teori och sedan när man skall utföra detta i praktiken så stämmer det inte.
Detta brukar bero på att värderna för parametrarna inte stämmer/saknas.

Tycker det är anmärkningsvärt att man "kastar skit" på någon som vet vad han talar om istället för att ta reda på vad det är som du har glömt ta med i beräkningarna.
 
estwing skrev:
slå ihop 9 trall över 3 golvreglar a`6 skruv i varje x 9= 54.
då får du ett överslag som inkluderar skarvar, skruva ihop trall som e skeva m.m.
Intressant diskussion. Ger mig in i debatten med lite egna beräkningar men utan syfte att göra någon till åtlöje ;)

Precis som redan påpekats räknar du på 1,3 m2, dvs till 1 m2 enligt dina beräkningar går det ca 41-42 st (54/1,3).
Om trallen är i snitt 3,6m lång så blir det en skarv på var 6:e regel så på 9 trall över 3 golvreglar så behöver du i snitt ca 42 skruv. Omräknat ger det ca 32 skruv på 1 m2. (I så fall så har man ca 10 extra skruv per m2 enligt dina siffror)
Beroende på om trallen är i snitt längre eller kortare än 3,6m så behövs fler eller färre skruv/m2.

Om altanens form är enkel och man inte har allt för korta stumpar så är väl 35 skruv per m2 inte orealistiskt men om altanens form är mer komplicerad så kan det säkert behövas betydligt mer skruv per m2.

Vi ska under veckan bygga en altan på ca 50 m2 så det blir intressant vilken uppskattning som ligger närmast vårt slutresultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.