Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
ion skrev:
Man undrar om det börjar bli knivigt att låna mer, om de är rädda för bannor från Bryssel för att skulden är för stor. Kanske t.o.m utsparkad från EU.:cool:

Läste igår att hyran för den där lyxkryssaren blir 800000 i månaden, sen tillkommer så klart en hel del för omsorg mm. Så nog behöver de ha in mer medel med sådana lysande affärer.
Rätt siffra men fel tid! 800.000kr/DYGN kostar båten Sveriges skattebetalare! image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
S
Det stämmer... man betalar 13400kr per boende i månaden på den båten om nu det finns 1790 pers där.
Tyvärr är detta troligen bland de billigare boenden som man betalar för, kan tänka mig att man betalat mångdubbelt mer för en hel del andra boenden tidigare. :thumbdown:

Attendo erbjuder boenden för 2100kr dygn det vill säga 63000kr per person i månaden.
http://www.dagensarena.se/innehall/allt-storre-vinster-for-attendos-flyktingboenden/

"I exempelvis Angered ligger genomsnittpriset på 2600 kronor per barn och dag, något som innebär en månadskostnad på 78 000 kronor per barn."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6220283

Asylboende som bjuder på mat för 572kr per person och dygn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21909360.ab
 
Redigerat:
Erik_X skrev:
Från Wikipedia
"Pengar är ett gemensamt värderingssystem för varor och tjänster som är baserat på utbytbara och lagringsbara enheter, och som används som betalningsmedel."
Pengar är bara ett betalningsmedel, oavsett hur mycket pengar du har du blir inte mätt det måste finnas någon som säljer mat.
Det är bara pågående och lagrat arbete, Ju fler som arbetar ju med blir det.

Hade du haft rätt skulle staten gå back massor, Mer efterfrågan ger mer produktion mer produkktion mer välstånd. Att vi gemensamt har bestämt att ta in skatt och använda till vissa saker( mest att omfördela mellan oss i A-kassa sjukförsäkring, föräldraförsäkring)

Det är alla som äger hus som tjänar på det värdet på bostäder ökar ju fler som vill ha bostäder.

Staten Lånar inte nu.
Med ditt resonemang skulle exempelvis Bangladesh vara ett av världens mest välmående länder.
 
RoTe skrev:
Är det bara jag som gett upp hoppet om Sverige? Jag försöker orka att stanna till 2018 men jag tror det är kört för länge sedan.
Gett upp hoppet? När det går bättre än någonsin?
 
Anna_H skrev:
Gett upp hoppet? När det går bättre än någonsin?
Karolinska ställer in alla operationer och du tycker det går bra just nu?

Såg en skylt när jag åkte på E20 i helgen, "Spårig vägbana". Antar att det var billigare att sätta upp skylten än att fräsa och asfaltera om.

Inse att konsekvensen av att vi får ökade kostnader är minskade anslag till myndigheter och förvaltningar. Samhällskontraktet börjar krakelera.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
M
DanielF skrev:
Det stämmer... man betalar 13400kr per boende i månaden på den båten om nu det finns 1790 pers där.
Tyvärr är detta troligen bland de billigare boenden som man betalar för, kan tänka mig att man betalat mångdubbelt mer för en hel del andra boenden tidigare. :thumbdown:

Attendo erbjuder boenden för 2100kr dygn det vill säga 63000kr per person i månaden.
[länk]

"I exempelvis Angered ligger genomsnittpriset på 2600 kronor per barn och dag, något som innebär en månadskostnad på 78 000 kronor per barn."
[länk]

Asylboende som bjuder på mat för 572kr per person och dygn.
[länk]
Fast det tråkiga med just båten är att den står tom om jag förstått media rätt. Flyktingströmmen har minskat i och med att man måste kunna bevisa sin identitet när man ska in i Sverige. Mao. så kastar man 800.000kr/dygn i sjön, som min bild illustrerade.
 
M
Stringfellow Hawke skrev:
Karolinska ställer in alla operationer och du tycker det går bra just nu?

Såg en skylt när jag åkte på E20 i helgen, "Spårig vägbana". Antar att det var billigare att sätta upp skylten än att fräsa och asfaltera om.

Inse att konsekvensen av att vi får ökade kostnader är minskade anslag till myndigheter och förvaltningar. Samhällskontraktet börjar krakelera.
Hade varit intressant att hålla kostnaderna för utlandsfödda utanför skattsedeln. Låt människor kryssa i på deklarationen om man vill vara med och betala eller inte. Sedan kan vi anpassa mottagandet med allt vad det innebär efter inkomsterna på detta konto. Jag skänker hellre pengar till barn som svälter i Afrika eller till barncancerfonden, än låter mina skattepengar finansera välfärden för 100-000-tals människor som inte bidragit med en spänn till den samma.
I Norge har man ju fatttat detta och infört ett kvalifiseringssystem där du måste jobba och bidra till systemet i 3 år innan du får ta del av det. Tom. vår gamla landsfader Göran Persson anser att det är helt galet att man ska kunna komma till Sverige och få ta del av(i många fall bättre) välfärd än vi som betalat skatt hela våra vuxna liv.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Karolinska ställer in alla operationer och du tycker det går bra just nu?

Såg en skylt när jag åkte på E20 i helgen, "Spårig vägbana". Antar att det var billigare att sätta upp skylten än att fräsa och asfaltera om.

Inse att konsekvensen av att vi får ökade kostnader är minskade anslag till myndigheter och förvaltningar. Samhällskontraktet börjar krakelera.
Det gör de varje sommar, eftersom det är lag på att få ha minst 3 veckor sammanhängande sommarsemester. Pappa fick tex sin knäoperation utan väntetid istället för att behöva vänta till hösten eftersom de inte gör planerade knäbyten under sommaren.

Att vården går på knäna är ju välkänt, men en stor del av problemet beror ju på personalbrist och därmed ökade kostnader för att de tar in svíndyr hyrpersonal istället. Men det finns mycket att effektivisera i vården, vi har en av de mest personaltäta verksamheterna i värden, men när det gäller verklig tid med vård av patienter, jämfört med administration och annan "spilltid" hamnar Sverige väldigt långt ner på listan, pga ineffektiva administrativa rutiner och överdriven dokumentation bland annat.
 
Redigerat:
S
Anna_H skrev:
Det gör de varje sommar, eftersom det är lag på att få ha minst 3 veckor sammanhängande sommarsemester. Pappa fick tex sin knäoperation utan väntetid istället för att behöva vänta till hösten eftersom de inte gör planerade knäbyten under sommaren.

Att vården går på knäna är ju välkänt, men en stor del av problemet beror ju på personalbrist och därmed ökade kostnader för att de tar in svíndyr hyrpersonal istället. Men det finns mycket att effektivisera i bården, vi har en av de mest personaltäta verksamheterna i värden, men när det gäller verklig tid med vård av patienter, jämfört med administration och annan "spilltid" hamnar Sverige väldigt långt ner på listan, pga ineffektiva administrativa rutiner och överdriven dokumentation bland annat.
Nu är det inte bara så att det är personalbrist, det är även anställningsstopp på de flesta sjukhus. Man har mer att göra pga hög invandring och samtidigt inte råd pga samma anledning. Istället för att dra ner på vården så låter man väntetider öka och man låter personalen gå in i "väggen". På så sätt flyttar man problemen in i framtiden.

Sen när hela systemet brakar samman så kommer 75% Sveriges befolkning dvs den naiva gruppen, att undra hur det kunde bli så helt "plötsligt".
 
S
Markarbetaren skrev:
Fast det tråkiga med just båten är att den står tom om jag förstått media rätt. Flyktingströmmen har minskat i och med att man måste kunna bevisa sin identitet när man ska in i Sverige. Mao. så kastar man 800.000kr/dygn i sjön, som min bild illustrerade.
Det är ju helt enligt plan för S och MP. Dessa gränskontroller är bara till för att de ska kunna bygga ut fler boenden för asylmottagning. Man skapar nya lagar som ger Staten rätt att köra över kommunerna och bygglovsregler. När gränserna kan öppnas igen så ska man slå på stort, troligen satsar man på att kunna ta emot dubbelt så många som förr.

Folk i detta land är så korkade och så dåligt insatta i vad som händer. När folk hoppar från S till SD pga missnöje så räcker det att S sätter gränskontroller för att folk ska hoppa tillbaka. De lyssnar inte ens när S och MP klart och tydligt säger att de bara gör det för att kunna öka kapaciteten.

Förut lade jag skulden på politiker, men idag vet jag bättre... det är befolkningen det är fel på. Det är som en hord med zombies som bara följer strömmen utför ett stup.
 
Redigerat:
Att hävda att problemen i vården beror på invandring är bara ren och skär rasism.
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
S
Anna_H skrev:
Att hävda att problemen i vården beror på invandring är bara ren och skär rasism.
Hur i hela fridens namn kan det vara rasism att säga att invandring kostar och ökar belastningen på vården? Det må hända det finns fler faktorer men detta är en av de större. Skulle man inte bränt miljarder på asylmottagning så skulle det ju funnits pengar över till vården. Allt har ett samband i en ekonomi.

Går jag och slösar pengar på lyxiga möbler så kanske jag inte har råd att lägga om taket som läcker. Ren logik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Raskus och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Att hävda att problemen i vården beror på invandring är bara ren och skär rasism.
Har inte någon direkt åsikt om invandringen utan om ditt sätt att argumentera:

Vilken ras är det som invandrar och som DanielF nu anser vara mindre värd (dvs. att han uttrycker "Rasism")?

Jag tolkar det som att han menar att invandringen till Sverige (odefinierat från var, dvs. hela världen) innebär en kostnad, som därmed minskar medel att spendera på välfärd.
 
F_man skrev:
Har inte någon direkt åsikt om invandringen utan om ditt sätt att argumentera:

Vilken ras är det som invandrar och som DanielF nu anser vara mindre värd (dvs. att han uttrycker "Rasism")?

Jag tolkar det som att han menar att invandringen till Sverige (odefinierat från var, dvs. hela världen) innebär en kostnad, som därmed minskar medel att spendera på välfärd.
Spelar ju ingen roll hur mycket pengar man har att spendera på välfärd om det inte finns någon att anställa när alla går i pension. Mer folk i Sverige innebär ökade skatteintäkter. Arbetslösheten är låg och i många yrkesområden råder allvarlig brist på folk att anställa.

Så hög invandring som vi haft på sistone innebär naturligtvis en tillfällig kostnadspuckel, men samtidigt ökar ju en massa annat, exempelvis rekord i handeln. Att stänga gränserna är en säker väg till kraftig nedgång i ekonomin.
 
Anna_H skrev:
Gett upp hoppet? När det går bättre än någonsin?
Bättre än någonson???
Är det därför Riksbanken har en ränta på minus?
De väljer dessutom att behålla den på minus.
Man diskuterar även att ta till andra metoder för att få fart på ekonomin som köp av bostadsobligationer mm.

Anna titta gärna på den här, lång (33 min) men sevärd:
https://www.youtube.com/watch?v=XkRAaQ6Odxk

EDIT:
Att hävda att det är rasism när man påpekar brister i det Svenska samhället
betyder att man saknar sakliga argument att bemöta kritiken, man ändrar
istället fokus på debatten.
Det är brister i vården som orsakas av att tillgångarna är inte obegränsade,
dessa tillgångar har använts till annat i Sverige.
Dessvärre är det inte bara inom vården det är resursbrister, inom polisväsendet,
inom brandkår och räddningstjänst mm mm.

De flesta verkar överens om till vad de har använts, tyvärr syns inte det
fullt ut i opinionsundersökningarna för då skulle SD ligga högre.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.