F
mats_o skrev:
Ska du inte ha en riktig dunderfin yta så kör med Självkompakterande och skippa vibban helt.

Kan man klart göra men vibran är smidig och enkel att flytta betong med. Jag har aldrig gjutit med självkompakterande.
 
fsn skrev:
Kan man klart göra men vibran är smidig och enkel att flytta betong med. Jag har aldrig gjutit med självkompakterande.
Jag gjöt en platta i fjol med vanlig betong (flertalet golvbrunnar som skulle byggas fall till) samt i år en platta med SKB. SKB är otroligt lättarbetad betong och för hemmapulare skulle jag rekommendera den framförallt, stor skillnad, nästan ännu lösare än att flytspackla.

TS startade tråden för ganska länge sedan och har inte postat mer i den. Är det fortfarande en aktiv fråga? Ett sommarprojekt som redan är avklarat?

Om man blandar allt själv och köper kross och sand samt cementsäckar kostar bara materialet i storleksordningen 2000 kr för TS projekt (ca 20 säckar cement a' 70 kr enligt recept ovan, 1 släpvagn sand a' 300 kr och 1 med kross ytterligare 300 kr). Om det är värt det att blanda själv med både tid och eventuella kvalitetsbrister det får TS ta ställning till. Som jämförelse kan jag nämna att jag betalade ca 1625 kr/m3 för c32/40 SKB inkl moms exkl frakt i somras.
 
F
norrbottenstorpet skrev:
Jag gjöt en platta i fjol med vanlig betong (flertalet golvbrunnar som skulle byggas fall till) samt i år en platta med SKB. SKB är otroligt lättarbetad betong och för hemmapulare skulle jag rekommendera den framförallt, stor skillnad, nästan ännu lösare än att flytspackla.

TS startade tråden för ganska länge sedan och har inte postat mer i den. Är det fortfarande en aktiv fråga? Ett sommarprojekt som redan är avklarat?

Om man blandar allt själv och köper kross och sand samt cementsäckar kostar bara materialet i storleksordningen 2000 kr för TS projekt (ca 20 säckar cement a' 70 kr enligt recept ovan, 1 släpvagn sand a' 300 kr och 1 med kross ytterligare 300 kr). Om det är värt det att blanda själv med både tid och eventuella kvalitetsbrister det får TS ta ställning till. Som jämförelse kan jag nämna att jag betalade ca 1625 kr/m3 för c32/40 SKB inkl moms exkl frakt i somras.
Kan vara så att det är ett sommarprojekt som redan är avklarat eller som det allt som oftast blir för mig och många andra, ett sommarprojekt som aldrig riktigt kom igång.......

Då skall jag gjuta med SKB när jag drar igång gäststuge/friggebodsbygge. Kanske blir nästa års sommarprojekt. :rolleyes:
 
Kapar den här gamla tråden... Ska blanda 0,92 m3 betong till platta inne i vårt uthus om nån vecka. Vi kan räkna på 1m3 för enkelhets skull.

Tänkte försöka få till lite starkare betong kanske K35 (= mindre vatten - mera cement) pga svårdränerat område, även om det iofs ska vara frigolit under, räknar ju inte med att plattan ska stå i vatten.

Hursomhelst, om man ändå utgår från standard-proportionerna (för att sen öka cementen någon och lite mindre vatten) :

1 del cement + 1 del 8-16 makadam + 2 delar 0-8 grus/sand

Hur mycket behövs då av allt för att få 1 m3 färdig betong? Läste nånstans här på Byggahus att man kan räkna med att 1 säck cement (25 kg) ger 70 liter färdig betong. Då går det år 14 säckar till en kubik.

Tacksam för svar!
 
L
Jag skulle inte blanda själv om det ska vara till en platta inne i huset. Om ni inte då är ett arbetslag på 5 personer och har 3st betongblandare, en stor hög med sand och en stor hög med grus ute. Samt har jobbat med betong förr. För några tusenlappar få du bra betong på plats direkt och den blir stark och bra. 25 säckar räcker inte heller på långa vägar skulle jag säga. Om du säger 35 säckar så kanske det kan stämma,
 
L Lolight skrev:
Jag skulle inte blanda själv om det ska vara till en platta inne i huset. Om ni inte då är ett arbetslag på 5 personer och har 3st betongblandare, en stor hög med sand och en stor hög med grus ute. Samt har jobbat med betong förr. För några tusenlappar få du bra betong på plats direkt och den blir stark och bra. 25 säckar räcker inte heller på långa vägar skulle jag säga. Om du säger 35 säckar så kanske det kan stämma,
Vi pratar ju cementsäckar, inte färdigblandad betong (då går det åt 70 säckar). 13-14 säckar ska räcka om man blandar 1 m3 själv med ballast. 16 säckar tycker dock Byggmax, för K30-betong: https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/standardcement-p0101

0,9 m3 ser jag som hanterbart. Plattan är inne i ett uthus, inte vårt boningshus. Två personer (erfarna, inte jag ;) ), två blandare, en dag.

Vi har haft pumpbil till både carport och källargolv, men nu handlar det om 40 meter in på tomten, ränna kan vi glömma, och pumpslang lär inte heller funka.

Som sagt, hur mycket grus och makadam går det åt till 09,-1 m3?

Kan det här vara en bra blandning? http://www.triken.se/diverse/betong.htm
 
Redigerat:
L
Det enda jag kan säga är att folk som blandat 1 m2 själva brukar säga att det är jobbigt och få vill göra det igen.
Jag har själv gjort det, 3x6 meter och 10 cm platta. ca 1000 liter tror jag det blev. jag köpte nog en 30 säckar, iofs 20 liters.

Du kan också köra med skottkärra från bilen. Det hade jag gjort. Att kärra in färdig betong är enklare än att blanda.
 
L Lolight skrev:
Det enda jag kan säga är att folk som blandat 1 m2 själva brukar säga att det är jobbigt och få vill göra det igen.
Jag har själv gjort det, 3x6 meter och 10 cm platta. ca 1000 liter tror jag det blev. jag köpte nog en 30 säckar, iofs 20 liters.

Du kan också köra med skottkärra från bilen. Det hade jag gjort. Att kärra in färdig betong är enklare än att blanda.
Ok, det kunde ju vara en idé förstås, förhoppningsvis ska inte bilen behöva värnta för länge bara, man får se till att ha minst två personer+kärror och en som rakar ut. Ska ringa runt o höra efter.

Din platta var om måtten stämmer 1 800 liter. Det dubbla mot vad jag behöver gjuta. (13 m2 * 7 cm).
 
L
Sen är det faktiskt, ganska mycket bök med att hämta grus och sand. Ofta får man för mycket sen också. Och då ska man jobba med att forsla bort. Alla sätt går, men behöver man inte snåla på varje krona. Ta en cementbil och några gubbar med skottkärror, så fixar ni det fort.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Sen är det faktiskt, ganska mycket bök med att hämta grus och sand. Ofta får man för mycket sen också. Och då ska man jobba med att forsla bort. Alla sätt går, men behöver man inte snåla på varje krona. Ta en cementbil och några gubbar med skottkärror, så fixar ni det fort.
Jo, men jag behöver ju ändå makadam till grunden. Och då kan de lika gärna leverera grus till betongen tänker jag. Får ändå betala lika mycket för transporten. Fast det är inte självklart, håller med. Betongbilen kostade 4 500 (ex tror jag) för en kubik, plus 23 kr/minut utöver 15 minuter. Behöver nog vara tre om det ska flyta på, det är ju en gubbe mer än om man kan ta det lite lugnare o blanda för hand...
 
Att blanda själv till platta hade jag inte gjort, jag har blandat mycket betong själv, men då till grundmur och kantbalkar.
Du får problem med att det brinner olika på olika delar av plattan, och du kommer vara sönderstressad av att springa fram och tillbaka mellan allting för att blanda och hälla i.

Vi valde att köpa cement i 20-kilos säckar från Bauhaus (bäst pris) på pall.
Sen hade vi en stor hög 8-16 stenkross och 0-8 gjutegrus.
En säck cement, 32 liter sten och 36 liter grus och vatten tills konsistensen blev bra.

Vi blandade så pass många brockor som fick plats i skpan på lastaren och sen körde vi den till formen och öste i med skyffel, blev ca 400 liter per omgång.

Men det är lite speciellt att gjuta just platta.
 
Tack för svar, men för sent nu, sand o makadam levererat!

15 tombola-blandningar, två snickare (som jag litar på) och som inte såg några problem. Eventuellt två blandare också. Trots allt gjuter vi plattan som en lös platta innanför betongsockeln. Den ska kunna få röra sig något om det är risk för tjäle under...Gjuter plattan istället för att lägga marksten i princip, så inte riktigt som en platta till huset etc.
 
Jaha, ja har du 3-4 hantlangare som hjälper dig är det ju en baggis. Lycka till.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
L
X xLnT skrev:
Jaha, ja har du 3-4 hantlangare som hjälper dig är det ju en baggis. Lycka till.
En dags arbete ska betalas även till kompisar. :)
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Har själv samma frågeställning. Har byggt ett vidbyggt cykelförråd på drygt 8 kvadrat. Ligger i dag karkduk och 10-15 cm singel efter dränering för några år sedan.

Har lite höjdproblem så tänkte försöka klara mig med så låg platta som möjligt. Med 8 cm platta så behöver jag 640 liter betong. Går jag upp på tio så går det åt 800 liter.

Spontant känns det som att det går bli pumpbil.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.