Jag kör med plyfa sedan 1,0 mm inbrottsplåt och sedan dubbla gips. Inga problem med brandklassning eller inbrott.
Kommer ha synliga kablar sedan utanpå gipset.
 
krankillen skrev:
Jag kör med plyfa sedan 1,0 mm inbrottsplåt och sedan dubbla gips. Inga problem med brandklassning eller inbrott.
Kommer ha synliga kablar sedan utanpå gipset.
Var får man tag på inbrottsplåt och vad kostar sånt??
 
Fråga på vilken bygghandel som helst förutom byggmax(tyvärr). Priset de har som regel är mellan 500 -700 sek per plåt och då är de 1 mm tjock och 900 bred och 2500 lång. Klarar skyddsklass 2 enligt SSF 200:4.
Många leksaker i garaget blir det!!!!
 
Jag frågade som sagt försäkringsbolaget och fick följande svar:
-------------
Det räcker med enkelgips och 95 mm stenullsisolering, men ska du bygga en egen bostad ska det mellan bostäder vara en 60 min brandcell (dubbelgips med 95 mm stenullsisolering).
Ska du bara inreda ett extra rum räcker det med 30 min brandcell (enkelgips och 95 mm stenullsisolering) men jag rekommenderar att göra en 60 min brandcell
och även sätta ihopkopplingsbara brandvarnare i garage och bostadsdel.
-------------

Dom pratar om bostad / extra rum för att jag har ett utrymme på "övervåningen" som jag tänkt inreda som bostad i framtiden.

Så det räcker med enkelgips men jag tänker gå på rekomendationen dubbelgips. Och det räcker alltså inte med dubbelgips i taket. För att det ska betecknas som brandcell behöver även väggar vara dubbelgipsade.

95mm stenullsisolering är tydligen likvärdigt med 120mm glasull.

/Knut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.