Håller på med inredning/isolering av mitt garage.
Har nu kommit till beslutet om enkel eller dubbelgips.

Jag har inga krav på någon brandklassning på grund av andra byggnader i närheten.

Jag tänkte först sätta dubbelgips men känner att det är lite mycket jobb/pengar i onödan. Har forumet någon uppfattning om hur jag "bör" göra.

Tjänar jag något på dubbelgips? Kan garaget räddas vid en eventuell brand om man har dubbelt? Eller spelar det ingen roll för sanering efter en mindre brand?

Kort och gott: Lönar det sig att lägga tid, kraft och pengar på dubbelgips om det inte finns något krav i bygglovet om detsamma?

/Knut
 
jag kommer köra enkel på mitt. orsak. mycke billigare att bygga.
 
Och jag rekommenderar dubbel av några olika skäl.
Dubbelgips står emot brand längre vilket ger brandkåren en bättre chans
Det är lättare att hänga upp saker då dubbelgipsmolly håller för mer.
Det blir tystare och stadigare då det dämpar ljud.
Sen är inte gipsskivor så dyra och ett lager gips langar man upp rätt fort :)
 
Det kostar ju inte så himla mycket mer med dubbelgips. Det handlar ju trots all tinte om några jättesummor. Största kostnaden är väll dubbelgips i taket bilket medför en massa extraarbete samt material då det skall kunna bära allt detta.

Generellt så kan du ju klara en enklare brand bättre. Enkelgips ger ca 30 min skydd och dubbel ca 60 men har du OSB bakom enkel så har du ändå nästa 60. Men det beror ju lite på var du bor i förhållande till brankår osv.

Jag bor ca 2km från brandstation och dom skall ju vara iväg från station på 5min från larm så jag räknar ju kallt med att dom är hos mig på max 15min från att jag ringer om inte mindre då brorsan är men så jag ringer nog honom direkt efter 112.

Första bil skall ju gå 5min efter larm så säg 7-8min efter du ringt. Sedan kan du ju räkna 8min/mil på landsbyggd med bra väg och mer med dålig väg och så räkna dig fram till hur lång tid brandkåren behöver på sig för att komma.

Men har det brunnit i 20 min i ditt garage och det sedan kommer ett gäng brandmän som sprutar in en 10 kubik vatten och slår en hålyxa i väggarna för att vattenbegjuta så är det nog sak samma med saneringen. Det blir nybygge ändå. Det som kan räddas är väll verktyg sådant.

Sen får du ju avgöra själv =)
 
Det var just detta jag tänkte på. Det är ju faktiskt lite dumt att tumma på brandsäkerheten. Det är ju trots allt lite större risk för brand i garaget än i bostadshus.

Frågan är bara hur stor branden kan vara innan man ändå måste bygga nytt? Om den inte är större än att man kan släcka själv. Då borde det funka att riva ner ett eller två lager gips och göra om. Men om brandkåren (som för övrigt "bor" ungefär 3km bort) kommer och vattnar är det väl rätt mycket som behöver bytas kanske?

Jag har inte räknat exakt på vad det kostar extra. Men lite blir det ju. Fast i procent på hela bygget är det nog löjligt lite.
Gipsskivor är ju rätt stora så det går ju hyfsat fort också.

Har inte bestämmt mig ännu men det lutar åt att jag fortsätter på min ursprungliga plan... Dubbelgips. Pris och arbete är helt enkelt inte tillräckligt tunga argument för att låta bli.

Tacksam för mer input dock.

/Knut
 
Mikael_L
Jag kommer sätta antingen 11mm OSB + gips eller 12mm spån + gips. Gipsen givetvis inåt rummet.

Då får jag en bra brandklassning, nästan lika bra som dubbelgips. Men jag kan också fästa hyfsat tunga saker på väggarna med endast skruv eller spik, behöver inte dubbelgipsexpander. För riktigt tunga infästningar är kanske en bra expander fortfarande bra att ha.

Lite dyrare än dubbelgips, med spån ganska marginellt, med OSB en 40% dyrare än dubbelgips.
 
Som Mikael_L säger, OSB + gips givetvis. Då kan man hänga upp tyngre grejer utan behov av att hitta reglarna.
 
Mikael_L
En lite större och bra gipsexpander håller nog nästan hundra kg i dubbelgips ... :)

Men att slippa pysslet med expander tycker jag är värt en del.
 
Ta gärna ett snack med ditt försäkringsbolag. Mitt FB hade krav på dubbelgips i taket men ok med enkelgips väggar.
 
Beppo skrev:
Generellt så kan du ju klara en enklare brand bättre. Enkelgips ger ca 30 min skydd och dubbel ca 60 men har du OSB bakom enkel så har du ändå nästa 60.
En gipsskiva står emot 15 minuter brand, om det inte är en brandskiva. Bygger man däremot t.ex. en mellanvägg med en gipsskiva på var sida står den emot 30 minuter om den är oisolerad.
 
Tipset till taket är att sätta 22X95 form eller liknande som läkt cc30 och sen kan man lugnt skruva dubbla gips mot det. En gipslyft bör man hyra och då är det enkelt att langa upp gipsen
 
Mikael_L
Elvis69 skrev:
En gipsskiva står emot 15 minuter brand, om det inte är en brandskiva. Bygger man däremot t.ex. en mellanvägg med en gipsskiva på var sida står den emot 30 minuter om den är oisolerad.
Och med isolering, framförallt med stenull, får man ytterligare massor med tid.
 
Mikael_L skrev:
Jag kommer sätta antingen 11mm OSB + gips eller 12mm spån + gips. Gipsen givetvis inåt rummet.

Då får jag en bra brandklassning, nästan lika bra som dubbelgips. Men jag kan också fästa hyfsat tunga saker på väggarna med endast skruv eller spik, behöver inte dubbelgipsexpander. För riktigt tunga infästningar är kanske en bra expander fortfarande bra att ha.

Lite dyrare än dubbelgips, med spån ganska marginellt, med OSB en 40% dyrare än dubbelgips.
ABSOLUT! Jag håller på med garage och ska sätta OSB-board på alla väggar, grannen gjorde de i hela huset, klockrent.
 
Samma här... imorrn åker första skivorna upp på väggen,
 
Jag har ställt frågan till mitt försäkringsbolag och väntar nu på svaret. Det är ju dom man ska lyda om man ska ha en chans att få några stålar vid eventuell skada.

Vi får se vad om svarar.

Osb är ju en riktigt bra idé. *Funderar*

/Knut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.