L LaoLars skrev:
Håller med tidigare svar att avfuktare drar ganska mycket och går ofta kontonuerligt. Har ni vattenburen värme? Cirkulationspumpen är ofta >30W och går kontinuerligt. Handdukstork, elgolv i badrummet, WiFi, dator, printer o TV på standby, utebelysning på klocka är andra bovar i dramat.
inget av det du nämner hade vi på när vi inte var hemma
 
K
M Matte60 skrev:
var på sem 1 vecka i sep. huset drog 4-5 kwh per dag då
tycker det är mycket
har dessa på när vi var borta. kyl o frys, avfuktare under huset, 2 st växelriktare i garaget..har solpaneler som gav en del kwh på dagen
är det avfuktaren som drar mest ? ny kyl o frys borde dra under 1 kwh om dygnet
tror inte växelriktarna dra mycket..men osäker
vi har 50l vvb. räcker bra till oss 2. hade 300l innan den drog mycket el
vad tror ni om timer på vvb .kyl o frys .avfuktaren under huset?
bara ha på dessa under dagtid..
Om det inte var så att solpanelernas tillskott redan är frånräknat så är väl inte 4-5 kWh så farligt mycket. Vårt supermoderna hus drar 3-4 kWh när vi inte är hemma.

Moderna cirkpumpar drar inte många W. Vår brukar ligga på mellan 3-4W.

Även en liten VVB drar en hel del ström som blir värme i huset, tror att däri är boven! Sätt en strömbrytare till VVB och värm bara vattnet när ni ska använda det. En så liten varmvattenberedare värms ju dessutom snabbt och får då nästan inga förluster. Vet ni att ni vill duscha varmt det första ni gör på morgonen kan en timer vara bra som värmer vattnet lite tidigare (när elen är billig). Likaså kanske ni kan ha timer på avfuktaren om den inte behöver gå hela tiden!
 
E elmont skrev:
Kom bara ihåg att den bidrar till huset värme så det är inte ren förlust
Nästan om man har den i källaren..
 
zno zno skrev:
Håller med. Vårt 15 år gamla hus på 165 kvm drog 18 kWh/dygn under juli då vi var bortresta. Det är typ vad majoriteten i den här tråden gör av med nu i september med fullt hus…

Hur är det möjligt?
Snittet för september är nu 5,6 kWh/dygn (totalt 156 kWh så långt). Har varit mer medvetna om hur vi använder elen men också renoverat köket så nya vitvaror (ligger -50% i förbrukning jämfört med förra året). Vi har ingen elvärme utan det är enbart hushållsel. Men inte så att vi snålar, det är ganska många timmar dator- och TV-tid i detta. En stor sak är nog ventilation kan jag tänka mig - vi har självdrag så ingen elanvändning där.

Viktigt tilllägg: Glömde skriva att vi har solpaneler så det ger förstås bidrag fortfarande i september, även om det inte ger så mkt bidrag när det mesta av elen används. Vi hade det dock förra året också så -50% jämfört med året innan är fortfarande relevant.
 
J
B Byggahus48 skrev:
SKRIV GÄRNA VART I SVERIGE NI BOR OCH HUR MÅNGA KVM

Ort: 35 km NO om Stockholm vid kusten
Byggår: 1921
Villa: 275 kvm ca (vind ej inräknad)
Antal rum: 8 rum, 3 badrum, kök, 2 hallar
Ouppvärmda utrymmen: glasveranda, vindsvåning
Antal våningar: 4 inkl källarvåning med pannrum/garderob, badrum/tvättstuga

Förbrukning: ca 22 kWh per dygn
Antal: Bundet avtal t o m 2024-12-05
Kostnad el: 56 öre, inga fasta avgifter
Kostnad nätavtal: ca 11 000 kr
Avtalstyp: 25 A
Prisområde: SE 3
Värmetyp: vattenburen golvvärme. Mindre badrum har elvärme i golvet.

• Bytte värmeanläggning pga brand i elpannan. Bästa investeringen ever! Gick fr 33 000 kWh till 18 000 kWh
• Tilläggas ska att jag inte satt igång all värme ännu. Endast golvvärme i kök, två (2) badrum
• Rumstemperatur är 22-23 grader i entrévåningen där jag vistas mest. Sovrummen omkring 20 grader
• Använder batteridrivna ljus för belysning (mysigt, vackert, billigt) laddas en gång i veckan
• Stänger av spisen tidigare och låter det sista bli klart på eftervärmen i glashällen
• Öppnar ugnsluckan och låter restvärmen gå ut i huset
• Tvättar max två (2) maskiner i veckan
• Kortat ner timertiden på trädgårdsbelysningen, ökas mer igen närmare jul
• Börjat använda tofflor och kofta
• Vädrar snabbt med korsdrag
• Unnar mig dock att duscha lika länge som tidigare (har ont i några leder)
• Nöjesåker med bilen färre gånger, försöker samordna mina affärsbesök

• Jag känner verkligen med alla er som sitter med usla avtal. Jag hade tur som fick mitt bolag att skriva om avtalet i augusti 2021, fast det inte började gälla förrän 2021-12-05. Hoppas innerligt att ni fixar den kalla årstiden och att läget snart ser annorlunda ut. Vet att det är att hoppas på för mycket, men det finns ju inget annat.
• Även om mitt avtal är grymt bra, försöker jag ändå göra vad jag kan för att hålla ner förbrukningen.
• Många av er har ju elbil, som också drar en del. När ni redogör för er förbrukning borde den riktiga siffran räkna bort laddning av bilarna. Annars blir det som om jag skulle räkna med dieselkostnaden på min bil.
• Ta hand om er och varandra :heart::heart::heart::heart:

[bild]
Vad har du för värmeanläggning nu ?
 
Nu har jag testat hur lågt man kan komma under två dygn, när det gäller kWh förstås.
Enbart Samsung kyl å frys, en 3w led lampa, laptop och internet med mobilen.
Summa: 101W i timmen, men enligt EON så hamnar jag på som lägst 3kWh på ett dygn.
Jag har lagat mat med en induktionsspis och snabbt och enkelt.
Ingen värme, inget varmvatten, detta var en test.
 
  • Gilla
Anaii och 2 till
  • Laddar…
September hamnade på 22kWh om dagen för 280 uppvärmda m2 i Örebro. Där två personer är hemma nästan hela dagarna (jobbar mycket hemifrån).

Nu var det inte så mycket som gick till just uppvärmning i september men jag har uppmärksammat att värmen har börjat slå på ibland sedan strax innan månadsskiftet.
 
September blev det 16kwh/dygn för 127m2. Vi köpte 9kwh/dygn resten kom från solcellerna. Vi är två personer hemma hela tiden.
 
Jag bor i bostadsrätt och var borta hela dag och det står att jag slöste 5kwh,hur är det möjligt???
 
E Ervin Marku skrev:
Jag bor i bostadsrätt och var borta hela dag och det står att jag slöste 5kwh,hur är det möjligt???
Vad har du för saker som alltid står på där hemma?
Kyl, frys, dator, tv i standby, etc.
5kWh/dygn är ca 200 W kontinuerligt, så det behövs inte så mycket.
 
Snittar runt 13 kwh/dygn. Fjärrvärme, elgolvvärme i två badrum. Nya vitvaror. 5 i familjen så en del tvättande blir det. Hängtorkar det mesta med avfuktare. 200 kvm dåligt isolerad 20-talsvilla med källare i Småland. Känns ändå hyfsat rimligt. Kanske blir det solpaneler när budgeten tillåter.

Nytt för i år är dränering och isolering av källaren. Blir intressant att se om det gör ngn skillnad.
 
Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för saker som alltid står på där hemma?
Kyl, frys, dator, tv i standby, etc.
5kWh/dygn är ca 200 W kontinuerligt, så det behövs inte så mycket.
Jag har kyl och frys Electrolux som är 20 år gamla,och en TV med internet, jag tycker det är mycket 5kwh,kan de va att dom fuskar från elbolaget? Jag bor i Skåne
 
190 kvadrat, suterränghus från 1976. Bergvärme med en fyra år gammal bvp, vattenburna golvvärmeslingor i hela huset.

Två vuxna och en ettåring.
 
  • Skärmavbild av en energianvändningsrapport med detaljer om förbrukning och kostnad per kWh för olika veckor och månader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmsbild som visar daglig elförbrukning i kWh för september 2022 i ett grafiskt diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ervin Marku skrev:
Jag har kyl och frys Electrolux som är 20 år gamla,och en TV med internet, jag tycker det är mycket 5kwh,kan de va att dom fuskar från elbolaget? Jag bor i Skåne
Tycker inte det låter som hiskeligt mycket jag. Knappast att de fuskar från elbolaget, det är alldeles för liten vinning för det.
Vill du utreda närmare får du skaffa någon pryl att mäta med och se.
 
T Tompa_79 skrev:
det stämmer som folk kommenterar. De drar såklart inte 500w konstant över 24 tim. Så 12kwh är inte en riktig siffra. Kanske hälften är mer korrekt
En kyl drar runt 30-45W/h i snitt och en frys runt det dubbla.
Så kylen drar nånstans runt 1kWh/dygn och frysen 2kWh/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.