Hej jag undrar om någon vet hur mycket kwh en ugn förbrukar utan att den används? Den drar ändå el då det finns en digital klocka på den som är på.

Lite omständigt att dra ut sladden då den sitter inbyggt i ett skåp. Verkar sitta fast med skruvar antar att eluttaget sitter bakom där, har letat lite och hittar ingen annanstans.

vill använda så lite el som möjligt och ugnen har används 2 gånger på 3 månader.

Hur många kwh kan det handla om i månaden?

drog nyss ut sladden till mikron då den med sällan används men även den hade digital klocka så onödig el drar den.
 
Drar väl el för 10 öre på en månad typ…..
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Drar väl el för 10 öre på en månad typ…..
Känns som det kostar mer än 1,2 kronor om året
 
  • Gilla
Quizingen
  • Laddar…
Jag har också funderat på detta, mycket av de apparater vi har nu för tiden är ju aldrig helt avstängda.
De flesta nya prylar står på standby när man stänger av dom, och även om det bara handlar om typ 10 öre i månaden så adderat över världen är det ju en onödig energiåtgång kan jag tycka.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
En digital klocka drar väldigt lite. Har man ett armbandsur med ett litet batteri i så räcker det utan problem ett år. Visst är det bra att spara el, men det här skulle jag aldrig ens fundera på.
 
  • Gilla
AG A och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En digital klocka drar väldigt lite. Har man ett armbandsur med ett litet batteri i så räcker det utan problem ett år. Visst är det bra att spara el, men det här skulle jag aldrig ens fundera på.
Jag tycker ändå det är lite intressant då jag vill använda så lite som möjligt och ugnen används inte. Även om det handlar om minimala pengar så är det ändå onödiga pengar. Hade jag kunnat hade jag levt utan el helt och hållet.. varje kwh och varje krona räknas kanske ett intresse jag fått att leva ett bra liv på så lite pengar som möjligt
 
Det som datorn drog av att skriva dina inlägg i tråden är vad din klocka drog på en månad.
 
  • Gilla
  • Haha
Manganbangan och 16 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det som datorn drog av att skriva dina inlägg i tråden är vad din klocka drog på en månad.
hahaha jag har ingen dator. Skriver från telefon och den laddar jag på jobbet
 
  • Haha
  • Gilla
Manganbangan och 5 till
  • Laddar…
J
H Hammarspik skrev:
Hej jag undrar om någon vet hur mycket kwh en ugn förbrukar utan att den används? Den drar ändå el då det finns en digital klocka på den som är på.

Lite omständigt att dra ut sladden då den sitter inbyggt i ett skåp. Verkar sitta fast med skruvar antar att eluttaget sitter bakom där, har letat lite och hittar ingen annanstans.

vill använda så lite el som möjligt och ugnen har används 2 gånger på 3 månader.

Hur många kwh kan det handla om i månaden?

drog nyss ut sladden till mikron då den med sällan används men även den hade digital klocka så onödig el drar den.
Är den på egen säkring kan du bryta strömmen där. Så är den inte på standby i onödan om du inte vill det.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
A
Handlar det här verkligen om pengar? Vi kan gå ihop och sala här, och swisha dig 20 öre/månad om du låter dem sitta kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
hahaha jag har ingen dator. Skriver från telefon och den laddar jag på jobbet
Du skrev att det va el du ville spara men det är ju uppenbarligen pengar då för om du laddar på jobbet går ju det åt samma mängd el men någon annan får betala?
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 10 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har också funderat på detta, mycket av de apparater vi har nu för tiden är ju aldrig helt avstängda.
De flesta nya prylar står på standby när man stänger av dom, och även om det bara handlar om typ 10 öre i månaden så adderat över världen är det ju en onödig energiåtgång kan jag tycka.
Mitt 275m2 hus drar ca 90 watt i timmen i standby. Surroundljud, 3 wifi routrar och några nätverksswitchar, 3 tv apparater, kyl och frys, ugn, mobilladdare, centraldammsugare, samt modem. Allt i standby. när kyl och frys-kompressorn år på är det givetvis lite högre.
moderna saker drar väldigt lite.
Edit: detta är ca 95kr i månaden i el givet dagens priser (ca 1.5kr/kwh och drygt 2kwh om dagen). Dvs det är något, men samtidigt inte lätt att spara in mycket på heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Mitt 275m2 hus drar ca 90watt i timmen i standby. Surroundljud, 3 wifi routrar och några nätverksswitchar, 3 tv apparater, kyl och frys, ugn, mobilladdare, centraldammsugare, samt modem. Allt i standby. när kyl och frys-kompressorn år på är det givetvis lite högre.
moderna saker drar väldigt lite.
Ja, det är ju det jag menar, 90W/h adderat över världen blir ju en avsevärd energiåtgång i onödan så att säga.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det är ju det jag menar, 90W/h adderat över världen blir ju en avsevärd energiåtgång i onödan så att säga.
Obama hade ett energiförslag som hånades. ”Säkerställ korrekt lufttryck i era bildäck” vilket beräknas bidra med 10% förbrukningsreduktion. Små saker har otrolig effekt i stor skala. Så jag håller med. Om folk drog ut tex mobilladdare och datorer skulle mycket el besparas.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
A
Om det är pengar som ska sparas, bör denna tråd få en nominering av Ove Sundberg.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.