Håller på att projektera en innervägg, och planera för dosor och rördragning. Väggen kommer att innehålla följande olika typer av "funktioner":
  • Eluttag
  • Väggmonterad 220V-belysning
  • "Strömbrytare" till KNX-system, dvs med busskabel
  • Rumstermostatgivare till golvvärme
  • Trådbunden ethernet
Min fråga nu är vilka av dessa trådar som kan "dela" flexrör? Min egen uppfattning är att trådarna till eluttag och belysning ska skiljas från de andra tre trådarna, eftersom man inte bör blanda 220V-trådar med signaltrådar, men att de andra tre (busskabel, termostatgivarsignalkabel, nätverkskabel) kan dela flexrör om det fysiskt får plats. Tänker jag rätt?

Jag kommer att använda proffs till installationsarbetet, om än inte till rördragningen. Så förutom att det ska fungera vill jag inte heller att de ska gnälla på att det inte dragits rör enligt konstens alla regler - vill hellre göra helt "rätt". Tacksam för råd.
 
230 och KNX kan dras i samma rör om rätt sorts busskabel används. Annars är det smidigast med separat kanalisation för varje system.

Och det här har sagts många gånger tidigare: ta dit elektrikern som ska göra jobbet så minskar risken att du får göra om (om denne nu går med på att du drar rör överhuvudtaget ).
 
Som snaggeltooth skriver, ta dit den som ska hjälpa dig och gå igenom allt. Gör du inte det kommer det att kosta dig flerdubbelt så mycket att fixa allt som inte blev riktigt bra, som du tjänar in på att dra lite rör själv.
Han kommer då att föreslå att du drar ett rör för varje "funktion". Termostaterna ska ju sitta på helt andra ställen än dina datauttag, och tex varje datauttag ska ha en eller två kablar så man drar dom från vart uttag till den plats där patchpanelen ska sitta
 
Misstänkte att förslaget skulle bli ett rör per funktion, ja.

Detta är första rummet i ett större ombyggnadsprojekt. Har ingen möjlighet att handla upp el separat - blir del av en större entreprenad senare - så att ta dit samme elgubbe som sen ska göra inkopplingen funkar dessvärre inte, eftersom jag inte vet vemd et blir. Handlar inte om att spara pengar - det blir nu snickaren som drar rören, vilken inte är billigare än en elektriker - men om att jag inte får ihop totalprocessen på annat sätt.

OK, får försöka fixa ett rör per funktion helt enkelt. Tack för input.
 
Hoppas för din skull att snickaren vet vad han sysslar med, det är lätt att även det "enklaste" blir lite fel och då kan det i slutändan bli riktigt besvärligt att få till en bra lösning. Där jag arbetar har vi ett gäng snickare och ingen av dom klarar av att "förstå" lite enkel rörläggning, "problemet" är att man måste ha hela kedjan klar för sig och inte bara en liten bit.
 
Åtminstone ethernet kan du med fördel installera själv om du känner att du kan göra rätt.

Ett svepskäl gott som något att köpa ett krone-plintverktyg och kanske en modularcrimptång ;)

Den här är inte jättebra men funkar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Pressverktyg-23831/

Antagligen bättre:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ateriel/verktyg/slitsverktyg-typ-krone-p40272

Bäst++:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...onsmateriel/verktyg/krone-slitsverktyg-p40183

Den här är troligtvis helt okej:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Modulartang-23609/

Konkurrenten:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153139
 
Ja, snickares "rörförläggningskunskaper" ska man ta med en rejäl nypa salt. Kom till ett litet badrum för att sätta 4 pottor i taket. Snickaren hade då satt två dosor i kombination vertikalt och dragit fyra slangar rakt upp (fimpade 3 stycken direkt) och gipsat väggarna. Jag har aldrig sett två dosor sitta så snett. Jag höll på att ramla åt sidan när jag kollade på det hela. Berättade att det inte skulle gå att använda dem utan att det behövdes sättas en utanpåliggande ram.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag har två Krone (nr 40272) det är ett förnämligt verktyg, har även krimptång nästan aldrig använd i mina ögon ett nästan helt onödigt verktyg. När man köper datauttagen köper man uttag som inte kräver nått verktyg (amatör som proffs), vill man absolut ha ett verktyg köper man uttag som passar Krone verktyget och kan sedan ta på sig lite större jobb än en villa.
 
Min tanke var att snickaren bör kunna följa en skiss - under förutsättning att jag först kan få till en skiss som är "rätt" enligt konstens regler. Vad tror ni om att lämna den bifogade skissen till snickaren, dvs 1) har jag tänkt rätt utan att bryta mot några regler och 2) fixar snickaren att följa detta? (Har för att det inte ska bli för komplext tänkt bort nätverket, hanterar det via annan vägg.)
Länk till skiss (PDF-fil): http://www.sendspace.com/pro/dl/u2o9iv

Jag vet att detta INTE är smidigaste sättet att projektera en ombyggnad, och resten av ombyggnaden kommer att projekteras av proffs. Men av praktiska skäl måste jag fixa denna lilla väggbit först, och det känns inte rimligt att blanda in för många yrkeskategorier i att projektera bygget av en 2 x 3,5 meters innervägg...
 
1. Du bryter en regel direkt genom att låta snickaren dra rören. Det är behörighetskrävande, men ibland kan man se genom fingrarna som elektriker. Dock vill man gärna kolla av allt innan i såfall.

2. Jag tror inte att han fixar det.

Men om du ska snickarens elektriker ska vara inblandad senare, kan du inte be honom att komma redan nu även för denna väggsnutt? Eller har jag missuppfattat dig?

//Patrik
 
Den större ombyggnaden blir en samlad entreprenad. Den har jag ännu inte gjort upphandling av. Dvs det blir sannolikt annan snickare - eller snarare än byggfirma med de olika yrkeskategorierna samlade.
 
Men jag kan ju, om det verkligen behövs, ta in en godtycklig elektriker för att dra dessa rör.


Hur ser koordineringen mellan yrkeskategorierna ut i detta fall? Så här, eller?
1. Sickaren monterar reglar och plyfa/gips på ena sidan
2. Elektrikern kompletterar med dosor och rör
3. Snickaren isolerar och lägger på plyfa/gips på andra sidan

Hur funkar det i så fall om det ska vara dosor åt båda håll?
 
StockholmM skrev:
Den större ombyggnaden blir en samlad entreprenad. Den har jag ännu inte gjort upphandling av. Dvs det blir sannolikt annan snickare - eller snarare än byggfirma med de olika yrkeskategorierna samlade.
Jaha, då förstår jag. :)


StockholmM skrev:
Men jag kan ju, om det verkligen behövs, ta in en godtycklig elektriker för att dra dessa rör.


Hur ser koordineringen mellan yrkeskategorierna ut i detta fall? Så här, eller?
1. Sickaren monterar reglar och plyfa/gips på ena sidan
2. Elektrikern kompletterar med dosor och rör
3. Snickaren isolerar och lägger på plyfa/gips på andra sidan

Hur funkar det i så fall om det ska vara dosor åt båda håll?
Ja, korrekt. Om vi säger att man använder kvalitetsdosan ELJO VP-2 så gör man ett doshål och sticker in dosan i på den sidan som väggen är enklad. På den andra sidan sätter man s.k. skivfästen som man klickar fast på dosan och skruvar fast i den enklade sidan. Sedan när man dubblar så gör man ett doshål för dosan och då är det som på film.

Här är en bild på dosan med skivfästen. Föreställ dig att väggen vore enklad och att dosan istället för att vara skruvad i kortlingen vore fastskruvad/fastlimmad i den enklade sidan med de blå skivfästena.

//Patrik
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
OK, nu fattar jag. Tackar och bockar!
 
Lycka till, hoppas det blir grymt!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.