Fairlane Fairlane skrev:
Har du trefas in i anläggningen eller inte, jag är inte riktigt med på det.

Sen 1,5 kvmm som sen ökar till 2,5 kvmm?

Eller missuppfattar jag? Är det trefas med ordentliga kablar till första stugan och du därefter går ut med 2,5 kvmm vidare? En annan fråga som jag inte tror nämnts är vilka avstånd vi talar om. Är stuga två 10 meter bort eller 50?
Ja, ursäkta, beskrivningen är lite förvirrad.

På stugan markerad med en grön 1 sitter solcellerna och elskåpet sitter vid det gula krysset. I den stugan är 5p 1,5mm2 kabel dragen, markerat med det blå sträcket. Från nordvästra gaveln på stuga 1 är det närmast still stuga 2, 3 och 4. Stuga 2-3 kommer bara ja väldigt svag belastning, men 4:an (vedboden) kommer ibland driva vedklyven och andra maskiner.

Efter att jag fått tag på en markkabel som är 2,5mm2 var min idé att dra en 1,5 mm2 5p till den nordvästra gaveln. Där — på gaveln i en kopplingsdosa — dedikera en fasledare till stuga 2 och 3, samt två fasledare till stuga 4 (vedboden), och dra vidare markkabel till stuga 2-4. Då skulle det från en 16a gå två fasledare 1,5mm2 till en mark kabel om 2,5mm2 till uttaget i stuga 4 samt en 10a till 1,5mm2 till 2,5mm2 till uttag för stuga 2 och 3.

Hade det varit ett trefas-system hade ovan fungerat som jag förstår det — även om två kablar med en mindre area inte ska parallellkopplas för att få en högre area. Men eftersom mina fasledare inte är olika faser förstår jag att det istället är en klar röd flagga/brandrisk om jag drar tre 1,5 på en nolla.

Sedan fick jag ta på en 5p 2,5mm. Då var frågan om jag kan dela på jorden och köra en ledare/en nolla x2 av resterande fyra kablar. Det föreslog elektrikern.

Men nu har jag dragit två separata kablar till nordvästra gaveln (en 1,5mm2 och den andra 2,5mm2). Vet inte varför jag inte gjorde det direkt… ;)



Satellitbild över layout av stugor med markerade positioner för solceller, elskåp, och planerad kablage rutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Hade det varit ett trefas-system hade ovan fungerat som jag förstår det — även om två kablar med en mindre area inte ska parallellkopplas för att få en högre area. Men eftersom mina fasledare inte är olika faser förstår jag att det istället är en klar röd flagga/brandrisk om jag drar tre 1,5 på en nolla.
Ja, du är rätt ute där.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.