För jäkligt hur illa det kan gå.
Det är nog ingen tröst för co, men ibland kan det nog löna sig att anlita sakkunnig redan i inlednings skedet. Typ arkitekt/projektledare.
De kan spelreglerna och känner oftast till oseriösa företag.
Kostar pengar, men man sover kanske lite lugnare.
 
Det mest anmärkningsvärda tycker jag faktiskt inte är att ni gav ert uppdrag till en skurk. Grejen är hur vederbörande lyckats "oskadliggöra" alla sakkunniga ni mobilserade till er hjälp.

Hur förklarar man detta? I detalj!

Ni tvekar själva mellan hot och muta. Och jag har gång på gång sett liknande fenomen, fastän sällan i lika tydligt relief som här. Ni slöt avtal på på en liten ort med en "traktens son". Just detta kan vara nyckeln till eländet. Bara infödingar känner till vilka skelett som döljer sig i garderoberna hos "besiktningsmän" och "sakkunniga". Sedan är det bara att "byta grejor med varann"...

Varje småstad är en liten dyngpöl. Man ska gynna den med lite konkurrens utifrån.
;)
 
billy_baver skrev:
Grejen är hur vederbörande lyckats "oskadliggöra" alla sakkunniga ni mobilserade till er hjälp.

Hur förklarar man detta?  I detalj!

Ni tvekar själva mellan hot och muta.  Och jag har gång på gång sett liknande fenomen, fastän sällan i lika tydligt relief som här.  Ni slöt avtal på på en liten ort med en "traktens son".  Just detta kan vara nyckeln till eländet.  Bara infödingar känner till vilka skelett som döljer sig i garderoberna hos "besiktningsmän" och "sakkunniga".   Sedan är det bara att "byta grejor med varann"...

Varje småstad är en liten dyngpöl.  Man ska gynna den med lite konkurrens utifrån.
;)
Fast vi bor på en liten ort utanför en STOR stad (eller stor och stor Uppsala är väl landets 4:de största tror jag?). Entreprenören var traktens son men besiktningsmannen och den sakkunniga var inte det - de kom från Uppsala. Vår entreprenör var en extremt "begagnat-bil-försäljar" typ. Han var helt enkelt en j-vel på att snacka och få sin vilja igenom. När vi senare satt i tingsrätten lyckades han få två anstånd med att lämna in handlingar av anledningen att han behövde skaffa sig en advokat trots att det var han som stämt oss och inte tvärtom! Och då var det ju jurister han lyckades snacka omkull...Själv tror jag att han var lite av en mytoman - han ljög och vände och vred på sanningen så många gånger att han inte ens själv visst var som vad sant längre!
 
Själv skulle jag ryggat redan av firmanamnet: "Team Total Bygg" ...

Att killen sedan TÄNKT TILL och kompletterat med "Förvaltning 2001 AB" låter som rena varningstriangeln. Man ska inte sylta in sig med folk som "numrerar" sina företag.
 
billy_baver skrev:
Själv skulle jag ryggat redan av firmanamnet:  "Team Total Bygg" ...

Att killen sedan TÄNKT TILL och kompletterat med "Förvaltning 2001 AB" låter som rena varningstriangeln.  Man ska inte sylta in sig med folk som "numrerar" sina företag.
Ja det är lätt att vara efterklok! Jag hade hört att detta företag kursat ett par gånger och frågade bankkontakten om det var en varningstriangel men han menade på att inom vissa branscher är det nästan regel snarare än undantag att kursa ett par gånger innan man får lönsamhet i verksamheten jmfr restaurangbranschen. Jag hade inga erfarenheter från byggbranschen innan så jag trodde att några konkrser inte innabar röd flagga! Det är väl det hela branschen lever på egentligen - folks godtrohet samt att de allra flesta bara bygger/totalrenoneverar/bygger till hus en gång! På det sättet blir de flesta privatkunder på marknaden förstagångs kunder utan erfarenhet som är lätta att lura!
 
Det är förj-t att det kan gå till sådär, hoppas ändå allt går bra för er.

P
 
Pimme skrev:
Det är förj-t att det kan gå till sådär, hoppas ändå allt går bra för er.

P
Ja tack för din omtanke! Nu när det rättsliga är över känns det som vi kan gå vidare så nu är det bara att hoppas att bygget håller!
 
Får kalla kårar längs ryggen när jag läser detta, påminner till viss del om skitet vi sitter i nu...
"Vår" byggare har sagt upp TVÅ advokater och står just nu utan ombud. Vad det innebär vill jag egentligen inte veta, vet bara att för varje gång han byter så tar det mer tid. Funderar ALLVARLIGT på att kontakta Robert Aschberg eller Plus!
Vi vill bara få det ur världen medans han bara försöker skjuta på det oundvikliga. Men med en bror som suttit inne så har han säkert en del goa tips på hur man ska hantera sådant här...

Vi tyckte att vi valde med omsorg men med alla bakgrundfakta som kommit fram under åren så inser vi ju att varningsflagg dök upp med jämna mellanrum men vi valde att inte se dem för vi trodde ingen kunde vara så falsk! Man vill tro alla om gott men inser att med en cynisk, pessimistisk och oerhört kritisk syn så är man mest säkrad från sådant här. Det trista i fågelsången är att nästa hanverkare man anlitar blir ju synad och nog skrämd av den erfarenhet vi haft av hantverkare. Vårt förtroende är helt enkelt inte det högsta.
 
Detta får man väl eg inte säga högt antar jag men men..
Svensk lagstiftning suger!! den är liksom dom flesta andra länders uppbyggd för att skydda dom som är ute efter att utnyttja och lura och det verkligt skrämmande är att detta gäller ALLA samhällsskikt.
Lösningen?? ännu mer förbjudet att säga men det är mer våld, visste en bedragare att han verkligen riskerade sitt liv skulle han med all säkerhet tänka sig för mer än en gång innan han medvetet lurade någon..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.