Jag ska måla om mitt element och har inhandlat grundfärg och elementärt. Elementet är målat med en slags våtfärg som används i våtutrymmen och nu undrar jag hur ska jag göra innan målning? Behöver jag ta bort all den gamla färgen för att elementfärgen ska fästa, och hur gör man det isåfall?
 
När jag gjorde iordning några av våra radiatorer så använde jag roterande stålborste, till några andra så sandblästrade jag. När de sedan var rena så rostskyddsmålade jag dom med rostskyddsfärg på sprayburk.
Det måste vara någon icke vattenbaserad färg närmast stålplåten.
Radiatorfärg är oftast vattenbaserad.
Lösningsmedelsbsserad färg "löser upp" radiatorfärg så att färgen "kryllar sig".

Några slutmålade jag med pensel, numera sprutmålar jag radiatorfärgen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-5315864
 
Demmpa Demmpa skrev:
När jag gjorde iordning några av våra radiatorer så använde jag roterande stålborste, till några andra så sandblästrade jag. När de sedan var rena så rostskyddsmålade jag dom med rostskyddsfärg på sprayburk.
Det måste vara någon icke vattenbaserad färg närmast stålplåten.
Radiatorfärg är oftast vattenbaserad.
Lösningsmedelsbsserad färg "löser upp" radiatorfärg så att färgen "kryllar sig".

Några slutmålade jag med pensel, numera sprutmålar jag radiatorfärgen.

[länk]
Ok, tack för svar! Då förstår jag att den gamla färgen måste bort. Usch- det blir till att slita hårt med någon slags skrapa och sandpapper eftersom jag inte har något annat verktyg. Såvida det inte finns något medel som löser upp den gamla plastfärgen?
 
Ursäkta min okunnighet, men räcker det inte att bara stryka på ännu ett lager färg på elementet om nuvarande färg är Ok och sitter bra på ytan?
 
  • Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
Sitter gamla färgen bra behöver du bara tvätta o slipa med sandpapper o måla direkt utan grundfärg har du ren metall får du stryka rostskyddsfärg på de fläckarna före
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har också tvättat, slipat och målat ett lager elementfärg med gott resultat.

Vad är det för element? Vattenburen? Elradiatorer?
 
Det fungerade utmärkt för mig att måla över - efter lite slipning och putsning på de värst nötta ställena. Originalelement från 20-talet, fint ommålade 20 år innan jag fräschade upp dem. Men färgen var inte bortnött till järnet.
 
  • Gilla
Fett novis
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Sitter gamla färgen bra behöver du bara tvätta o slipa med sandpapper o måla direkt utan grundfärg har du ren metall får du stryka rostskyddsfärg på de fläckarna före
Jag har kämpat som en blå med skrapa och sandpapper för att ta bort den turkosa gamla färgen och tänker att det borde räcka nu. Visar på bild hur det ser ut nu.
 
  • En avskrapad och slipad element på en vägg, intill en grå sopsäck och en rulle isolering, med sandpapper och färgflagor synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal radiator med avskavd turkos färg efter att ha skrapats och slipats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredrik.johansson skrev:
Jag har också tvättat, slipat och målat ett lager elementfärg med gott resultat.

Vad är det för element? Vattenburen? Elradiatorer?
Det inger hopp att du fått gott resultat…elementet är vattenburet. Skickar med en bild och hoppas att det går att måla efter rostskydd🙂
 
F Fett novis skrev:
Det inger hopp att du fått gott resultat…elementet är vattenburet. Skickar med en bild och hoppas att det går att måla efter rostskydd🙂
 
  • Gammal vit radiator, något rostig, monterad på en skadad vägg. Tygpåse och rör på vänstra sidan samt en gul trasa framför på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta inte bort färgen mer men nu måste rostskydda järnet med en primer som är lösningsmedelsbaserad annars rostar det
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Sitter gamla färgen bra behöver du bara tvätta o slipa med sandpapper o måla direkt utan grundfärg har du ren metall får du stryka rostskyddsfärg på de fläckarna före
yonna yonna skrev:
Det fungerade utmärkt för mig att måla över - efter lite slipning och putsning på de värst nötta ställena. Originalelement från 20-talet, fint ommålade 20 år innan jag fräschade upp dem. Men färgen var inte bortnött till järnet.
👍
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ta inte bort färgen mer men nu måste rostskydda järnet med en primer som är lösningsmedelsbaserad annars rostar det
Ja, då ska jag måla med rostskyddsfärg och sedan tar jag en vit elementfärg. Tack snälla får goda råd!🤗
 
👍
 
Målade det här elementet för några månader sedan. Såg värre ut än ditt, men jag skulle måla med någon grund- eller rostskyddsfärg på den bara metallen först. Nymålat vitt element med vertikala rader i ett rum, med blått beslag i bakgrunden och rördelar bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fett novis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.