S
skall du köpa över disk eller internet order?
är dom tjänstvilliga så kan man säkert ta hem och pröva, men är ju enklast om man köper i en fysikbutik.
 
hahalj
Dessa är ingen lagervara i fysiska butiker, de tar gärna hem, men bara om jag köper.
 
När man byter insattsen då använder man väl samma överfallsmutter, eller har jag fel?
Och är inte beställnings måtten på insatsen, själva måttet på inkommande rör? Typ R25 eller gamla namnet 1"
Har gjort detta för 5-6 år sedan, minns ej helt till 100%.
 
hahalj
Samma mutter ja. Jag har 32 mm anslutande rör, jag har inte hittat några insatser med mått i närheten av det. Enligt MMA:s är max storlek på insatserna: W24x19" DN20 3/4". Vet inte hur eller vad jag ska ska kunna beställa som matchar mina ventiler.
 
S
du kan ta hem å sälja resten på tradera ;-)

som HSP måste du byta "mutter"? (kanske är ett kit?)
 
hahalj
Muttern återanvänds som jag fattat det.
 
HSP skrev:
När man byter insattsen då använder man väl samma överfallsmutter, eller har jag fel?
Och är inte beställnings måtten på insatsen, själva måttet på inkommande rör? Typ R25 eller gamla namnet 1"
Har gjort detta för 5-6 år sedan, minns ej helt till 100%.
Jo det är korrekt.
Köpte oxå sådana utbytesinsatser för att montera på vanliga termostater, dessa bygger dock lite utåt. Finns på Rinkabyrör.
 
Redigerat:
hahalj
Eller vänta lite här nu... jag har 32-33 mm anslutande rör. Hittade denna tabellen.
Det borde motsvara DN25 eller 1" rör, får dubbelkolla dimensionen på rören igen. Och om det är så att anslutningsrören bestämmer storleken på insatsen, då kan det inte vara den utbytesinsatsen som jag trodde, då kanske det istället är denna som finns i DN25??
Helt otroligt förvirrande detta.
 
Ja du har 1" rör de är ca 33mm utvändigt och ca 25mm invändigt.
1" = ca 25mm :)
mått på vattenrör avser ofta innerdiametern.

1" = R 25
 
Redigerat:
Har du kollat på baksidan av vevtilhuset?, på en del står storleken där. Men det ser ut att vara en R25 möjligen R20.. någon av dessa passar!
 
hahalj skrev:
Eller vänta lite här nu... jag har 32-33 mm anslutande rör. Hittade denna tabellen.
Det borde motsvara DN25 eller 1" rör, får dubbelkolla dimensionen på rören igen. Och om det är så att anslutningsrören bestämmer storleken på insatsen, då kan det inte vara den utbytesinsatsen som jag trodde, då kanske det istället är denna som finns i DN25??
Helt otroligt förvirrande detta.
Precis så är det, nu när du fått rördimensionen in i ventilen klar för dig finns inte mycket att tveka på. Och på din bild har du även mätt fel mutter, det är den stora under den plana brickan som håller både original och utbytesinsatsen. Du kan ju jämföra måtten där också mot databladet så är det dubbelsäkrat att få rätt del.
 
Krilleman
hahalj skrev:
Absolut sista utvägen. Kostar 1500-1600 per radiator, ny insats runt 200:-. Och att slänga ut originalventiler från 1934 känns inte helt ok om det är möjligt att renovera dem.
Nja:

http://www.vvshandel.se/ror/reglerv...l/danf-ra-fn-ventilhus-vinkel-25-4818399.html
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2990/?select=true

613+190=803:- för varje radiator + frakt för en helt ny reglerdel. Och man kan säkert hitta något billigare om man letar...

Insats för byte i befintligt ventilhus plus termostat:

www.vvshandel.se/ror/reglerventiler-ovrig-armatur/radiatorventil/mma-ventilinsats-12-25-f-bastv-4805713.html
http://www.evbutiken.se/radiatortermostat-mtw28--p-6644-c-782.aspx
(Jag tror det är rätt termostat)

200+150=350:-

Instruktion:
http://www.mma.se/media/44503/4820501_all rev3.pdf

Men i min "rörmiokeri-värld" skulle jag bytt allt för att säkra upp för framtiden och inte behöva oroa mig för att byta inom ytterligare 50 år! Men det kanske bara är jag? Tappa ur systemet och ta allt på en gång (i sommar?)

Dock dubbelt så dyrt, men kontra denna installation med annat gemene man lägger pengar på: bilar, öl på krogen, resor, radhusbiff, osv...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Systemet måste tömmas även för att byta bara insatsen fördelen med att bara byta insats är att det tar max 5 min för varje element och de gamla ventilhusen tar väl knappast slut..
 
hahalj
hahalj skrev:
Eller vänta lite här nu... jag har 32-33 mm anslutande rör. Hittade denna tabellen.
Det borde motsvara DN25 eller 1" rör, får dubbelkolla dimensionen på rören igen. Och om det är så att anslutningsrören bestämmer storleken på insatsen, då kan det inte vara den utbytesinsatsen som jag trodde, då kanske det istället är denna som finns i DN25??
Helt otroligt förvirrande detta.
Några radiatorer hade visst knappt 27 mm anslutningsrör, det skulle bli DN20 på dessa då.

magnetens skrev:
Har du kollat på baksidan av vevtilhuset?, på en del står storleken där. Men det ser ut att vara en R25 möjligen R20.. någon av dessa passar!
Ventilhusen har flera lager färg på sig, det enda jag kan se genom det är en pil som pekar mot ventilvredet. Kanske får för mig att tvätta bort färgen på nåt ventilhus i helgen, får se om det står nåt då.


GK100 skrev:
Precis så är det, nu när du fått rördimensionen in i ventilen klar för dig finns inte mycket att tveka på. Och på din bild har du även mätt fel mutter, det är den stora under den plana brickan som håller både original och utbytesinsatsen. Du kan ju jämföra måtten där också mot databladet så är det dubbelsäkrat att få rätt del.
Ja, jag har förstått det nu. Inte enkelt för en vvs-amatör att veta vad man ska kolla på.

krilleman_215 skrev:
Nja:

[länk]
[länk]

613+190=803:- för varje radiator + frakt för en helt ny reglerdel. Och man kan säkert hitta något billigare om man letar...

Insats för byte i befintligt ventilhus plus termostat:

www.vvshandel.se/ror/reglerventiler-ovrig-armatur/radiatorventil/mma-ventilinsats-12-25-f-bastv-4805713.html
[länk]
(Jag tror det är rätt termostat)

200+150=350:-

Instruktion:
[länk]

Men i min "rörmiokeri-värld" skulle jag bytt allt för att säkra upp för framtiden och inte behöva oroa mig för att byta inom ytterligare 50 år! Men det kanske bara är jag? Tappa ur systemet och ta allt på en gång (i sommar?)

Dock dubbelt så dyrt, men kontra denna installation med annat gemene man lägger pengar på: bilar, öl på krogen, resor, radhusbiff, osv...
Ok, tack för tipset som tyvärr går bort. Kommer inte byta till moderna ventiler med termostater, dels för att jag inte tycker det passar med stilen i huset, dels för att jag värmer vattnet med värmepump där radiatorsystemet inte får begränsas av termostater. Kommer hellre satsa på att polera upp mina existerande ventilvred och -hus, det ger ett mer rustikt intryck.

magnetens skrev:
Systemet måste tömmas även för att byta bara insatsen fördelen med att bara byta insats är att det tar max 5 min för varje element och de gamla ventilhusen tar väl knappast slut..
Japp, det har jag allt noterat. Inget byte innan sommaren. Inga ventilhus ska bytas, samtliga är hela vad jag kan se.
 
Krilleman
Men det står ju i beskrivningen: Utbytesinsatsen regleras med termostat, termoställdon eller handratt.

Inte med ditt befintliga "slottsvred"

Eller fattar jag helt fel här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.