Jag bor i en bostadsrätt som totalrenoverades, inklusive badrum, 2014. Jag och min numera avlidna sambo köpte lägenheten vid årsskiftet 2014/2015.

Jag har alltid tyckt att avrinningen av vatten varit påtagligt dålig, och kompenserat det med att minutiöst använda golvskrapa efter varje dusch.

Min sambo gjorde inte det, och när han hade duschat uppstod det "vattenpölar" som var kvar i 4-5 timmar eller längre.

Jag tänkte försiktigt börja ta tag i det här problemet nu, och tänker att ett lämpligt första steg skulle kunna vara att med hjälp av lämplig/a verktyg försöka granska lutningen på badrumsgolvet lite närmare.

Kan någon tipsa om hur jag bör gå tillväga?

Jag ska tillägga att jag är ytterst opraktisk, knappt vet skillnaden på en skiftnyckel och en skruvmejsel, och inte kan någon "VVS-terminologi".

Jag är därför inte ett dugg hjälpt av svar av typen "Fattar inte riktigt problemet, det är väl bara att köra en alkalisk linjeriktare vertikalt från hörn till hörn och sen dividera avståndet med pi?"
 
testa med en kula eller liten boll
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T tergo skrev:
testa med en kula eller liten boll
OK, det kan jag ju göra.

Men jag vet inte om det funkar i det här fallet. Eller hur jag ska tolka resultatet.

Badrummet har 2 golvbrunnar; ett i duschhörnan, och ett under badkaret.

Avståndet mellan dem är uppskattningsvis 70-80 cm.

Häller man ut några liter vatten precis mitt emellan golvbrunnarna, så rinner merparten av vattnet ned i golvbrunnarna, men en del stannar i ett par fördjupningar i golvet.
 
Att åtgärda lutning är inget man gör ”lite försiktigt”.
Dyrt och omfattande…
Kan man leva med den lilla(?) olägenheten skulle jag göra det.
Ett korrekt golv i dusch skall luta mellan 7-20 mm per meter.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Att åtgärda lutning är inget man gör ”lite försiktigt”.
Dyrt och omfattande…
Kan man leva med den lilla(?) olägenheten skulle jag göra det.
Ett korrekt golv i dusch skall luta mellan 7-20 mm per meter.
Jag är fullt medveten om det, d v s att en totalrenovering av badrummet i så fall är nödvändig.

Men det jag vill ta reda på i steg 1 är, hur felaktig lutningen egentligen är, så att jag sedan kan ta ställning till hur jag eventuellt ska agera.

Hur kan jag mäta lutningen på golvet?
 
  • Gilla
BerraNo1
  • Laddar…
R
T Talisman skrev:
Jag är fullt medveten om det, d v s att en totalrenovering av badrummet i så fall är nödvändig.

Men det jag vill ta reda på i steg 1 är, hur felaktig lutningen egentligen är, så att jag sedan kan ta ställning till hur jag eventuellt ska agera.

Hur kan jag mäta lutningen på golvet?
Med rätskiva och vattenpass...
 
Lägg ner en golfboll på olika platser i badrummet så får du se fallen. Lev med det är mitt råd, ingen fara att ha något dåliga fall eller vatten 💧 på golvet periodvis
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Med rätskiva och vattenpass...
OK, har hittat rätskiva på bl a Jula.

Går det bra med ett vanligt billigt vattenpass, ett sådant man har när man t ex hänger upp tavlor?
 
R
T Talisman skrev:
OK, har hittat rätskiva på bl a Jula.

Går det bra med ett vanligt billigt vattenpass, ett sådant man har när man t ex hänger upp tavlor?
Ja kolla det åt två håll så att det visar samma..
Har du något att chimsa med typ plastbrickor, masonitbitar eller likvärdigt så blir det lättare för dig att kolla av fallet genom att använda chimsen…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg ner en golfboll på olika platser i badrummet så får du se fallen. Lev med det är mitt råd, ingen fara att ha något dåliga fall eller vatten 💧 på golvet periodvis
Frågan är väl lite vad försäkringsbolaget säger, om det skulle uppstå en vattenskada...? Och vad är "periodvis"?
 
T Talisman skrev:
OK, har hittat rätskiva på bl a Jula.

Går det bra med ett vanligt billigt vattenpass, ett sådant man har när man t ex hänger upp tavlor?
Förmodligen går det bra men kanske lite kort. Gissar du kan ta en gardinstång eller liknande om den är rak under vattenpasset. Bör ge dig tillräcklig fingervisning hur mycket det lutar.
 
R Rejäl skrev:
Ja kolla det åt två håll så att det visar samma..
Har du något att chimsa med typ plastbrickor, masonitbitar eller likvärdigt så blir det lättare för dig att kolla av fallet genom att använda chimsen…
Vad betyder "chimsa"?

Vad menar du med att "kolla det åt två håll så att det visar samma?"
 
R
T Talisman skrev:
Vad betyder "chimsa"?

Vad menar du med att "kolla det åt två håll så att det visar samma?"
Palla upp med brickor kanske jag skulle ha skrivit😉
 
R Rejäl skrev:
Palla upp med brickor kanske jag skulle ha skrivit😉
Fattar inte ett dugg, tyvärr.
 
R
T Talisman skrev:
Fattar inte ett dugg, tyvärr.
Du lägger rätskivan på högkant på golvet med passet på så ser du vilken sida som är låg, under den sidan som rätskivan är låg pallar du upp med lämpliga pallningsbrickor så att bubblan i vattenpasset visat i våg.. sedan kan du ta brickorna och mäta hur mycket fallet var..
Det är jag som är yrkesskadad och förutsätter att andra förstår🥴
Det går lika bra att använda en rak bräda som rätskiva eller liknande bara den är rak..
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.