Hej!

Första egna inlägget här efter att ha läst många genom åren :) Inte solklart att frågan ska ligga i Färg-forumet kanske men testar.

Jo min fråga gäller att jag och tjejen har kollat på en lägenhet med bra pris och planlösning, en stor trea. Problemet är att nuvarande ägaren verkar ha lagat väldigt luktande mat (indiskt är min gissning) och det sitter en tydlig och unken lukt av starka kryddor och gissningsvis en hel del härsket fett i lägenheten. Det är inga heltäckningsmattor i lägenheten eller andra absorberande material, men ändå en mycket kraftig lukt. Ska förtydliga att det alltså "bara" luktar matlagning och inte cigarettrök eller nåt annat. Fastigheten i övrigt verkar vara i bra skick, med OK förening etc.
Om det på hyfsat enkelt sätt går att få bort så köper jag gärna, bra lägenhet i övrigt och inga bud har kommit vilket kanske beror på lukten. Har nån några bra handfasta tips? Spärrmålning? Ozonmaskin? Eller måste jag riva ut alla ytskikt och sätta in nya? Byta ut köksfläkten mot rejälare doningar har jag redan tänkt på, skulle ju själv inte laga sån mat heller.
 
A AnteH73 skrev:
Hej!

Första egna inlägget här efter att ha läst många genom åren :) Inte solklart att frågan ska ligga i Färg-forumet kanske men testar.

Jo min fråga gäller att jag och tjejen har kollat på en lägenhet med bra pris och planlösning, en stor trea. Problemet är att nuvarande ägaren verkar ha lagat väldigt luktande mat (indiskt är min gissning) och det sitter en tydlig och unken lukt av starka kryddor och gissningsvis en hel del härsket fett i lägenheten. Det är inga heltäckningsmattor i lägenheten eller andra absorberande material, men ändå en mycket kraftig lukt. Ska förtydliga att det alltså "bara" luktar matlagning och inte cigarettrök eller nåt annat. Fastigheten i övrigt verkar vara i bra skick, med OK förening etc.
Om det på hyfsat enkelt sätt går att få bort så köper jag gärna, bra lägenhet i övrigt och inga bud har kommit vilket kanske beror på lukten. Har nån några bra handfasta tips? Spärrmålning? Ozonmaskin? Eller måste jag riva ut alla ytskikt och sätta in nya? Byta ut köksfläkten mot rejälare doningar har jag redan tänkt på, skulle ju själv inte laga sån mat heller.
Ozonbehandling - eventuellt upprepat några gånger kan funka.
Sen kan ni behöva tapetsera om, ev behandla med spärrfärg i tex köket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gå till väga i följande ordning:

1. Byta / tvätta alla filter som det gått inomhusluft genom (spisfläkt, ventilationsaggregat, etc.).
2. Om det mot finns någon typ av absorberande material (skumgummi, textilier, etc) i köket, riva ut och kasta dessa.
3. Rengöra samtliga köksskåp (utvändigt och invändigt, glöm inte undertill), kakel, bänkskivor, bakom spis, från fet beläggning med klorin.
4. Ozonbehandla.
5. Skål med bikarbonat i kylen om lukten satt sig i plasten och den inte byts.

Sedan vädra ofta i början, då tror jag nog det ger med sig med tiden.

Johannes
 
Redigerat:
  • Gilla
AnteH73 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Man behöver skrubba bort alla fettavlagringar från ytorna i köket (även väggar, tak och skåpluckor) innan det är någon idé att köra ozonmaskin. Jag körde Cif cream och målartvätt i flera omgångar för att få bort allt gammalt fett i köket när vi flyttade in. Hos oss var problemet tobakslukt och vi fick bort det mesta genom att skrubba.

I tapetserade rum får man ta ner yttersta lagret tapet om det går, måla med spärrgrund och sedan tapetsera eller måla på nytt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A AnteH73 skrev:
Byta ut köksfläkten mot rejälare doningar har jag redan tänkt på, skulle ju själv inte laga sån mat heller.
Fläktar kan ingå i husets ventilationssystem och då får man inte byta dem hur som helst. Ni behöver alltså kolla med styrelsen först.
 
  • Gilla
AnteH73
  • Laddar…
Och glöm inte att tvätta innertaken. Beckers målartvätt (”inomhustvätt”) på sprayflaska som bildar ett skum samt mikrofibermopp (sån där bred platt grej på skaft) har funkat suveränt för oss. Skyddsbrillor på, och skydda golvet mot droppande målartvätt 🙂 Funkar även på målade väggar. Det kan vara värt att spärrgrunda och måla om taken om tvätt inte räcker.
 
  • Gilla
AnteH73 och 1 till
  • Laddar…
Ättika tar det mesta Häll upp på fat o testa Billigt o lättanvänt
 
  • Gilla
AnteH73
  • Laddar…
Lite jobb men ingen större kostnad, vill ju endå måla och piffa upp när man flyttar in.
 
  • Gilla
AnteH73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fläktar kan ingå i husets ventilationssystem och då får man inte byta dem hur som helst. Ni behöver alltså kolla med styrelsen först.
Absolut, det ska vi göra. Mäklaren beskrev den som en "vanlig utsugsfläkt" så gissar den är ansluten till imkanal etc och ej är kolfilter. Däremot gissar jag den varit alldeles för skral för att klara att suga ut lukten. Eller kanske så har den inte rengjorts ordentligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Och glöm inte att tvätta innertaken. Beckers målartvätt (”inomhustvätt”) på sprayflaska som bildar ett skum samt mikrofibermopp (sån där bred platt grej på skaft) har funkat suveränt för oss. Skyddsbrillor på, och skydda golvet mot droppande målartvätt 🙂 Funkar även på målade väggar. Det kan vara värt att spärrgrunda och måla om taken om tvätt inte räcker.
Tack för tips! Låter ju som om det ska kunna funka det här :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Man behöver skrubba bort alla fettavlagringar från ytorna i köket (även väggar, tak och skåpluckor) innan det är någon idé att köra ozonmaskin. Jag körde Cif cream och målartvätt i flera omgångar för att få bort allt gammalt fett i köket när vi flyttade in. Hos oss var problemet tobakslukt och vi fick bort det mesta genom att skrubba.

I tapetserade rum får man ta ner yttersta lagret tapet om det går, måla med spärrgrund och sedan tapetsera eller måla på nytt.
Jag har samma erfarenhet från lägenhet på 90-talet. På den tiden var det stekfettet och all jäkla stekt lök och fläsk som orsakade lukten. Jag använde just CIF och avfettning för bilar (med lacknafta i) för att sanera köket. Tog dagar av hårt arbete. Men bra blev det.
 
  • Gilla
AnteH73
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har samma erfarenhet från lägenhet på 90-talet. På den tiden var det stekfettet och all jäkla stekt lök och fläsk som orsakade lukten. Jag använde just CIF och avfettning för bilar (med lacknafta i) för att sanera köket. Tog dagar av hårt arbete. Men bra blev det.
Bilavfettning! Det skulle jag aldrig tänkt på själv. Grymt tips, tack! Ska lägga bud så vår vi se om det går igenom :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AnteH73 skrev:
Bilavfettning! Det skulle jag aldrig tänkt på själv. Grymt tips, tack! Ska lägga bud så vår vi se om det går igenom :)
Jag skulle nog säga att målartvätt gör samma jobb som lacknaftsa, och är avsett för ändamålet och trevligare att jobba med ?
 
  • Gilla
AnteH73 och 2 till
  • Laddar…
Är nog ingen större skillnad på kallavfettning och målartvätt när det gäller hur produkten upplevs mot kroppen om det nu var det som avsågs? Skulle tro att kallavfettningen till och med är lite snällare att använda.
 
  • Gilla
AnteH73 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle nog säga att målartvätt gör samma jobb som lacknaftsa, och är avsett för ändamålet och trevligare att jobba med ?
I mitt fall ville jag inte köra målartvätt. Det härdade fettlagret satt på lackad köksinredning från 70-talet och jag trodde inte den skulle klara målartvätten som fanns på den tiden utan att mattas (natriumkarbonatlösningar).

Tapeterna spärrmålade jag med en oljealkyd efter att först ha försökt att tvätta och sen måla vanlig väggfärg. Efter en månad kröp fettet genom färgen. Då kom oljealkyden fram, det var ännu en lacknaftafest av lukt. Lacknaftan stank mer på 90-talet.
 
  • Gilla
AnteH73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.