Nu är min kunskap långt ifrån krillemans.
Men på bilden som du laddat upp ser det ut som injusteringsventilerna första och andra slingan knappt är öppna.
Kläd verkar ju få allt flöde.

Har du någon ritning från LK eller är systemet gjort utan ritning?

Hur stora är rummen som vardera slinga går till?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Bra spanat @fgo, jag har missat detta helt!

Det är ju mycket riktigt bara ett ställdon som är öppet.

Men på flödesinsikeringen så verkar det vara noll i flöde på samtliga slingor! :thinking:
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Krilleman
Ytterligare en fundering:

Varför är locken borttagna på 7 & 8 enligt ritningen?
 
När man tittar på termometrarna så verkar:
Tillopp: 32 grader
Ut på slingorna: 27 grader
Retur på slingorna: 20 grader
Retur mot värmekälla: 22 grader

Det jag reagerar på är att deltat är ganska högt och att skillnaden mellan tillopp och ut på slingorna har ganska stor skillnad i temp (kan bero på termometrarna också) Har du en IR-termometer och lite eltejp så kan du verifiera det.

Vad jag hade gjort i ditt fall:
Knäppt lös ställdonen.
Öppnat 5 och 11 till max
Öppnat 6 och 7 till max (behövs en 8 eller 10 mm insexnyckel)
Ställt cirkp. på max
öppnat slinga 1 på justerventilen och stängt övriga.
Öppnat det övre luftningsventilen tills en skvätt vatten kommer (har en bit genomskinlig slang på min för att se bubblor)
Stängt luftningsventilen
Öppnat den undre tills det kommer vatten
Kontrollerat trycket i systemet och ev fyllt på vatten
Upprepat övre och undre luftningsventil.
När det kommer vatten ur båda:
Stäng 1:an
Öppna justerventil 2 och upprepa enligt ovan.
Sedan 3
Sedan 4

Jag säger inte att det är rätt, men jag hade gjort så iaf.

När all luft borde vara ute så öppna alla justerventiler och kolla om du har flöde i alla.

Sen får du börja laborera med justeringar ifall du inte har kv-värdet på ritning från LK.
Men vad jag kan minnas så bör det längsta slingan (rum med högst effektbehov) ha fullt öppen ventil och sedan justeras de andra slingorna relativt mot den.
När allt är klart kan du sätta dit ställdonen igen och sätta cirkp på tryckstyrning.

Krilleman: Är inte 16mm PEX lite klent för att ha som matarledning?
Jag har för mig att vi drog in 28 mm Cu till våra 7 slingor.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Absolut, 16mm matning är lite klent. Grövre dimension hade varit önskvärt.

Men det beror ju också på hur många kvadrat det rör sig om i total yta som ska värmas med golvvärmen.
 
Man ska nog inte fasta i 16mm matning.

Låt säga att det är ett 70-80-90tals hus med ett radiatorsystem med en framledning på 60grader vid DUT. Isåfall levererar denna matning ca 2300w - transportförluster. En mordern huskonstruktion har ett behov på ca 30w/m2 och isåfall skulle denna matningen kunna värma ca 75m2.
 
Att vissa kretsar är stängda är för att jag försökt lufta.
Har ritning från LK och beräkningar.
Huset är från 1948, nu har vi byggt till 60kvm bottenplatta som har golvvärme, men känner jag på matar slangen så är den inte varm, inte heller röret i källaren, bara första 1,5 metern.
Känns precis som att den inte får upp nytt vatten.
Stänger jag returen och kör fullt på pumpen, öppnar en slinga och nedre luftningen kommer det inget vatten, öppnar jag returen kommer vattnet, känns som där är tryck i returen också, så att matning och retur jobbar mot varandra!

Blir till att jaga en röris imorgon!

Tack för alla era tips
 
Åsa Lund
Kom ni nån vart idag?
 
Följer tråden med spänning, har nämligen liknande problem. Rörmokaren var här förra veckan för att lufta slingorna men det hjälpte inte. Så nu vet jag inte vad man ska göra...

Hoppas allt det har löst sig för dig!
 
R
P Paulina123 skrev:
Följer tråden med spänning, har nämligen liknande problem. Rörmokaren var här förra veckan för att lufta slingorna men det hjälpte inte. Så nu vet jag inte vad man ska göra...

Hoppas allt det har löst sig för dig!
Har du problem med luften lägg upp en bild på din fördelare som får du info
 
Kom och tänka på en sak nu:
Går det vatten genom pumpen verkligen?
Med tanke på att du har betydligt högre temp direkt vid pumpen men inte vid fördelaren.
Är pumpen varm? Men rören kalla? Den kanske har fastnat eller går torr.
 
Det måste vara någon ventil som är stängt någonstans. Om du har 1 bar tryck i systemet och det bara kommer någon droppe vatten när du släpper på luftningsventilen så är det stopp någonstans eller mycket luft. Men då borde trycket sjunka när du luftar.
Det är inte så att du har någon avstängningsventil på till eller retur som är stängd. Kan vara lätt att missa!
 
Så ja problemet löst, tog hit en riktig rörmokare som vet vad han gör, den andre som gått under jorden har nog gjort alla en tjänst om han inte svarar i telefon längre!

Har 4 slingor, 2 slingor var kopplade på tryckfördelare och 2 slingor var kopplade på returfördelaren:lying::lying:

Jävligt svårt att försöka lufta eller få värme i det systemet, så nu är allt omkopplat och rätt, och flåsar på som satan, nu klagar hustrun på att det är för varmt istället, men bara positivt för mig;):p

Tack för alla era tips och idéer.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Underbart att höra att det äntligen fungerar.
Sitter och fnissar i soffan. Hur kan man göra en sån tabbe som proffs. Fort och fel eller? :sweat:
 
Ja jag fattar inte heller, sa det till den andre rörisen att nu har en ny historia till lunchrummet.
Trodde alltid man luftade och så när man var klar men tydligen inte alla, men men, det är bara hoppas att han lagt av!
Värsta var ju att han var rekommenderad av en jobbarkompis, han skämdes rätt så rejält imorse när jag berättade!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.