Som rubriken lyder, hur lossar jag

2011-06-10%25252020.19.19.jpg

Utan att demolera hela karmen, tanken är att återanvända den. Jag begriper inte hur det ska fungera.

Tacksam för svar d^_^b
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Ja det var ingen skarp bild det där. :S
Kan du försöka få en bättre?

Möjligen har du en vanlig karmskruv där hylsan är spräckt. Då har du fått lite problem. Inget som är omöjligt, men betydligt krångligare.
 
Resultat efter en demolering, det går inte. Det var någon form av envägslåsnings-ringar som satt runt skruven. Fanns inte något sätt att få ur den utan att ta med den eller kapa skruven.
 
Mikael_L
Om det är en helt vanlig karmskruv ska du skruva ut det den med ett verktyg
302006-jpg.jpg
som både greppar om skruven i mitten och i den utvändiga hylsan. Båda har samma gängstigning så då är det bara att skruva ut.
 
Går det inte att såga av skruven mellan karm och regel?
 
Den typen är kass på alla sätt. Vi hade sådana i våra gamla plastkarmar som numera är utbytta. Tror det är tufft att få ut dom utan att förstöra något.
Jag lärde mig efter första skruven jag skruvade ut att vända ansiktet bortåt, det bara smäller som f*n och så exploderar hela karmen när "kragen" drar med sig trä och plast ut.
Det enda är nog som det sagts tidigare att såga av skruven, lyft väck fodrena och in med en såg.
 
Lösningen var att spräcka träet när jag gängade ut dem, och på vissa ställen bara dra ut skruv med plugg ur väggen(mosvägg).
 
Det är en äldre variant av karmskruv, först monteras skruven sen slås en bricka med hulingar in bakom skruven, så att man kan justera karmen fram och tillbaka. Lösning till ditt problem om du inte har gjort det ännu, är att försöka spräcka brickan med ett smalt stämjärn eller kniv, dom kommer troligtvis bli förstörda, när brickan är av ta en smal tång dra ut brickan, sen är det bara att backa ut skruven, har själv gjort på detta visset men det var nog 15-20 år sen. lycka till
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.