Hej,

Renoverar en lgh och har stött på dessa karmskruvar i innerdörrar från 1992. De är inte som de karmskruvar som säljs idag och enkelt justeras med verktyget. Kryssskruv till skruv i regel och någon toppig kant i själva karmhylsan.

Hur får jag ut dem snyggt?

/J
 
  • photo-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har stött på dem i ett hus från 80 och vi fick tji inte loss dem. De bara gick loss från gängen. Så det blev att ta till tigersågen för vår del. Kanske någon annan vet vad som är rätt sätt...
 
Om jag fattat rätt så kommer här en idé, skruva ut "innerskruven" applicera loctite röd, eller epoxy-lim. Skruva tillbaka "innerskruven", vänta till nästa dag, skruva ur hela paketet.
 
Hej och tack,

Innerskruven sitter "fast" i hylsan, men roterar fritt från den.

Men det måste ju finnas något äldre karmskruvs-verktyg. Ingen snickare som har monterat dessa för 20-30 år sedan?

/J
 
Ja vill minnas att just denna fråga har vart uppe tidigare med bild. I det fallet blev det rek att man böjde in de små vingarna på karmdelen för att sedan skruva ut allt. Det är tydligen någon form av karmskruv som inte går att återanvända eller inte är avsedd att återanvändas
Hittar inte tråden just nu, men det var inte alls länge sedan.
 
Hej och tack alla. Kanske främst silverscreen som gav oss lite spännande fakta om just denna skruv.

Fick loss brickan ganska enkelt genom att böja en av vingarna. Se bild. Ska även testa att slå (som bl a silverscreen nämner) på kröken (böjen på skånska) och se om den ger sig.

/J
 
  • skanskabrickan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

Kan nämna att märkena ni ser på övriga vingar inte är från min biceps. Troligen från dornet vid montering.

/J
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.