Lånar tråden lite.
Kan man få tex mobilen att hoppa automatiskt mellan dom olika trådlösa nätverken så att den alltid är uppkopplad på den som har bäst styrka? Jag provade en app som heter swifi som skulle göra just detta men fick det inte att fungera (eller så gör jag fel?).
 
Om det är för att hoppa mellan olika accespunkter (AP) hemma hos dig behöver de ha samma SSID och lösenord.
Då hoppar mobilen mellan AP:na automatiskt.

Har själv 5 AP hemma och kan röra mig fritt inne och ute på tomten och mobilen/platta har alltid täckning/skiftar automatskt.
 
mape17 skrev:
Om det är för att hoppa mellan olika accespunkter (AP) hemma hos dig behöver de ha samma SSID och lösenord.
Då hoppar mobilen mellan AP:na automatiskt.
Gör den inte det även med olika SSID? Eller tar det längre tid innan den ger upp det dåliga nätet och byter? Eller skiljer detta mellan olika "klienter"?
 
Hemma håller den kvar ett visst nätverk tills den går ner på 0 täckning även om jag har andra nätverk som har bättre styrka.

@Alfredo: Fungerar det även att mobilen hoppar automatiskt mellan 2.4Ghz och 5 Ghz om dessa nätverk har samma SSID och lösenord?
 
Corpes skrev:
@Alfredo: Fungerar det även att mobilen hoppar automatiskt mellan 2.4Ghz och 5 Ghz om dessa nätverk har samma SSID och lösenord?
Min bild är att enheterna ogärna släpper ett nät för ett bättre utan det är först när det aktiva nätet blir riktigt svagt som byte sker. I praktiken tror jag det innebär att om jag kopplar upp mot 5 GHz och avlägsnar mig från accesspunkten så byter den så småningom till 2,4GHz. Närmare man sig åter tvivlar jag på att den självmant byter tillbaka till 5 GHz.

Sen kan det säkert skilja mellan olika "klienter". Finns även en del appar som kan blanda sig i hur det fungerar.

Jag kan dock detta alldeles för dåligt men någon duktig får gärna beskriva mer om hur det (ska) fungerar,
 
Det är upp till klienten att välja. De ska ogärna byta ssid. Inom samma ssid väljs normalt bästa basstation. Om det är mycket trafik väljer klienten att inte leta nya basstationer lika ofta. Ibland finns det en inställning hur ofta de ska söka. T.ex. har Android inställningen "Always allow Wi-Fi Roam Scans".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.