Vilken sten har du hittat för att täcka 60 cm albabalk?:D

(Jag gillar inte albabalken egentligen, om ca 10% av jordens koldioxidutsläpp beror på betong/cement behöver vi hitta andra byggmetoder - natursten vore så himla bra, tänk om man hade kunnat centrera syllen lite, och sen slagit av en rundad klack från stenen så man både fick lutning/vattenavrinning utåt och vattbrädan längre in - estetiskt, miljövänligt och funktionsmässigt toppen! ...men ja, vi bygger ut, och det lutar åt albabalk...:confused:)
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Vilken sten har du hittat för att täcka 60 cm albabalk?:D

(Jag gillar inte albabalken egentligen, om ca 10% av jordens koldioxidutsläpp beror på betong/cement behöver vi hitta andra byggmetoder - natursten vore så himla bra, tänk om man hade kunnat centrera syllen lite, och sen slagit av en rundad klack från stenen så man både fick lutning/vattenavrinning utåt och vattbrädan längre in - estetiskt, miljövänligt och funktionsmässigt toppen! ...men ja, vi bygger ut, och det lutar åt albabalk...:confused:)
Man täcker den synliga delen som är 20-30cm.

Natursten funkar nog ypperligt om man har ett bjälklag. Men mycket jobb såklart.
I en platta agerar den en gigantisk köldbrygga.

Hållbart byggande på riktigt är intressant på många sätt, och just skumglas är ett otroligt material.
Finns kantelement från foamglas och någon annan tillverkare i tyskland, kanske var det glapor.

Foamglas är sjukt dyrt här i sverige
 
Aha, vi har 40 cm synligt, tänkte att du hade ungefär lika mycket om du ska ha en 60 cm albabalk. Då har jag fortsatt samma problem. Har även funderat på Tjälldens hybridgrund istället för albabalk, de rekommenderade nät med puts utanpå... men jag fortsätter drömma om natursten.
(Yes, jag har bjälklag - ingen platta på mark utan en grundmur fylld med skumglas, en varmgrund/modern mullbänk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.